Home › Forums › Perso’s › Collecties › Wilk1985 perso
- Dit onderwerp bevat 354 reacties, 56 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 10 maanden geleden door Bas23.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
19 december 2013 om 19:44 #440917
Ik kon die klok toch niet zo laten, ik was al van plan om hem later weer open te trekken en alles schoon te maken want ik ben ook een mierenneuker en ik wil die titel graag kunnen blijven dragen.
Door aanhoudende protesten ook over Skype en Whatsapp heb ik gisteren besloten om die klok toch maar gelijk schoon te krijgen dus jullie hebben nog een paar foto’s tegoed :).
De naaf, je zou zeggen dat hij bij het dikke tandwiel een keer bewerkt is, lijkt me dat hij af fabriek te dik was en het ergens aansleepte? Ook het smeergat van het meest rechtse lager is een stuk groter en ziet eruit alsof iemand dit bewerkt heeft, maar ik vermoed dat het wel af fabriek zo is.
Nadat het weer in elkaar zat heb ik weer 51ml van dit spul eringemikt.

Ik heb er ook maar gelijk een normale as ingezet, de oude had linksdraaiend schroefdraad en daarmee zit het niet netjes aangezien die moer nergens te krijgen is. Nadeel is dat het driekhoekslager nu aanliep.

Als ik kijk naar het driehoekslager zie ik dat de metalen kap helemaal scheef zit, dit is de tweede keer dat ik dat zie bij dit type driehoekslager. Nou hoef je hem voor de prijs niet te laten liggen maar je wordt er niet echt blij van.

Het stuk metaal is verder te dik, waardoor de moer waarmee je hem vastdraait er tegenaan zit en niet lekker draait.

Het zit nu tijdelijk even zo, die rand hoort de vuiligheid tegen te houden maar deze SI zal toch zelden in goor weer rijden dus dat is niet zon ramp.

In de toekomst wil ik er zon versterkt lager opzetten zoals ze hier wel eens aangeboden werden. Of ik zoek een keer een origineel driehoekslager dat wel past. Wordt zeker vervolgd.
19 december 2013 om 22:24 #447244Zeer verstandig:)
20 december 2013 om 08:31 #445754excellent work done on the vario gear box

Maybe the CNC Alu triangle for the wheel bearing would be the I point to your great work.
Like to see the bearings in your fridge between the bread 😀
That is how it works, did you need much force to press the bearings in? How did you press them in?20 december 2013 om 12:44 #453992Kijk goed dat je geluisterd hebt scheeld toch weer een hoop bende in je klokje.
Dat ‘geslepen’ stuk hoort inderdaad heb ik zelf ook dacht eerst dat het kwam doordat ik een snorklok naar vario omgebouwd had maar dit hebben er dus blijkbaar meer. Ook het vergrootte smeerkanaal is origineel dus wees niet bang ;).@Piet30
i think he used this how-to from the website:
http://vespa-ciao.nl/page.php?id=223
But you can also do the way i want to be doing it and thats pressing with a right size rod with a stationairy milling machine.
20 december 2013 om 13:15 #432619@ Lennaert, bedankt ik was al benieuwd of anderen dit ook zo hadden.
@ Piet30 As Lennaert said, i used the how-to from here. I pressed them in using a rubber hammer. And this this not go as easy as i expected so next time i will do it in a different way. I think next time i will put the cardan in the oven to warm it better and more equally like i do with crankshaft bearings.
20 december 2013 om 15:50 #439266ah, ok. So it still need some force to press even if you cool down the bearings and warm up the housing.
I thought that the temperature difference could be helpful for the assembly.I did it with a small 6 ton press and used some screw nuts what fit to the bearing diameters.

20 december 2013 om 19:23 #447707kijk jos..
Zo ziet die klok er beter uit
24 december 2013 om 22:19 #440765Ik ben niet de eerste die het concludeerd, maar de kerstdagen zijn uitstekend om wat te sleutelen. Dus vanavond was het doel om de koppeling te openen, schoon te maken en te controleren.
Eerst even de oude en de nieuwe onderdelen bij elkaar leggen.

