Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › zelf waterkoeling maken
- Dit onderwerp bevat 69 reacties, 16 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 7 maanden geleden door Edjuh.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 augustus 2008 om 18:10 #203296
hallo,
ik zat net te denken of het mogelijk zou zijn om zelf je cilinder watergekoeld te maken.
ik had dus bedacht om bijv. een lang koperen buisje te nemen, en die dan helemaal te verbuigen zodat ie tussen alle koelribben van je cilinder zit en waar je dan water doorheen kan laten stromen.
dan laat je het natuurlijk door een radiator stromen om het water/andere vloeistof af te laten koelen.zou dit kunnen volgens jullie?
of zie ik iets over het hoofd? (waarschijnlijk wel :D)het zou iig zo mooi zijn als het zou kunnen :lol
9 augustus 2008 om 18:19 #204071Ik zou eerder om de koelribben een bakje lassen:)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno9 augustus 2008 om 18:21 #204072jah, dat is bij mij echter lastig aangezien ik een alu cilinder heb :con
maar dat zou toch moeten werken?edit: dan moet je wel een andere vloeistof als water gebruiken bij een gietijzer cilinder, anders gaat et roesten
9 augustus 2008 om 18:24 #204073Dit is absoluut mogelijk,daar ik nog met branstof motoren voor modelvliegers gevaren heb in speedboten met een koperen-of aluminium spiraal rond de cilinder.
9 augustus 2008 om 18:56 #204074dat is goed om te horen 🙂
en zou deze manier van koelen voldoende zijn? of is de vliegwiel koeling waarschijnlijk beter?9 augustus 2008 om 20:37 #204075
OVC#7Als je alle koelribben er af slijpt en dan de koperbuis helemaal van boven tot onder er omheen wikkelt is de koelcapaciteit waarschijnlijk te gering. Omdat je ronde buis gebruikt is het raakoppervlak van de cilinder met de koperbuis zo klein dat je denk ik niet genoeg kan koelen.
Met koelribben en koperbuis zal je trouwens waarschijnlijk ook de vliegwiel koeling nodig zijn.
9 augustus 2008 om 20:41 #204076Maar als je doet net als ArvidW zegt. een bakje eromheen lassen. Of kan je cilinder en kop daar niet tegen, dat hij gaat doorlekken ofzo?
9 augustus 2008 om 20:44 #204077
OVC#7Als de pakkingen goed genoeg zijn om mengsel en uitlaatgassen binnen tehouden zal dit ook wel genoeg zijn om water buiten te houden..
Alleen,hoe dan met de decompresieklep als je ook de kop meeneemt in het “bakje”? En de uitlaat!
9 augustus 2008 om 20:47 #204078ja doet bedoelde ik er ook bij, + het Bougie gat, als je hem alleen rond je kop las dan…
9 augustus 2008 om 20:52 #204079

9 augustus 2008 om 20:58 #204080relaxed. ziet er wel custom uit 😉
weet je ook of het goed werkt?9 augustus 2008 om 21:00 #204081
OVC#7Oke! Gedeeltelijk dus.
Met behoud van de geforceerde koeling. Is het niet leuker om de cilinderkop te koelen doormiddel van waterkoeling?
Dan kan je eventueel een hogere compressie gaan gebruiken omdat de kans van detoneren aanzienlijk afneemt.(warmte is natuurlijk 1 van de oorzaken van detoneren en niet de enige)
En aah mooi een polinipompje! Heb ik ook op de Puch,nadeel is dat de pompjes gemaakt worden om linksom te draaien en niet rechtsom zoals een Puch doet,en dus niet optimaal werkt(hoewel de imitatiepomjes het beter doen als de orginele ivm de gevormde schoepen van een orginele en de rechte van een replica).9 augustus 2008 om 21:05 #204082Kop is moeilijker te maken als je kijkt naar de polini, dat is hetzelfde deel van de cilinder+kop gekoeld. Dit is te doen, ook handig dat deze simonini cilinder veel minder koelribben heeft dus minder werk.
Maar meneer OVC zeg jij dat een watergekoelde kop zoveel beter werkt dan?
9 augustus 2008 om 21:15 #204083
OVC#7Als een cilinderkop koeler blijft is dat wel een voordeel. En het mag wel bekent zijn dat een watergekoelde niet zo heet word als een luchtgekoelde. Dus voor maximale prestaties zal een watergekoelde beter voldoen omdat je de lat voor het maximale wat hoger kan leggen.
Maar ik wil niet zeggen dat een slechte cilinderkop ineens goed is als je het watergekoeld maakt. Er spelen natuurlijk wel wat meer dingen..9 augustus 2008 om 21:29 #204084Edjuh :

-> respect.
Daar kunnen mijn lasjes niet aan tippen. Tig toch?
@OVC
Maar ik wil niet zeggen dat een slechte cilinderkop ineens goed is als je het watergekoeld maakt. Er spelen natuurlijk wel wat meer dingen..Wat speelt er nog meer met een cilinderkop dan? Zoveel doet dat ding nou ook weer niet.. Ik ken geen slechte en goede cilinderkoppen. Alleen normale en hoge druk, en eurocilindro lc.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.