Vespa-Ciao.NL
:: Zelf mengen

Home Forums Techniek Opvoeren Zelf mengen

• Dit onderwerp bevat 39 reacties, 23 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 19 jaren geleden door GK.
15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 40)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Donateur

Vergeet niet dat ik een MIX systeem op mijn brommer heb zitten. Die 1 op 200 is Extra (dus het automatisch mengen + die 1 op 200), is dat goed?

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

Thijs_DR_Evo
      Bijdrager

Dan zit je op 1:40. Moet idd wel genoeg zijn met goede olie. Ik ben alleen niet zo’n fan van oliepompjes wegens slechte ervaringen in het verleden van kennissen van mij. (waar de oliepomp er opeens mee ophield onder het rijden…)
        (1/200 + 1/50) * 5000 = 125 cc olie per 5000 cc benzine.

grz Thijs

Biker-mouse
        Bijdrager

jorikc :
          ja en wat gebruik jij dan ?

Eerst tankte ik gewoon 2-tact bij de pomp, euro erin flikkeren en je kunt weer rijden.
          Helaas nergens meer 2-tact te verkrijgen, dus maak ik een fles 2-tact olie op die ik van een maat van mij heb gehad, die had ook TTS gekocht voor zijn KR1-s. Weet niet wat voor olie het is.

Thijs_DR_Evo :
          Met goede olie kun je met 1:35 prima rijden. 1:200 is wel een beetje heel erg weinig. (nog minder als standaard)

1/38 * 5000 = +/- 132 cc olie op 5000 cc benzine. (5 liter dus)

@Biker mouse,
          Een Honda CR heeft ook waterkoeling en een speciale antifrictie looplaag in de cilinder. (nikalsil) Vandaar dat je deze dan wat minder mag smeren.

grz Thijs

Klopt van de Nicasil, maar die zuiger is ook wel een stukje groter en maakt wat meer toeren.

Maar goed, ieder zijn ding met betrekking tot olie! Maar voor mijn standaard vespa is goedkope olie goed genoeg, welliswaar gemengt 1:40 a 1:45.
          Voor mijn Husqvarna SM570R SuperMoto gebruik ik wel de beste olie! Ding is ook best wel getuned8)

Het leven is als Lucille Werner, het kan raar lopen.

hansieb
          Moderator

Die castrol half synthetisch voor 10 euro is prima.

Me scooter die iets opgevoerd was heeft er 2000 km super mee gereden.

Heb nu zelf gemengt met ESSO stuff wat 7.50 euro is , moet in de citta dus niet zo boeiend wat voor olie 🙂

Herr Flick
            Sleutelbeheerder

half syntetisch kan idd, maar vol syntetisch is beter, en castroll tts betaal je dan iets van 14 euro.

Ik tank zelf altijd euro 98 (super plus) + 1 op 45 castrol tts + modelbouw olie een beetje

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
              Gele Racefrikandel

hansieb
              Moderator

Herr FlicK :
                half syntetisch kan idd, maar vol syntetisch is beter, en castroll tts betaal je dan iets van 14 euro.

Ik tank zelf altijd euro 98 (super plus) + 1 op 45 castrol tts + modelbouw olie een beetje

Maar hoeveel toeren draaien de vespa’s lang niet zoveel. Half synthetisch was ongeveer net zo goed als synthethisch in zon test op scooter-attack.com.

Als je nou 14k toeren draait en alles extreem hebt tja dan natuurlijk geld aan je olie besteden.

Veel scooter leu nemen trouwens CASTROL A747 ? iemand daar al van gehoord

Biker-mouse
                Bijdrager

hansieb :

Herr FlicK :

Maar hoeveel toeren draaien de vespa’s lang niet zoveel. Half synthetisch was ongeveer net zo goed als synthethisch in zon test op scooter-attack.com.

Als je nou 14k toeren draait en alles extreem hebt tja dan natuurlijk geld aan je olie besteden.

Veel scooter leu nemen trouwens CASTROL A747 ? iemand daar al van gehoord

Ik weet niet of voor 2-tact olie hetzelfde geldt als voor 4-tact olie!