Links de oude drukveer, rechts de nieuwe. De nieuwe is de drukveer die je krijgt als je bij JMPB een nieuwe STD besteld. Hij is voelbaar strakker als de oude, hij is ook iets langer dus dat komt precies mooi uit!
Het spul na wat schoonmaakwerk

Bronzen bus, ik had er liever een nieuwe ingehad maar dat is niet te doen begrijp ik. Nou valt er op zich goed mee te rijden dus ik heb er wel vertrouwen in.

En de Si is weer wat verder af 🙂

Fijne dagen allemaal, voor diegene die niet naar hun schoonmoeder hoeven: Sleutelse
25 december 2013 om 00:16 #464623Kun je de grote moer op de achterkoppeling niet nog verder aandraaien? Bij mij ligt de moer op minimaal dezelfde hoogte als het draad, soms steekt het draad nog een mm uit.
Zou zonde zijn als de koppeling uit elkaar draait en vast slaat tegen de naaf.
Bronzen bus ziet er overigens nog zeer netjes uit hoor!
25 december 2013 om 11:41 #487588@ Florian bedankt voor de tip, ik zal hem nog even een extra tikkie geven voor ik hem monteer. Bij een Si kan je de klok toch niet met koppeling en al monteren.
De bronzen bus ziet er inderdaad goed uit maar aangezien ik weet dat het een zwakke plek is had ik hem liever nieuw.
Vanochtend was een hele mooie gelegenheid om nog wat meer te sleutelen. Een tijd terug was bij JMPB de Sito pijp voor Bravo/Citta weer leverbaar, en aangezien ik weet dat deze pijp het heerlijk doet en lekker stil is heb ik hem snel besteld. Sinds ik de Citta op heb gebouwd in 2011 rijd ik al met gare Tecno pijpen die voor geen meter passen en gigantisch lawaai maken omdat ze zoveel speling bij de uitlaatmond hebben.
Aangezien ik met een 23,5 cilinder reed, heb ik eerst de cilinder maar verwisseld. Hierbij vielen 2 aparte dingen op. Het bovenste tapeind zat los :). Ik heb toch wel een paar 100 kilometer zo gereden en er weinig van gemerkt, grappig is dat. Maar even een nieuw tapend erin gezet en gelijk goed vastgezet.
Hierna kwam ik erachter dat het schroefdraad voor het tapeind in het blok dol was. Daar word ik minder vrolijk van, ik heb dit blok in 2011 gekocht als compleet gereviseerd bij dezelfde Webshop als mij eerder een gare achterklok heeft aangesmeerd die ook goed zou zijn. (zie eerder in deze perso). Dus onthoud het jongens, als je iets goed wilt hebben doe het dan gewoon zelf!
Ik kwam een nette oldtimer cilinder tegen (geen idee hoe ik eraan kom) dus die er maar opgezet anders blijft hij ook maar liggen. Mooie Sito even passen op de cilinder:

Dit jongens, is Tecno citypower rotzooi. Troep. Niet kopen. Ik heb er 4 gehad, niet een paste goed.

Nu is de Citta weer lekker stil, en de prestaties hebben er zeker niet onder te lijden gehad.

