Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › zelf waterkoeling maken
- Dit onderwerp bevat 69 reacties, 16 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 7 maanden geleden door Edjuh.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 augustus 2008 om 07:36 #204119
@Speedbuxy, heb je wel met koppen ge-experimenteerd dan? Door wie zijn ze berekend dan? Ik denk dat hier het verschil in zit namelijk 😉 Als jou ervaring is dat een cilinderkop weinig tot niets toevoegd, nouja.. daar kan ik niks aan veranderen natuurlijk, de onze is anders in elk geval 🙂
Maar een squish tussen de 1 en 1,5 bij scootersprinters? Dat verbaast me wel enigzins. Bij een puch zit je al snel op 0.6 (ik) tot 0.4 (OVC#7, tenminste, dat dacht ik). Wordt bij een scooter de squish zo hoog gehouden vanwege de grote toerentallen?
11 augustus 2008 om 07:39 #204120Vanaf nu weer allemaal on-topic! De mensen die deze discussie nog verder willen voeren gaan maar naar het chat topic ofzo:)
11 augustus 2008 om 07:41 #204121uit mijn ervaring is dat de squish toch wel wat doet met je blokje.
ik had met mijn 70dr een squish van 1.4 met een AR kopje.
toen ik dit had veranderd in een gevlakte originele kopje was dit al gauw 0.8.
het verschil dat ik merkte was dat die veel beter stationair liep.
zo kon ik hem lager stationair afstellen, ook de compressie was wat hoger waardoor ik hem weer makkelijker aankreeg:Din prestaties zelf heb ik weinig tot niks gemerkt.
11 augustus 2008 om 10:50 #204124LvDoni :
@Speedbuxy, heb je wel met koppen ge-experimenteerd dan? Door wie zijn ze berekend dan? Ik denk dat hier het verschil in zit namelijk 😉 Als jou ervaring is dat een cilinderkop weinig tot niets toevoegd, nouja.. daar kan ik niks aan veranderen natuurlijk, de onze is anders in elk geval 🙂Maar een squish tussen de 1 en 1,5 bij scootersprinters? Dat verbaast me wel enigzins. Bij een puch zit je al snel op 0.6 (ik) tot 0.4 (OVC#7, tenminste, dat dacht ik). Wordt bij een scooter de squish zo hoog gehouden vanwege de grote toerentallen?
Dat wat ik vroeger ge-expermiteerd heb was allemaal hand werk, en voor m,n sprintscooters heb ik wel eens kant klare getunde kopjes gehad.
En dat doet/deed in beide gevallen niet veel hoogstens dingen die dac ook omschrijft.
Maar goed nogmaals ik ben echt niet degene die gaat roepen dat het bij jullie ook niet werkt, mijn punt was gewoon dat ovc7 het gewoon veel te groot maakte door het met een uitlaat te vergelijken, en das voor leken die nog moeten leren verkeerde info.
Feit is namelijk dat het in 9 van de 10 gevallen niet veel doet(uitzonderingen daar gelaten)En squish van scooters liggen naar mijn weten niet bij 0,6 en 0,4, mijnes worden bij afstellinmg op de bank altijd max op 1 gezet en das bij selletra, hpi, en mvt
Zowel koopmans tuning als xsh zetten hem atijd rond de 1,0 en groter, en de adviesen die op het scooter forum worden gegeven zijn meestal ook 1 en groter.@bartjee
Het is misshien niet het juiste topic, maar het water gekoeld verhaal is volgens mij toch wel wat uit gepraat.
En om nou voor alle discussie en mening verschillen naar het chat topic te gaan lijkt me ook wat overdreven.
Op een forum houd je toch dat in bepaalde topics dingen worden besproken die niet echt relevant zijn tot het onderwerp.11 augustus 2008 om 11:16 #204125net als dit..
