Vespa-Ciao.NL
:: Wilk1985 perso

Home Forums Perso’s Collecties Wilk1985 perso

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 355)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

miniciao1968
    Donateur

Ik hoop dat ie jongen als ie klaar is met school nog een keer aan je denkt als ie inmiddels wat meer verdient!
      Hulde Jos, een heldendaad ! 😀

kv050
      Bijdrager

Haha te gek wilk, dat je dat SI-tje hersteld hebt!.
        Je eigen citta is ook erg mooi zeg.

Wilk1985
        Topic starter

De laatste weken heb ik de laatste hand gelegd aan de oldtimer. Eigenlijk een project dat ik eind vorig jaar al af had gesloten, maar ik had altijd het idee dat het blokje toch ergens valse lucht trok en aangezien ik zo lekker aan het reviseren ben geweest van de winter heb ik besloten om dit blokje ook maar te voorzien van nieuwe lagers keerringen en pakkingen. En meteen de cilinder+kop te vlakken.
          Uiteraard heb ik weer een fotoreportage gemaakt om dit werk voor het nageslacht te bewaren.

Hier was het blokje er voor de 2e keer uit. Eigenlijk iets wat je liever niet doet bij een gecoat frame natuurlijk, maar goed. Het moet natuurlijk wel als een zonnetje lopen allemaal.

De typische oldtimer onsteking. Een standaard vliegwiel past hier niet op, je moet een oldtimer vliegwiel hebben. Verder opvallend is dat de uitgaande draad vanaf de condensator loopt en niet vanaf de contactpunten. De ontsteking heb ik verder niets aan vervangen dat is vorig jaar al gebeurt. Wel alles goed schoongemaakt uiteraard, het blok moet de oven nog in.
          Nadat het blok open was heb ik maar weer eens een exploded vieuw foto gemaakt, ik hou er zo van. Op deze foto is alles mooi schoon en klaar voor montage.

Ik heb niet de blauwe keerring uit het revisiesetje gebruikt, maar deze zwarte van Q-Parts. Deze past er net wat lekkerder in.

De gevlakte cilinder en kop, en de zuiger. Deze zuiger heeft al een leven achter zich, ik meen dat ik hem bij mijn Superbravo kreeg. Het is in ieder geval een oldtimer zuiger, en die loopt net wat lekkerder op een oldtimer cilinder als de moderne types zuiger. De zuiger heeft wat putten bovenin, ik vermoed dat iemand een keer zijn zuigerstop niet kon vinden maar ik maak me er niet erg druk om.
          Oldiecilinder is een H cilinder en krijgt nu dus ook een H zuiger. Perfect.

Wat foto’s van het carter, ook weer mooi schoon allemaal.

Hieraan kan je dus een oldtimer klein carter herkennen. Het gedeelte tussen de 2 gaten voor de blokbouten is open, bij moderne carters is dit gesloten.

Het luchtfilter is ook nog standaard en ik durf wel te beweren dat dit het orignele luchtfilter is.

De krukas met bronzen bus. Ik las dat veel mensen een Casal krukas erin hadden. Casal en ik als Spaans bromfietsmerk, dus dat wilde ik wel eens zien hoe dat hier zat. Ik zie alleen Piaggio logo’s en een soort R met een rondje.

Ik heb in de koppeling nog een set nieuwe startsegmenten ingedaan, en uiteraard de koppeling opengehad, schoongemaakt en het naaldlager gesmeerd.

Toen konden de lagers om de kruk en de kruk in het blok, hier heb ik helaas geen fotos van zonde is dat. Maar de lagers heb ik verwarmd in de oven en de kruk afgekoeld in de vriezer. daarna de kruk met lagers in de vriezer en het blok in de over en dan valt alles in elkaar als een band met bandenvet in een Citta velg.
          Het draaide daarna perfect soepel, zie:

Daarna kon de zuiger en de cilinder+kop weer erop, en de Gruppo Termico zoals de Italianen dat zo mooi zeggen zat weer in elkaar. Geheel in stijl zonder koppakking, en bereveel compressie heeft ie.

Toen kon het hele blokje er weer onder, ik rijd nu met een 46 sproeier en dat gaat perfect. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik iets kleiner kon gaan, maar met een 44 sproeier kreeg hij te weinig benzine. Ik heb nog een 45 die zal ik eens proberen.

Toen stond het Ciaotje er zo bij, ik heb ook eindelijk de blauwe Vespa sticker kunnen scoren die op de zijkap hoort. Hij is nu helemaal klaar voor de oldtimer tour die er dit najaar aan zal komen!

Hij loopt zo lekker dat ik er ook nog maar even een filmpje van heb gemaakt om met jullie te delen. Zie:

Let niet op de bijgeluiden, dat is de rijwind in combinatie met mijn oldtimer digitale camera.

Bedankt weer voor de aandacht, en tot de volgende update :D.

