Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Wie helpt me?
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 7 maanden geleden door Intellect80.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 augustus 2022 om 11:06 #816564
AnoniemOp dit moment ben ik te ziek om dat te doen, zodra ik een beetje minder wiebelig op mijn pootjes sta zal ik het proberen, nu eerst beter zien te worden! Wel weer een goede tip, dank daarvoor 😊
11 augustus 2022 om 14:00 #816574EDIT: Ik zie nu dat je de kap van een vario hebt. Als daar ook een vario onder zit, kun je onderstaand bericht volledig negeren…
Als hij perfect start en bij meer gas een echte rammelbak wordt, kan ik me óók heel goed voorstellen dat de v-snaar niet strak genoeg gespannen is.
Sterker, als hij het op zaterdag netjes deed en daarna kwam het ratelen, kan dat erop duiden dat de brommer bij de vorige eigenaar last-minute nog wat onderhoud (of vervanging?) heeft gehad, waarna het blokje is vastgeschroefd (en daarmee de v-snaar gespannen) maar net niet strak genoeg, waardoor het tijdens de rit naar huis wat is gaan schuiven. Hoeft maar een héél klein beetje te zijn om een rammelbak te worden.
En het is eenvoudig op te lossen of in ieder geval uit te sluiten.
1. Verwijder de beide kappen.
2. Draai de drie schroeven waarmee het blokje vast zit een klein beetje losser.
3. Draai de schroef boven de demper, waarmee de uitlaat aan het frame vast zit, een flink stukje losser.
4. Schuif het blokje zo ver mogelijk naar voren. Wat daarbij kan helpen is het gat (ong. 4/5 mm) in het frame dat vlakbij de achterste schroef (waarmee het blokje vast zit) zit; steek daar een stalen pen in en hefboom het blokje naar voren / de v-snaar op spanning. Draai terwijl je dat doet die schroef van het blokje vast (niet té vast, het is maar aluminium waarin hij grijpt…).
5. Draai vervolgens de andere twee schroeven vast (wél heel vast).
6. Draai de schroef van de uitlaat weer vast. Die vergeet je snel en dan verlies je dus je uitlaat na een kort ritje (don’t ask…).Ga lekker rijden en kijk of het is opgelost of veranderd. Is het niet opgelost maar wél anders, dan heb je het blokje nog steeds niet ver genoeg naar voren.
Is er niets veranderd, dan zul je verder moeten kijken. De andere reacties geven daar een goed handvat voor.
Maar probeer eerst de v-snaar eens goed te spannen.
11 augustus 2022 om 17:20 #816579
AnoniemJoeri dank je wel, op het moment heb ik al moeite de dop van een waterfles af te draaien, ik zie me dit nu zeker niet zelf doen gezien de koorts en het bijbehorende proesten en niezen. Ze hebben stiekem vannacht ook mijn spieren ingekort dus ik loop zelf ook als een natte krant.
Wat het brommertje betreft, ik heb géén idee of er ooit aan gesleuteld is, ik weet alleen dat het ding lang alleen gebruikt werd voor korte ritjes en nu door aanschaf van een elektrische fiets overbodig was, ze wilde ook geen helm op. Maar ik hoop zooooo dat het goed komt en niet weer een hoop kost! Niemand hoeft het voor niks te doen natuurlijk, dat spreekt voor zich! De brommerzaak hier heeft me vorige keer flink belazerd en dat was mijn eigen schuld vrees ik. Ik vertrouwde ze en gaf aan dat ze tot 300 euro mochten gaan, alles wat ik had. De rekening was dan ook 296, 90..ik had nieuwe handvatten, uitlaat, decompressiekabeltje en remkabels plus de carburateur was schoongemaakt en de remmen gesteld.
Dank je wel voor wéér een plausibele verklaring voor mijn rammelgeval!15 augustus 2022 om 22:23 #816618
AnoniemVoor jullie denken dat ik niet meer reageer…ik ben nog ziek, de griep wil nog niet echt wijken.
Niet zo gek ook met dit weer, je koelt nergens af.
Zodra ik iets beter ben ga ik proberen dat geluid op te nemen en hier te posten.
Sorry! Ik wou ook dat het anders was!15 augustus 2022 om 22:26 #816619Hi Yvon,
Geen probleem, doe rustig aan!
Beterschap en we zien vanzelf wanneer je er weer bovenop bent gekomen 🙂22 augustus 2022 om 14:28 #816661
AnoniemGoed nieuws, Wim is hier geweest en het is gefikst, zo blij mee! De rammel was gelukkig niets motorisch maar loszittende en ontbrekende bouten en moeren al klonk het alsof ik een knikkerfabriekje had.
Dank aan alle forumleden die meegedacht hebben en me daarmee hebben geholpen!22 augustus 2022 om 15:02 #816662Super! Goed bezig Wim
No stress, all fun and a bit of speed -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.