Define squish please
Ben ik ook weer ietsjes slimmer11 augustus 2008 om 11:37 #204126squish is de afstand van de zuiger (bovenste dode punt) tot de cilinderkop.
dus zeg maar hoe groot je compressie kamer is;)11 augustus 2008 om 14:09 #204127
OVC#7Houden ze bij Koopmans echt zo’n ruime squish?
Dan zou dat een reden moeten hebben denk ik. Ik zal het eens aan Mol cq Marcel vragen van Koopmans tuning.
Ik wil namelijk ook wel eens weten hoe ze ooit (voor jou ook dacht ik eens gelezen te hebben) een Pia malossi Speedcilinder op een Peugeot hebben gebouwd,en dan vooral het plaatsen van de Pia krukas hierin.
Of kan jij mij zo vertellen wat ze aangepast hebben? De kruk of de carters?
Als je foto’s hebt lijkt het me helemaal super! Mischien dat ik ook wel een sprintscooter ga bouwen en dan heb ik ook het liefst zo iets apparts..(ik mag graag iets hebben wat (bijna) niemand anders niet heeft namelijk)11 augustus 2008 om 14:53 #204128Voor degenen die het willen volgen, maar onbekend zijn met de aanduidingen:
Squish: De ruimte tussen de zuiger op BDP, en de vlakke rand in je cilinderkop. Het vlakkere gedeelte in een cilinderkop loopt gelijk met de bolling op de zuiger. Door de kop af te vlakken wordt je compressieverhouding groter, en daardoor het rendement van je motor. De breedte van de squishband is ook erg belangrijk. Je moet zorgen dat je swuish-hoogte niet te klein wordt, 0.4/0.3 is het maximale. Op hoge toeren vervormd de krukas zoveel dat je squish van 0.3 op 12k aan toeren misschien wel 0.2 is.
MSV-waarde: De waarde van snelheid waarmee de gassen naar de verbrandingsruimte worden gestuwd. Hierdoor wervelt het mengsel beter, en heb je een betere verbranding. De maximale snelheid is rond de 30m/s meende ik.
Compressieverhouding, dat weten de meesten wel 🙂
Dit zijn eigenlijk de 3 belangrijkste dingen bij het maken van de kop. Wat ook een reden kan zijn voor het minder “merken” van het verschil in koppen: De uitlaat speelt ook een belangrijke rol. Door de hoge compressieverhouding wordt je rendement beter, en is de verbranding beter (hogere temperatuur ook, onder andere). Dit is zeer van invloed op de werking van de uitlaat. De uitlaat krijgt een minder sterke puls (diameter moet kleiner worden), en de temperatuur in de uitlaat verandert (heeft invloed op lengte). Als je een leuk cilinderkopje hebt, kan die hartstikke goed werken, maar als je uitlaat dan de plank misslaat, heb je er alnog weinig aan. Daarom kan het ook zijn dat je er minder van merkt, Speedbuxy. Ik neem namelijk aan dat je met een yasuni oid rijdt, en niet een nieuwe opmaat hebt laten maken die bij de kop past 🙂
Maar heb je inderdaad een perso oid? Ben wel benieuwd hoe ze dat met de krukas gedaan hebben! Als dat bij jou was, tenminste 😉
11 augustus 2008 om 17:28 #204129Voor een speed of evo cilinder op peugeot hoeft de kruk niet aangepast te worden slag verschilt maar 0,4 of 0,5
Als je een mina speed neemt moet er 5mm van de voet af voor op peugeot, en bij een pia speed moet er een ophoogplaat van 5mm onder of je moet de 85mm vesie nemen die past er zo op.
Dan moet je alleen de carterkoeling die pia heeft dicht maken met kneedbaar alu, en bij een 80mm versie kan je die afdichten met de ophoogplaat.
En dan nog een nippel erin boren en klaar.
Aangepaste pia cilinder.

Afgedraaide mina

Dus voor een speed of evo hoeft er qua kruk dus niks aan gepast te worden.
Moet dat wel bv voor een 2fast kit dan neem je een excentrisch bigend, dat is een manier om hem naar elke slag aan te passen zolang er vlees voor is op de kruk.
