Vespa-Ciao.NL
:: zelf eurobegrenzer maken

Home Forums Techniek Elektrisch zelf eurobegrenzer maken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Mathijs16
    Topic starter

Hee ik ben eens een beetje aan het zoeken geweest naar ho-to’s op t internet om een eurobegrenzer te maken. Op zich is het heel simpel gewoon met zo’n plug van je koptelefoon en 2 condensatoren. Maar voor ik er aan begin wil ik wat meningen en misschien weet iemand nog een how-to?

barry
      Donateur

Het kan met 1 condensator , maar ook met 10 verschillende!!Het probleem is om de boel mooi afgevlakt te krijgen,zodat je geen knallen uit de uitlaat krijgt.
        Werkt ook alleen als je CDI hebt.

ArvidW
        Donateur

Klopt precies wat Barry zegt.

Koop condensatoren in de volgende maten:
          1.1uF (2x is handig)
          2.2uF
          4.7uF
          10.0uF

Daarmee kun je genoeg varieren om je blokje te begrenzen, zet bijvoorbeeld een 10uF en een 1.1uF paralel om een 11.1uF condensator te maken.

Meestal zit je in de richting van 8-12uF goed, zelf rijdt ik met 8uF en met een 95 pully rijdt ik daar 33km uur mee, met 10uF reed ik 29.5km uur.

Hoe groter de pully hoe meer je het toerental moet begrenzen (dus grotere condensator) maar begrens hem niet onder de 4000rpm anders valt politie het op dat hij minder toeren maakt dan een std brommer 😉

Succes ermee, en ik zou gewoon een tuimelschakelaartje maken en die goed verstoppen, als wouten een Jackplug zien dan willen ze nogwel eens je uitnodigen voor een technische inspectie op het politiebureau.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
          Home made engine dyno

barry
          Donateur

Goed zo Arwid,maar mijn koppeling pakt maar bij dit toerental bijvoorbeeld???Ik weet echt niet meer wat ik moet doen,om de racing ciao af te stellen,zo ga ik er niet mee rondrijden.Brrrrrrrrrrrrr;elke politieauto heeft een tesbankje bij & zo’n brommer valt op hé.Tot nu toe heb ik geluk gehad & gaven ze een compliment.
            Maar op een dag………………………………

Tim
            Bijdrager

uh zou je a.u.b wat meer informatie willen geven ik ben niet z n electro freak dus ik snap der eerlijk gezegt niks van maar ik zou t wel willen proberen op n brommer van me.

ArvidW
              Donateur

Electrisch carter heb je nodig.

– Pak de rode draad, soldeer aan het lipje die je in je CDI unit steekt een extra draadje vast (of maak een vertakking in de rode draad)
                – Soldeer aan dat draadje een schakelaartje
                – Soldeer aan het schakelaartje de PLUS pool van je condensatortje (ja je hebt gepolariseerde nodig)
                – Verbind de MIN pool van het condensatortje aan de massa (frame)

Als het schakelaartje ingeschakelt is dan is je brommer begrenst op een toerental (ligt aan cappaciteit van de condensator)

Ik heb een tuimelschakelaartje zodat je hem aan en uit kunt zetten.

Home made engine dyno

Kay
                Bijdrager

Maar als je met een condensator een begrenzer maakt mol je toch je onsteking?Tenminste dit lees ik op sommige sites.

@ Barry,heeft in belgie elke politieauto rollerbank bij zich?:o

Tim
                  Bijdrager

oh ik zal woensdag s gaan probere heb woensdag toch vrij dusja:P

ArvidW
                    Donateur

Nee, je molt je ontsteking niet zomaar. Je verlaat het tijdstip waarop de boel ontsteekt en daardoor is je bougie vrij snel naar de kl*te, maar je ontsteking mol je niet zomaar hoor.:)

Uiteraard is het een tijdenlijke begrenzer, dus voor eventjes op de rollerbank, als je ouders een rondje willen rijden enz enz.

Zelf heb ik er eerst 30 minuten mee rondgereden, en ik weet dat Erwinko er meer dan 2 dagen mee rond heeft gereden zonder schade aan de CDI.

Home made engine dyno

erwinko
                      Bijdrager

maar van die 2 maar 6 dagen 😛

barry
                        Donateur

Kay :
                          Maar als je met een condensator een begrenzer maakt mol je toch je onsteking?Tenminste dit lees ik op sommige sites.

@ Barry,heeft in belgie elke politieauto rollerbank bij zich?:o

Ja, zit gewoon in de koffer.

tvmierlo
                          Donateur

parallel schakelen is de plus met plus verbinden en min met min, misschien heb je er iets aan.

TJOEP
                            Donateur

Ik heb het volgende probleem bij m’n brommer, waar geen oplossing voor is.
                              De trekveertjes zij dusdanig strak, dat het toerental waarmee ik net weg kan rijden me tot een top van 60 ofzo brengt.
                              Maarja, da’s nog altijd beter dan 80…

sieger
                              Bijdrager

Kwafo :
                                ehm ok, daar kom ik al een eind mee want ik dacht dat is ze juist +-, +- moest schakelen 😉

maar kan ik nu gewoon een ijzerdraadje pakken en ze aan elkaar solderen met elke keer een stukje draad ertussen? en weet iemand hoe die schakelaar werkt, met die 3 uitsteksels?

je moet de buitenste 2 pootjes gebruiken..
                                ik heb ook al eens zown schakelaartje moeten solderen:P je moet goed opletten dat je niet perongeluk het middelstepootje vast soldeert aan van de buitenste ander krijg je kortsluiting;)

masterman
                                Bijdrager

moet je ff op jelle zijn berichten kijken ik dacht iets van 17uF was van 65 af was met een vario ik heb iets van 12 van 60 naar 30

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.