Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › wie kan mij advies geven
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 9 maanden geleden door Loetje.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 juni 2023 om 09:15 #820588
ik ga dit weekend kijken naar deze vespa, voor mijn dochter. Wie kan mij zeggen waar ik op moet letten. En wie herkend dit type?

23 juni 2023 om 10:38 #820589Vaak zit er speling op de busjes in de voorvork vering. Daar kun je leuk op afdingen. wel even een werkje om die te vervangen.
Tis een mix en vraag even of hij mengt of dat het olie gedeelte het nog doet.
Kijk ook of het een electronische ontsteking is, dat is standaard bij dit model en maakt hem meer waard.
Of dat ze er een contact puntenblok in gezet hebben.
Is hij opgevoerd en wat hebben ze er aan gedaan.(Er wordt een hoop geprutst)
Kijk of hij goed start met de trappers . Doet hij dat niet dan heb je een soms een hoop gesleutel nodig om hem goed te laten starten.23 juni 2023 om 10:46 #820590Alvast bedankt voor je reaktie.
Hoe test ik makkelijk de speling op de voorvork busjes?
hoe kan ik herkennen of het elektronische ontsteking is?.
En wat is een contact puntenblok?ben wel technisch maar dit is nieuw voor mij 😉
23 juni 2023 om 14:07 #820591Alvast bedankt voor je reaktie. Hoe test ik makkelijk de speling op de voorvork busjes? hoe kan ik herkennen of het elektronische ontsteking is?. En wat is een contact puntenblok? ben wel technisch maar dit is nieuw voor mij
Pff ja, daar gaan we al weer. 😉
Elektronische ontsteking heeft een CDI achter de linker kap.
Die is wit of blauw.
Die kap draai je er af met een schroevendraaier of muntje,
de grote schroeven kwart slag draaien.Daarachter zie je dan waarschijnlijk de CDI/bobine,
een ding waar de bougiekabel uit komt en aan de andere kant drie
gekleurde draden.
Die CDI/bobine moet ie origineel hebben.Een gewone bobine heeft ook de bougiekabel en maar één draadje dat naar het blok
gaat en soms een tweede korte die direct aan massa gaat.
Dat is het een blok met puntenontsteking, heeft ie dat, dan is het blok gewisseld.
Dat hoeft geen probleem te zijn maar duidt wel op sleutelaars/knutselaars.
Puntenblok kan gewoon net zo goed lopen. Het is gewoon ouder.Speling veer armpjes/busjes, houd het stuur vast/stil en beweeg met je hand het voorwiel/band van links naar rechts.
Dat moet spelingvrij zijn. Het voelt wel wat flex, dat is wel normaal.Let wel op met Ciao’s, er kan veel verkloot zijn door jochies van 16 die de
beste monteurs denken te zijn 😉Waarde van deze op de foto’s 200 – 350,- Mét kenteken.
Chassisnr. staat achter de rechter kap,
controleer of deze klopt met het nummer op het kentekenpasje.Let er ook op, een blauw kenteken mag max. 35km/u halen
maar mag maar 25km/u rijden. En moet altijd op het fietspad.(veiliger)Een geel kenteken mag max. 55km/u halen en mag maar 45km/u rijden
en moet op de rijbaan tussen de auto’s binnende bebouwde kom.
Buiten de bebouwde kom ook op het fietspad.Het ding lijkt er van buitenaf origineel uit te zien,
de uitlaat is wel een snellere zie ik. Deze maakt iets meer geluid,
uiteraard alleen geluid aan de achterzijde, maar is wel acceptabel.Het blok van een Ciao loopt verder bijna geruisloos als ie origineel is.
Het geluid komt bijna alleen uit de achterkant van de uitlaat.
Let daar op, grotere carburateurs, té open luchtfilters, snelle cilinders
zorgen voor veel motor/aanzuiggeluid. Vind je dit leuk, dan niet op letten.Twee nieuwe banden (meteen met binnenbanden) lijkt mij wel nodig.
Nieuwe/recente banden zijn nl pikzwart. Deze zijn al grijs/droog.
(zonder bandenzwart uiteraard 😉 )Verder is het natuurlijk uitproberen hoe de Ciao zich houdt
Het is een oldtimer en daar moet af en toe aan gesleuteld worden.
Moet ook een beetje je hobby zijn hè 😉De remmen moeten gewoon goed vertragen, maar een set remschoenen
voor en achter kost misschien maar 20,- (zelf monteren)Controleer de verlichting en of het remlicht werkt.
Verder moet er een bel of claxon werken.We horen wel hoe het gegaan is.
Succes.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 juni 2023 om 14:48 #820596Beste Wim,
waardeer je zeer uitgebreide uitleg, hier kan ik echt iets mee, laat jullie weten wat de bevindingen zijn.
wens je alvast een fijn weekend -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.