Vespa-Ciao.NL
:: Wilk1985 perso

Home Forums Perso’s Collecties Wilk1985 perso

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 355)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

DarkMagician6
    Bijdrager

Dat met die gasschuif vind ik wel raar. Bij mij staat hij zowieso altijd een beetje open zolang als dat ik dat schroefje aan de zijkant maar aandraai. En ik denk niet dat er veel verschil tussen de gasschuiven zit. Ik heb zelf de gasschuif van mijn 12/7 in mijn 12/12 zitten.

Wilk1985
      Topic starter

Wat jullie zeggen klopt inderdaad, er zit trouwens wel verschil tussen de gasschuiven onderling, ook het platte vlak verschilt per gasschuif.
        Deze foto heb ik een tijd terug gemaakt, het verschil is duidelijk te zien maar er is er niet 1 die lekker uitkomt in de 10.7

Hij sluit gewoon compleet af ook als ik de stationairschroef helemaal indraai.

Ik ga bij een van deze gasschuiven een gleufje van onder naar boven vijlen, en dan steeds iets verder tot ik wel uitkom op een afstelbare waarde. Eigenlijk had ik het gat de eerste keer gewoon naar beneden moeten boren, dan had ik hem daarna nog gewoon met de stationairschroef af kunnen stellen.

@Eidos, de chrome spaakvelgen liggen hier geduldig opgepoetst te wachten tot hun dag komt. En die komt zeker maar nu nog even niet :).

DarkMagician6
        Bijdrager

Ik vind het maar apart. Komt de stationairschroef eigenlijk uberhaubt wel tegen de gasschuif? Volgens mij komt de gasschuif op het topje van de stationairschroef te rusten en zou hij dus open moeten staan.

Wilk1985
          Topic starter

Bij een 13/13 gaat dat verhaal wel op ja, maar een 10/7 heeft zon klein gaatje dat het hele gat heel snel geblokkeerd wordt. En hij heeft toch echt dat kleine beetje lucht nodig. Ik heb er hier eentje voor me liggen en als ik de stationairschroef maar een klein beetje uitdraai is het al teveel.

DarkMagician6
            Bijdrager

Ik zal morgen eens een kijkje nemen bij mijn 12/7. In iedergeval nog success ermee. :thumb

Guido
              Donateur

in een 10:7 moet een 7405 1 gasschuif.

Wilk1985
                Topic starter

Guido is goed bezig.

Ik ben nog maar eens goed gaan graven in mijn collectie, en kwam er 1 tegen die ik eerder over het hoofd had gezien :).

Hij snort nu als een zonnetje, 33 op de teller liggend :). En superstil.

Wilk1985
                  Topic starter

Zo, ik heb weer een leuk projectje achter de rug van de week.

Mijn maat belde op dat hij een brommer zocht voor een vriend van hem en vroeg om advies. Nu luidt mijn standaard advies: Zoek de gaarste Ciao/Citta/Si etc etc etc op Marktplaats en breng hem naar mij. Dat heeft hij gedaan maar achteraf gezien bleek dat hij het nogal letterlijk op had gevat.
                    Hij kwam bij mij een snor Si mix brengen, in principe vrij compleet alleen de krukas draaide niet, hij kwam me vrij bekend voor dus ik ben even terug gaan kijken op ons forum, en kwam al snel tegen waar ik deze Si van kende. Dat kwam hiervandaan:

Reageer op: Junior Piet's legal 50km/h Ciao

Joooris had geluk dat ik niet mee was geweest anders had hij niet eens de helft van de vraagprijs gehad :). Maar dat maakt voor het verhaal niet uit, we hebben dus een complete Si Mix die goed rijdbaar gemaakt moet worden.

Te beginnen bij de mixpomp die dus dol is. Even uitgeboord met de boormachine

Hij was vrij snel los, toen zag ik dat de keerring al niet zo heel best meer was.

De ontsteking heb ik opengehad, zag er erg roestig uit maar het werkte verder goed dus ik heb het maar laten zitten. Ik heb wel alles goed vuilvrij gemaakt met een paar bussen remmenreiniger.

De cilinderkop wilde er niet af, ook niet een beetje vanwege een krom tapeind, een brekend tapeind en een vastgeroest tapeind. Ik heb noodgedwongen een tapeind door moeten zagen en daarna het vastgeroeste tapeind met cilinderkop en al eruit kunnen draaien. Toen kwam ik er al vrij snel achter waarom de krukas niet wilde draaien.