Maar bij 4-tact olie is het zo dat een Vol Syntheet langer zijn smerende werking behoudt dan een half syntheet! Bij een 2-tact is dit in principe niet echt nodig omdat er continu verse olie wordt aangevoerd…. Dus als hetzelfde geldt zie ik weinig voordeel voor een Vol Syntheet tov een half syntheet. Zeker niet voor een vespa, of hij moet tot het einde getuned zijn…

Het leven is als Lucille Werner, het kan raar lopen.

Jacky
                  Bijdrager

ArvidW :
                    Vergeet niet dat ik een MIX systeem op mijn brommer heb zitten. Die 1 op 200 is Extra (dus het automatisch mengen + die 1 op 200), is dat goed?

Als je toch gaat mengen he. Meng dan gewoon zoveel als hoort bij en niet mix en gooi die oliepomp los. Want als je oliepomp stuk gaat benje nog niet jarig:(

Thijs_DR_Evo
                    Bijdrager

Het grote voordeel van een synthethise tweetakt olie vergeleken met een minerale is dat het minder as en roet produceert. Maw, je pijp en poorten blijven langer schoon.
                      Bijkomend voordeel is dat met extreme mengverhouding (1:20, 1:25) de brommer niet zo hard rookt. Als de wouten een dik rookspoor zien, snappen ze ook wel dat het ding opgefokt is.

grz Thijs

TerroRLaG
                      Bijdrager

ik koop mijn olie aan 3euro40 de liter, kan er dan kopen van 4euro30 en eentje van tegen de 6euro. Alle 3 hetzelfde merk 2-tack olie de duurste is dan wel vol-synthetische olie.

Ik tank meestal 4 liter in een bidon, giet daar 80ml olie bij, sinds ik iets sneller rijdt giet ik er 100ml bij. kdenk ik het vervolg gwn 50ml mee te nemen en super 95 rechtstreeks in me tank tank en dan gwn die 50ml olie er achterna bijgieten en goed schudden!

Ik heb sinds dat ik iets snelle rijdt en dus 100ml olie erin giet altijd een miniem plasje van +- 3 druppel olie onder mijn brommer als die 2 dagen stilstaat… weet iemand hoe dit komt?

barry
                        Donateur

TerroRLaG :
                          ik koop mijn olie aan 3euro40 de liter, kan er dan kopen van 4euro30 en eentje van tegen de 6euro. Alle 3 hetzelfde merk 2-tack olie de duurste is dan wel vol-synthetische olie.

Ik tank meestal 4 liter in een bidon, giet daar 80ml olie bij, sinds ik iets sneller rijdt giet ik er 100ml bij. kdenk ik het vervolg gwn 50ml mee te nemen en super 95 rechtstreeks in me tank tank en dan gwn die 50ml olie er achterna bijgieten en goed schudden!

Ik heb sinds dat ik iets snelle rijdt en dus 100ml olie erin giet altijd een miniem plasje van +- 3 druppel olie onder mijn brommer als die 2 dagen stilstaat… weet iemand hoe dit komt?

dit komt gewoon van de uitlaatpoort.ge moet gene bang hebben.Ik doe er altijd nog een scheutje ricinusolie bij!!!!!met deze olie rijd ik ook wedstrijden met novarossi motoren in de 1/8 klasse.De mijne doet 54.000 rpm.Dus zal wel goed zijn zeker.Deze kan je kopen bij de apotheker.

GK
                          Bijdrager

ik gebruik altijd van dezelfde shop (texaco) brommix, is dit gewoon slecht en kan je zelf beter mengen of maakt dat niks uit?

Edjuh
                            Bijdrager

Is prima voor een standaard setup. Ik reed vroeger met snelle setup ook altijd gewoon op mix, maar ik meng nu zelf.

chubby
                              Bijdrager

dunno wat voor olie me pa koopt.. goekope iig 🙂 En ik meng 2% op 100l benzine.. hij rookt niet, komt geen drap uit uitlaan ( vaagheid ) en hij is me tot nu toe niet vastgelopen dus ik neem aan dat hij goed gemengt is 🙂

En ja hoe meng je.. ik doe altijd alles in een maatbeker van 5l, daar doe ik dan eerst de olie (0,1l) in en dan de bezine. Dan schut ik alles in een 5l kannetje en schut ik dat ding flink op en neer.

-chubby-

Frits
                                Bijdrager

ik meng 100ml bij 5 liter benzine:D
                                  en koop ook castrol tt of zo=)
                                  8 eu betaal ik ervoor voor liter 13 eu beetje duur nie!!

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 40)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.