DarkMagician6
          Bijdrager

Ligt het nou aan mij of heeft die zuiger echt heel erg veel vlees aan de bovenkant?
            Verder een mooie oude Ciao, die witte kabels + rode frame kleur gaan echt goed samen! :thumb

VespaAvanti
            Donateur

Jos is weer lekker bezig geweest zo te zien:thumb
              Ik heb meerdere oldtimerblokjes maar nooit met dit type ontsteking, raar is dat.

kv050
              Bijdrager

loopt weer fijn, leuke oldtimer!.

Bas23
                Bijdrager

Goed gedaan Jos:thumb Net werk weer!:D

Wilk1985
                  Topic starter

@ DM6, dat klopt inderdaad de oldtimer zuiger is niet hetzelfde als de andere. Hij is ook een stuk hoger, en ik vind hem met deze zuiger ook een stuk beter lopen als met de moderne zuiger.

@ De rest, bedankt voor de complimenten! Het lekkere weer komt er ook aan dus het is eindelijk tijd om eens een stuk te gaan rijden binnenkort met de Ciao 🙂

speedbuxy
                    Bijdrager

Wilk1985 :
                      @ De rest, bedankt voor de complimenten!

Dan maar met terug werkend kracht ook nog even melden dat het een erg strakke en complete oldie is:thumb
                      Ontsteking is trouwens wel echt oud want ook mijn oldtimer blokje had niet z,on soort ontsteking.

Wilk1985
                      Topic starter

Deze update begin ik nog even met mijn laatste aanwinst, ben er echt mega blij mee!

Zat ook een nette varioset bij, en van Lennaert had ik een variodeksel met fietsstand overgenomen dat ik er maar gelijk op heb gezet. dus de realisatie van de oldtimer varioCitta plannen is weer een stap dichterbij!

Vandaag was ook weer een mooie Vespa dag, leuke gelegenheid dus om hier eens wat te plaatsen. Ik ben de laatste tijd ook aan het sleutelen voor anderen, het mooie is dan dat je nog wel eens wat cadeau krijgt dus dan ben ik zelf ook weer bezig met voor mezelf carburateurs poetsen cilinders en koppen vlakken etc.

Vandaag stond de bromfietsbeurs van Schiedam op het programma, daar heb ik wat leuk spul opgehaald!

De Mega wil ik zelf wat gaan uitproberen, mocht hij me niet bevallen gaat hij de verkoop in. De Leo had ik altijd voor mezelf maar maakte een hoop herrie dus die heb ik meegeruild met de Citta variokappen deal.Toch miste ik hem al snel want het is gewoon een hele fijne trekpijp! Dus toen ik m zag liggen bij die verkoper besloot ik om hem een tweede kans te geven :). Binnenkort maar eens kijken wat deze doet.
                        Vandaag op de beurs kon ik een mooie deal maken met de verkoper van die uitlaten als ik zijn andere Vespa meuk ook meenam, dus ik had wat bijvangst waaronder dit blokje. De uitlaatmond was gebroken, en ik zag al dat er een heel van het carter miste. Verder zat er een koppeling zonder bus op, en ik me maar afvragen waarom het huis meebewoog met het vliegwiel :). Maar de kruk zag er goed uit en de onsteking kon ik ook goed gebruiken! Dus bij thuiskomst gelijk maar gaan ontleden.

Als je dit ziet word je toch gek? De hele onderkant van het blok die de lucht de goede kant op duwt is gewoon verdwenen! Inclusief dus de uitlaatmond. Ik ben echt benieuwd wat hiermee is gebeurt, maar zal het wel nooit weten. Mooi carter voor als ik eens wat wil proberen met vijlen.

Leuke ontsteking zat er nog in. Even goed schoonmaken en het werkt perfect.

En een extra 38.4 oldtimer zuiger is ook nooit weg!

Dit vond ik helemaal bijzonder, het is dus een oldtimer carter met een SNOR inlaat, een semi oldtimer achtige ontsteking (nog met de laagspanningskabel vanaf de condensator) en een oldtimer cilinder. Alleen het strookt niet echt met de snorinlaat en de oldtimer P12 bromkrukas. Bijzonder.
                        De ontsteking kon ik in ieder geval goed gebruiken om het oldtimer blokje dat ik hier aan het bouwen was af te maken! Dat ook maar gelijk vanmiddag gedaan. Hier zit een oldtimer cilinder+ zuiger, ontsteking, brom pen 12 kruk en een oldtimer vliegwiel op. Als ik nog eens een oud Ciao/Boxer/Bravo frame vind zonder blok kan er in ieder geval gelijk een passend blokje in.

Klaar voor actie! Ik hoop met de volgende update weer eens iets van de Si te laten zien, want die staat maar een beetje zielig te wachten in een hoekje tot hij gecoat word..

DarkMagician6
                        Bijdrager

Is de vorige eigenaar soms gaan voetballen met dat carter? 😮
                          Mooie aanwinsten!