En dan kan het ook nog op een andere manier maar dat ben ik vergeten.En ik rijd met dpr pijpjes, want voor peugeot zijn geen yasuni C versies, alleen van die omgelaste pia pijpen en dat vind ik niet mooi.
En een dpr pijpje heeft ook meer potentie naar mijn mening.Maar mocht je idd of iemand er ooit denken aan een sprintscooter project te starten, neem dan idd een peugeot want is net zo snel alleen is het nog iemand echt gelukt.
En er heerst z,on massa gedrag op de sprint dat ook niemand het haast neemt.
En ik heb ondanks een kant klaar mhr 7p blok en kant klaar 2fast blok er niet echt zin meer in.11 augustus 2008 om 20:56 #204130Slagverschil is (vaak) wel op te lossen met een plaatje of afdraaien, je zit alleen met timingen die soms net te extreem worden. Als de tapeinden maar overeenkomen, dat scheelt een hoop. En dat koelkanaal dichten met epoxy, houdt dat echt?
En wat betreft peugeot sprinters, die zijn er inderdaad amper. Nu ben ik niet zo into-scooterblokken, maar zit de inlaat niet ongunstig bij een peugeot blok??
11 augustus 2008 om 23:31 #204131Slagverschil met een plaat of afdraaien oplossen wil alleen met cilinders die niet op de max liggen qua uitlaapoort.
Alles wat je er namelijk onder aan plaat bijstopt moet er boven weer af.
Maar bij peugeot doet je die plaat er alleen onder voor het voethoogte verschil.En inlaat van peugeot zit idd niet semetrisch in het midden maar ook niet zo ongunstig dat pk,s kost denk ik.
Hier lijkt mij in ieder geval niks mis mee qua potentie.

Ps:Ik heb dat epoxy nog maar 2sprinten getest en dat heeft het goed doorstaan.
En m,n snorscooter rijd ook al 2jaar met z,n inlaat als hierboven dus ook met epoxy erin.
Maar spul word ook zo hard als beton en is daarna ook niet meer los te krijgen van de ondergrond waar je het op geplakt hebt.12 augustus 2008 om 03:19 #204132
OVC#7Ik heb ook een berichtje terug gehad van Marcel van Koopmans tuning.
Ik weet niet war jij je info haalt Buxy,maar kloppen doet het niet in ieder geval.Hoi,
Ik durf je met 20000% zekerheid te zeggen dat bij zowel Koopmans als XSH als elke andere zichzelf respecterende tuner de squish waarde zeker wel onder de 1mm komt.
Bij Koopmans is de kleinste waarde waarmee ik getest heb op een 70cc scooterblok net boven de 0,40 geweest. Ik geloof dat het 0,42 was.
Ik kan zo op die site niet vinden waar het staat anders had ik er wel even op gereageerd. Als jij dat eventueel wilt doen moet je dit stukje maar kopieeren ofzo.Groetjes,
Marcel (MOL)
12 augustus 2008 om 04:20 #204133Het gaat hier over zelf een waterkoeling maken!!!!!!Gelieve daar bij te blijven.
12 augustus 2008 om 10:02 #204134hier dan de foto`s van mijn cilinder.
sorry voor de slechte kwaliteit, ze zijn met mijn telefoon gemaakt.

de koelvinnen zijn er dus nog niet allemaal vanaf.
ik ga dit doen omdat ik met een accu-ontsteking ga werken en dus zonder vliegwiel.
dit blokje word toch alleen voor meetings enzo dus gaan ook geen lange stukken mee gereden worden.12 augustus 2008 om 10:11 #204135@ Tim: Ik zou er nog een rib vanaf halen zodat de bovenzijde uitlaat poort nog beter gekoeld word, geeft nog een beter effect van de expansie uitlaat.
Terug komende gassen van de expansie gaat dan een stukkie makkelijker.
TICKLING BARN -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.