Vespa-Ciao.NL
:: zelf waterkoeling maken

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden zelf waterkoeling maken

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 70)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Crullie
    Donateur

Niet alleen zal een hogedruk kop beter werken maar ook een goede expansie uitlaat zal ineens beter werken met een wat koelere uitlaat.
      Een 2 takt motor heeft veel baad bij grotere temperatuur verschillen.:thumb

TICKLING BARN

Edjuh
      Bijdrager

Daan777 :

@OVC
        Maar ik wil niet zeggen dat een slechte cilinderkop ineens goed is als je het watergekoeld maakt. Er spelen natuurlijk wel wat meer dingen..

Wat speelt er nog meer met een cilinderkop dan? Zoveel doet dat ding nou ook weer niet.. Ik ken geen slechte en goede cilinderkoppen. Alleen normale en hoge druk, en eurocilindro lc.

Vorm is belangrijk, net als inhoud etc., bij ciaos merk je vaak het verschil tussen hogedruk en ori kop niet, maar er worden niet voor niks opmaat koppen berekend.

@ovc, ik zei het niet goed, ik bedoelde te vragen of LC koppen koeler blijven, dat is nu duidelijk.

OVC#7

@Daan777

Cilinderkop is zeer belangrijk bij een 2takt,mischien wel net zo belangrijk als een goede uitlaat. Alhoewel het allemaal wel weer verband met elkaar houd
          Met een cilinderkop spelen onder andere de volgende dingen.
          Bepaald de eindcompressie ( inhoud van de verbrandingskamer)
          Belangrijk is de squishband. Dit in samenwerking met de MSV waarde die je hier mee krijgt (Maximum Squish Velocity) Dit is zeer bepalend voor de motor.
          Ook heb je weer verschillende verbrandingskamervormen zoals een enkele of dubbele radius,geen radius maar een rechte hoek.etc etc.

Ik weet niet of je deze link zo kan gebruiken,anders moet je je even aanmelden bij http://www.2stroke-tuning.nl
          Hier de link naar een stuk van Arno Koch over de cilinderkop. http://www.2stroke-tuning.nl/media/artikelen/de%20cilinderkop.pdf

RiPe
          Topic starter

OVC#7 :Omdat je ronde buis gebruikt is het raakoppervlak van de cilinder met de koperbuis zo klein dat je denk ik niet genoeg kan koelen.

is er misschien een manier om dit op te lossen dan? als die buis bijv. tussen de koelribben zit, heeft ie al meer raakoppervlak, en dan misschien nog dubbele lagen. dan hoef je de koelribben ook niet af te slijpen

Edjuh
            Bijdrager

RiPe :

OVC#7 :Omdat je ronde buis gebruikt is het raakoppervlak van de cilinder met de koperbuis zo klein dat je denk ik niet genoeg kan koelen.

is er misschien een manier om dit op te lossen dan? als die buis bijv. tussen de koelribben zit, heeft ie al meer raakoppervlak, en dan misschien nog dubbele lagen. dan hoef je de koelribben ook niet af te slijpen

Laat dat buizenidee toch hangen man, je gaat toch geen buis om je cilinder heen wikkelen? No offence maar ik vind het nergens op slaan. Doe dan de dichtlasversie, dat lijkt nog ergens op en werkt.

Vincent Vario
              Bijdrager

Ik heb ooit eens een Yamaha yz 125cc crosser gehad uit 1978

Deze is standaard luchtgekoeld, heb wel een gezien dat ze van zo`n cilinder een watergekoelde cilinder hadden gemaakt.

Dit was ook gedaan op de dichtlasversie, bovenin een afvoer en onderin een aanvoer. Warme lucht/water stijgt immers op. Op de zelfde manier als de eurocilindro-kop

speedbuxy
                Bijdrager

OVC#7 :
                  @Daan777

Cilinderkop is zeer belangrijk bij een 2takt,mischien wel net zo belangrijk als een goede uitlaat.

Zeker, maak van een kopje even iets veel groters dan het is, een uitlaat kan je setup maken of kraken dat kan een kopje niet.
                  Een uitlaat kan pk,s aanwinst leveren, een kopje nog niet een een halve pk mishien net een pk als je een vet minne met een topper vergelijkt.

RiPe
                  Topic starter

Laat dat buizenidee toch hangen man, je gaat toch geen buis om je cilinder heen wikkelen? No offence maar ik vind het nergens op slaan. Doe dan de dichtlasversie, dat lijkt nog ergens op en werkt.

Ok, maar het is een stuk makkelijker. Ik kan nl. geen alu lassen. Als je hem goed met je cilinder in contact kunt brengen waardoor de warmtegeleiding goed is, zou het een simpele oplossing zijn. En als dit in de modelbouw ook werkt is het niet heel vreemd, ook al is dat een heel andere schaal. Maar ik snap dat het wel omslachtig is, als jullie het zeggen.