Wel hoor ik een tikje van de zuigerveren komen als het blok warm is, dit was eerst niet en ik wijs de oldtimer cilinder als schuldige aan. Dus er zit nog wel wat werk in dit blokje maar nu is het eerst tijd voor kerst.Overigens staat die Sito op JMPB te koop als Bravo/Superbravo pijp maar hij past zonder problemen op de Citta. Ik moet er wel bij aantekenen dat ik een JMPB brug heb.
26 december 2013 om 04:41 #492050Ikzelf rijd met een tecno 23,5 city power voor op de ciao ding zit beter dan meeste citypowers juist haha.
Blokjes en 2e hands spullen koop ik never bij webshops aangezien die er toch niet naar kijken en het niet boeiend vinden.
Heb je het nu opgelost en/of had je geen ander cartertje of oplossing meer liggen?26 december 2013 om 12:47 #487256Ik moet zeggen dat ik hem nooit op een Ciao heb gehad.
Ik zat me later te bedenken dat het schroefdraad op het tapeind dat ik er nu indraaide korter was als het tapeind dat eruitkwam. Dus dat oude tapeind zal ik er weer eens indraaien.
Het blok gaat binnenkort toch weer uit elkaar want die tik in de zuigerveren bevalt me ook niet. Ik wacht op een nieuwe zuiger en heb nog een goede cilinder van de Si gevonden die kan er dan in.
27 december 2013 om 06:55 #461243Haha zo blijf je wel bezig inderdaad met het in/uit elkaar halen van je blok ;)!
Tapeindes hebben vaak ook een korte kant en een lange schroefdraad kant zelf doe ik altijd de lange kant in het carter zodat deze meer draad pakt en dus steviger in het carter zit.Is het wellicht niet zo dat die techno’s een verbogen achterophanging hebben ? Wellicht dat deze gewoon een beetje omgebogen moeten worden en dan perfect past?
Tikken van de zuigerveren is natuurlijk nooit fijn maar bij een standaard blokje kan het niet super veel kwaad op lange duur zullen ze sneller slijten/breken maar ach. Zelf rijd ik nu ook met een standaard cilinder met 23,5 flens erop rijd een aardige 50km/h met een poullie 95 dus valt genoeg uit te halen ;)!
2 januari 2014 om 21:46 #493543Update:
De tijd is aangebroken om te beginnen aan het blok dat onder de Si moet komen, hier klaar om geopend te worden:
Als je dan alles uit elkaar hebt hou je dit over:
En dit mag gelijk de vuilnisbak in
Nu moet ik het blok schoonmaken, dan kan ik hem uitvijlen en gaat hij weer in elkaar met de Polini 43mm om daarna op de Superbravo zijn testrondjes te maken
Nu ik toch aan het branden was heb ik nog wat blokjes opengebrand, dat heeft me weer wat onderdelen opgeleverd dus ik ben maar wat planken op gaan hangen. Ook heb ik alle onderdelen die nog door mijn schuur slingerden mooi opgeknapt met Brillo. Zie het resultaat:
De carburateurs
De luchtfilters
De zuigers. Ik heb geen idee hoe ik aan zo belachelijk veel zuigers kom, maar ik heb ze allemaal opgepoetst en degene waar ik veren voor heb zijn nog netjes. Een paar hadden wel warmloopsporen deze heb ik weer glad gekregen en ga ik misschien nog eens mee experimenteren 🙂 Het zijn bijna allemaal std zuigers en 3 Polini 43mm zuigers 🙂
De Cilinders, de meest linkse is een Polini 43mm, de rest verschillende std cilinders.
Deze cilinder komt onder mijn Ciao mix brom vandaan, hoe is het mogelijk dat ik hier 43 gps mee reedt met std uitlaat, carb en 95 poelie?
Cilinderkoppen, meeste standaard en 2 stuks in 43 Ciao en Citta versie.
Ik heb 3 Ciao 38mm koppen die alledrie anders zijn.De eerste is een std Ciao kop, niks bijzonders.
De 2e is iets lichter als een std Ciao kop, er staat een logo op dat ik niet ken.De derde is deze, hij is het lichtst en er staat een logo op dat ik niet ken. Wie het weet mag het zeggen ik hoor het graag.
En als laatste een verzameling krukassen. sommige heb ik al voorzien van nieuwe lagers, bij de andere zal dit binnenkort gaan gebeuren.
1x snor P10
3x brom p10
1x brom p11?????? Een pen10 naaldlager is te klein, een pen 12 naaldlager te groot en het is geen DMP. Ik vermoed dat voor deze kruk de bronzen bus nodig is dus die zal ik eens bestellen.
1x brom p12
Ik heb 4 carters hier liggen nu, waarmee ik de volgende setups ga opbouwen.1 SI carter, word uitgevijld hier komt de polini 43mm op.
1 Citta carter, hier ga ik een std snor carter van maken om te proberen een zuinigheidsrecord te breken 🙂
1 Grillo carter, dit word een std brom carter altijd makkelijk als backup.
1 Si carter met uitgelubberde lagerpassing. Deze is al gevijld en hier ga ik een snel std blokje van maken, de passing probeer ik met loctite 648 op te lossen.
Dus binnenkort zal hier zeker nog een update te vinden zijn.2 januari 2014 om 21:54 #462211Hey Jos,
Dat cilinderkopje is waarschijnlijk een avionic.
Je krijgt wel weer thumbsup van me, het ziet er echt heel netjes uit allemaal
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.