De cilinder was nog wel in een redelijke staat, wellicht laat ik hem nog eens honen. Of niet.

Ik had nog een nette 23,5 cilinder, een 22mm gaat hier niet in dit is een begrensd carter. Met een nieuwe zuiger was ik weer klaar om alles in elkaar te zetten. Dit is de eerste keer dat ik een aluminium voetpakking gebruikt heb, ik had geen kartonnen meer en wilde de gok wel eens wagen. Kop en cilinder zijn gevlakt dus ook de koppakking heb ik weggelaten.

De koppeling heb ik nog goed vetvrij gemaakt en de lagers gesmeerd, toen was het motorische werk wel afgelopen.

De trappers moesten eraf want hij wilde er steppies op hebben, ook mooi is dat als de trappers vastgelast zitten.

Het Si mix stuur dat erop zat was helemaal krom, ik vind deze sturen en vorken toch al 3x niks dus dat ging eruit.

Ik had heel veel geluk dat ik deze bout nog los kreeg, als ze dol zijn lukt het echt niet meer.

Ik heb het stuur, de vork, de rem en gasgrepen, handvaten en remhendels van mijn eigen Si er maar opgezet. Die wil ik bij mijn eigen Si toch vervangen. En toen stond de Si er zo bij, een stuk beter.

Ik vond alleen de achterrem wat slapjes, al snel werd me duidelijk waarom. Alles heb ik schoongemaakt en opgeschuurd toen was het weer veilig om met deze machine aan het verkeer deel te nemen 🙂 Ook de rem, gas en deco kabels zijn vervangen.

Bijzonder was ook dat er geen drupje olie in de achterklok zat. Super kwaliteit onze Vespa’s dat dat totaal geen invloed heeft op het rijgedrag hij reed best zonder olie. Toch heb ik er maar even 51cc ingegooid.
                    Om het af te maken heb ik er een nieuwe mixpomp opgezet, ik heb de werking gecontroleerd dus in principe gaat de nieuwe eigenaar nu gewoon op euro95 rijden met olie in de olietank. Ik ben lekker beziggeweest van de week en ik ben blij dat deze Si weer klaar is voor heel wat jaren de weg op.

Met mijn eigen Mix blok ben ik nog niet verder gegaan, dus dat komt denk met de volgende update wel goed.

Lennaert
                    Sleutelbeheerder

Haha ja het blijkt soms dat mensen inderdaad iets wat er wordt gezegd te letterlijk nemen. Wel fijn dat het brommertje een 2e kans krijgt want zo te zien kan hij inderdaad best wel wat liefde gaan gebruiken. Ook denk ik dat de action wel blij met jullie is als ik lees hoeveel remreiniger jullie wegspuiten ;). Wat je zegt over het stuur en voorvork ben ik met je eens erg inspiratieloos en volgens mij ook een stukje minder stevig dan het andere type.

Wel denk ik dat het mooi zou wezen de carters cilinder kop en het achterwiel remgedeelte even te stralen zodat dit allemaal weer mooi fris is.

Gaat deze brommer nog gekieteld worden?

#RIDINGSOLO

Good job! Inmiddels niet anders van je gewend!

speedbuxy
                        Bijdrager

Vespa garage Jos did it agian:thumb

Robertez
                          Bijdrager

@Wilk1985

Leuk te lezen dat je met jouw Si kennis andere helpt.
                            Zo blijven de oude brommertjes gelukkig toch nog op de weg.
                            Hopelijk is de staat van het frame verder beter dan het blok op de foto`s.

MarcoS
                            Donateur

Lekker bezig geweest inderdaad, zag er niet uit :thumb
                              kan die weer vooruit…

Wilk1985
                              Topic starter

Was een leuke klus inderdaad. Ik had hem liever compleet gestraald gecoat en opnieuw opgebouwd, maar het budget was ongeveer 75 euro hij is voor een scholier die er af en toe mee naar het station rijdt. En daar is hij perfect voor nu.

Ik verwacht niet dat hij nog gekieteld wordt Lennaert, maar als die jongen eerdaags opbelt omdat hij te laat op school kwam zal ik er graag nog eens verder aan sleutelen :D.

Flippo
                                Donateur

Inderdaad weer een leuk klusje, haha.
                                  Mooi dat je toch met zo’n beperkt budget het brommertje weer veilig hebt gemaakt. :thumb

Die jongen mag blij zijn dat ‘ie je kent. :lol

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 355)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.