Guido
                          Donateur

Wauw! Een oldtimer bravovoorvork! Zeg dat blokje is best nog wel te redden. Met wat buigwerk kan je van een plaatje aluminium het ontbrekende stuk netjes repareren. Tja en die inlaat, dat had mijn oldtimerbravo precies ook zo en dat was officieel een SNOR.

speedbuxy
                            Bijdrager

Dat blokje heeft een keer best hard op een stoeprand gezeten ofzo.
                              Maar wel altijd leuk om van zulke blokje de bruikbare delen af te slopen:thumb

Nick050
                              Bijdrager

Lijkt idd wel of ze met dat blokje WK voetbal hebben geprobeerd na te spelen,wat speedbuxy zegt lijkt mij ook het meest verklaarbare.Mooi dat er bruikbare delen opzaten voor je eigen blokje(s).En zeker leuke aanwinsten,Mijn ervaring met de Mega op een 43mm dr is dat deze een stuk stiller is vergeleken een top one.(zegt nog niks natuurlijk,gewoon zelf ervaren hahah)
                                Verder mooie brommers heb je staan :thumb(oldie is mijn favo)
                                Groeten Nick

Wilk1985
                                Topic starter

Zo, weer eens tijd voor een update, er is genoeg gebeurt de laatste tijd!

Ik had hier een tijdje terug een topic geopend voor revisie, dat liep als een kogel en de eerste maand heb ik geen tijd gehad om voor mezelf te sleutelen! Dus dat is mooi. Maar sinds een paar weken heb ik weer rust, dus ik wacht even met kicken van dat topic tot ik voor mezelf uitgesleuteld ben.
                                  Het mooie was tijdens al dat werk dat ik in ieder geval de gare Citta had als testframe, hier zit ook een toerenteller op gemonteerd en dat is echt een aanrader! Op de Si komt er ook zeker 1. Zie het filmpje van de toerenteller:

Aanstaande zondag is de oldtimertour, voor meer informatie: http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=34598
                                  Hiervoor moest de oldtimer Ciao uiteraard in perfecte conditie zijn, dus voor de gelegenheid maar weer 2 onderdelen er nieuw opgezet die ik verzameld had. Een bobine nieuw in het doosje en het onderste metalen plaatje wat tussen de bobine en de carb hoort. Dit maakt de Ciao weer net een stukje completer, en hij is nu klaar voor de tour

Mooie glimmende nieuwe bobine, dikke vonken!

Verder heb ik nog een leuk blokje opgebouwd, dit is alvast het blokje voor de oldtimer Citta! Van Lennaert heb ik het 3-spoelscarter kunnen overnemen, en dat ben ik maar eens rustig gaan reviseren.

Voor ik begon was het nogal smerig:

Zoals jullie zien zit de condensator aan de buitenkant, en heb je dus een extra spoel voor toeter/remlicht/knippelicht. Ik ga hem alleen gebruiken voor de claxon.
                                  Geinig is dat een standaard vliegwiel niet past, er moet echt een oldtimer vliegwiel op! De spoelen zijn nogal groot. Nadat ik dit vliegwiel gevonden had kon het in elkaar. Ik heb even zitten denken om er ook een oldtimer cilinder op te zetten, maar ik heb geen idee wat voor cilinder er origineel opzat. Er is ook niemand waar ik het aan kan vragen dus ik heb er maar een nette CC01 cilinder opgezet. De carburateur wordt een 10/7 met standaard snor luchtfilter, mooi standaard snorblokje dus.
                                  Al snel was het blokje weer schoon zoals het hoort:

En daarna kon het weer in elkaar! Nieuwe lagers, oude nette Piaggio zuiger met nieuwe zuigerveren. De condensator was gelukkig nog goed, geen idee waar ik die anders vandaan zou moeten halen :).

Het blok zit nu dus helemaal in elkaar! Eigenlijk klaar voor montage maar dat gaat nog wel een paar jaar duren voor die Citta af is.

Let ook op de carburateur met choke rechts en de “Ciao” gasbocht. Dit zat standaard zo op de eerste Citta’s. Ook hoort deze Citta het choke “gat” dus rechts te hebben in plaats van links. Dat word nog wat om dat kapje te vinden, ook de koplamp met claxon ingebouwd kan nog wel eens een uitdaging worden.
                                  Verder zit er uiteraard een varioset op, deze vario die erop zit is een “overrange” standaard vario die ik via een mooie ruildeal verkregen heb. Deze vario is afwijkend van de standaard vario, deze heeft een verder bereik als de normale vario!
                                  Verder ben ik nog bezig geweest met de Si en de Bravo! Het 43mm blok uit de Bravo was uiteraard altijd al bedoeld voor de Si, nu het helemaal is testgereden was het tijd om het eruit te trekken. De varioset van de Bravo is hard toe aan revisie dus voor toerseizoen 2015 wordt de Bravo aangedreven door poeliepower! En dan met de Leo krul of Gianelli Mega.
                                  Het blokje heb ik nu in de Si brug gezet, die gaat er steeds mooier bij staan! Het frame gaat over niet al te lange tijd naar de coater dus er zit in ieder geval vooruitgang in!

Bedankt voor de aandacht, op naar de volgende update! Ik ben bezig met een Malossi 43mm blok, en ik ben heel benieuwd of de twijfelachtige reputatie van de zuiger zich bij mij ook zo zal bewijzen.

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 355)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.