Tim
                    Bijdrager

ik ben nu ook bezig met mijn deps watergekoeld te maken, precies op de zelfde manier als die alu cilinder hier boven.
                      heb de koelribben al bijna allemaal weggefreest. foto`s zal ik hier ook wel even posten.

RiPe
                      Topic starter

ok, die wil ik wel zien 🙂

OVC#7

speedbuxy :

OVC#7 :
                          @Daan777

Cilinderkop is zeer belangrijk bij een 2takt,mischien wel net zo belangrijk als een goede uitlaat.

Zeker, maak van een kopje even iets veel groters dan het is, een uitlaat kan je setup maken of kraken dat kan een kopje niet.
                          Een uitlaat kan pk,s aanwinst leveren, een kopje nog niet een een halve pk mishien net een pk als je een vet minne met een topper vergelijkt.

Ik heb op mijn sprinter een cilinderkop waar losse binnenkoppen inpassen. Hier heb ik er 3 van. Tussen de zeg maar eerste en laatste zit zeker een verschil van 2pk (en er zit niet eens een “slechte” tussen). Mischien is mijn zegwijze van de cilinderkop is net zo belangrijk als een uitlaat wat overdreven,maar maximaal een halve pk winst zoals gesteld word is nu ook weer niet helemaal waar.
                          En neem van mij aan dat een slechte cilinderkop je hele setup kan kraken!

Daan777
                          Moderator

Ja maar toch sluit ik me in de vlugheid bij speedbuxy aan, noem eens een slechte cilinderkop voor een ciao dan?
                            Als ik een 50cc heb neem ik gewoon een polini 38,2mm.. een 42mm cilinder, een 42pinasco kop.. een 43mm cilinder, een 43mm malossi kop..
                            Ik snap het niet?
                            Ik begrijp dat je zonder een cilinderkop niet vooruit komt.
                            Maar ik denk niet dat je uitspraken betrekking hebben tot de ciao/citta motorblokjes van +/- 4pk.
                            Bij ons scheelt een goede kop misschien maximaal een halve pk.

peter139
                            Bijdrager

Hoi
                              ik heb dit hierboven eens doorgelezen. Het idee met de koperen buisjes gaat niet werken. De warmteoverdracht zal lang niet genoeg zijn. Ik heb zelf de polini 55cc watergekoeld, en die wil wel lekker blazen. Dit komt naar mijn idee omdat de temperatuur van het blok en cilinderkop lager en constanter is. Ik wil toch een keer een polini 80cc proberen. Alleen wil ik wel de waterkoeling gebruiken. Het idee van arvid ga ik toepassen. (heb er ook aan gedacht de originele polini kop aan de achterkant dicht te lassen)

De cilinder die edjuh had gepost(van die italiaan) vind ik een leuk idee, alleen had ik hem 1 koelrib groter gemaakt. Ook jammer dat de kop weer luchtgekoeld is. Ik heb ook me twijvels over de flow van dat cilindertje(omdat beide aansluitingen aan een kant zitte)

@ripe Een alu cilinder is juist ideaal. Aluminium is beter lasbaar dan gijtijzer. Dit moet je gewoon door een prof laten doen. Heel rustig lassen zonder al te veel warmte in de cilinder te brengen(=spanning)

ovc 7@

En aah mooi een polinipompje! Heb ik ook op de Puch,nadeel is dat de pompjes gemaakt worden om linksom te draaien en niet rechtsom zoals een Puch doet,en dus niet optimaal werkt(hoewel de imitatiepomjes het beter doen als de orginele ivm de gevormde schoepen van een orginele en de rechte van een replica).

ik heb dit pompje ook. Dit pompje kan juist 2 kanten opdraaien omdat hy symetrisch is gemaakt. In me topic staan wel wat plaatjes van het pompje. Overigens is zo’n pompje wel een must! De temperatuur zal lang niet zo hoog zijn als zonder pomp(is mijn ervaring)
                              gr

OVC#7

Ik heb het dan over mijn Puch. En met de kopjes bedoel ik ook echt opmaat gemaakt.
                                Dus niet over standaard verkrijgbare cilinderkopjes.

Peter,is dat een orgineel Polini pompje?
                                Er is mij namelijk verteld door ene meneer die het een en ander met minibikes doet dat de schoepjes op de rotor van een Polini gekromd zouden zijn. Vandaar dat ik een imitatie gebruik waarvan ze recht zijn.

speedbuxy
                                Bijdrager

Ik draai al vanaf 2003 mee in de scootersprint wereld en daar doen kopjes anders niets tot niks, dus apart dat jij met een puch er 2pk mee weet te pakken.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 70)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.