Vespa-Ciao.NL
:: Wie heeft ervaring met deze setup?

Home Forums Techniek Afstellen Wie heeft ervaring met deze setup?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

PH96
    Topic starter

hallo allemaal, ik ben een blokje aan het reviseren en mijn vraag is of een van jullie ervaring heeft met de volgende setup, en of het een beetje vooruit te branden is..

*50Dr cilinder
      *inlaat uitgeboord met boor 12/8 zodat het spruitstukje nog een beetje stevig is.
      *techno cc uitlaat
      *13/13 dellorto carb. (sproeier 58?)
      *polini luchtfilter
      *koppeling met groene trekveertjes

en voor de rest nieuwe krukaslagers, pakkingen, keerring
      ik hoop dat iemand hier op dit forum een vergelijkbare setup heeft(gehad) en mij kan vertellen of dit goed rijd.
      het is de eerste keer dat ik een inlaat heb uitgeboord en geveild hoop dat het een beetje gelukt is, hier nog een paar fotos… graag reacties:D

[thumb=datas/thumbs/7532-zc.jpg]7532-zc.jpg[/thumb][thumb=datas/thumbs/7532-zx.jpg]7532-zx.jpg[/thumb]

Martino
      Moderator

Je inlaatje ziet er op de foto’s prima uit, maar je zal bijvoorbeeld nog wat verder kunnen gaan met het inlaatvlakje.

Dan alleen naar boven en beneden vijlen met de richting van de krukasdraaing mee natuurlijk. Verder ben ik persoonlijk niet zo’n fan van de Techno CC en zal je eens een ander uitlaatje kunnen proberen. Het vinden van de juiste sproeier blijft toch gewoon testen, maar je zit in de goede richting.

PH96
        Topic starter

oke bedankt voor de snelle reactie!!
          wat is het beste, naar onder of naar boven veilen? ik heb namelijk liever dat ie wat harder optrekt en rond de 60/65 gaat.

ook heb ik gelezen dat de Techno cc niet ovedreven hard optrekt maar meer een boost geeft rond de 30kmph?
          maar welke uitlaat lijkt jou geschikt waarmee die lekker optrekt?

en klopt het dat de uitlaat poort ook vergroot moet worden nu de inlaat groter is??

fallenes
          Bijdrager

Ik zou het gewoon bij city power houden. Is een leuk allround uitlaatje en valt niet op bij oom agent.

Martino
            Moderator

Ik zal nog beide kanten opvijlen. Naar boven toe opent de inlaat eerder en zal je dus theoretisch sneller optrekken afhankelijk van je krukastiming en spoelers. Ik weet niet wat je nog aan uitlaten hebt liggen, maar een Polini Top One zal een mooi uitlaatje qua prestaties zijn voor deze setup.

Je laatste vraag is mij niet geheel duidelijk. Op zichzelf hoef je de uitlaatpoort niet te vergroten bij een grotere inlaat!
              Daarbij is een 38,4mm DR cilinder een standaard al leuke “50cc snel” cilinder waar je in mijn ogen niet iets aan hoeft te veranderen.

PH96
              Topic starter

ja aan de polini top one was ik ook al aan het denken, en bedankt voor de info ben weer een stukje wijzer:P
                ik moet wel nieuwe zuigerveren voor de Dr 50, ik had iets gelezen dat je dan ook een aantaal kilometers moet inrijden kan iemand me zeggen hoeveel precies, of hoeveel tanks? want ik heb geen km teller namelijk.

een jongen vertelde me dat als je de inlaat groter maakt en veilt, dat je de uitlaat poort ook moet vergrooten 1 a 2mm, het leek mij ook al sterk maar ik dacht toch even na vragen, ik denk dat je dan veel druk verliest in de cilinder lijkt me zo.

Martino
                Moderator

Alleen zuigerveren staan 25kms of kwart tankje voor, maar heel erg lang hoef je ze niet in te rijden gelukkig.

Misschien dat ik wel heel erg hang op het woord “moet” maar laat ik dan heel duidelijk zijn. Dit moet niet door jou ingreep bij de inlaat! Het kan wel, maar in jou geval zal ik lekker van de cilinder afblijven. Met de zin “ik denk dat je dan heel veel druk verliest in de cilinder” en het verband zo direct te leggen tussen het bewerken van je inlaat en uitlaatpoort grote is mij wel duidelijk dat je beter kunt wachten met het maken van bewerkingen aan de cilinder. Zoals gezegd de 38,4mm DR is standaard al een goed presterende cilinder.

PH96
                  Topic starter

oke gelukkig inderdaad.
                    en dan heb ik nog een vraag, de hap in de krukas wang, en daar de uiteindes van ongeveer 1,5cm dik, moeten die 100% recht zijn? of kan het dat dit een beetje schuin afloopt? ik heb een voorbeeld foto om aan te wijzen wat ik bedoel dit is niet mijn krukas.
                    [thumb=datas/thumbs/7532-zv.jpg]7532-zv.jpg[/thumb]

trouwens nog handige tips om de krukas lagers makkelijk van de krukas te krijgen?
                    en wat is het beste met monteren : de lagers in het carter, of eerst de lagers om de krukas monteren en dan in zijn geheel in de carter?

r32
                    Bijdrager

Foto van krukas Is normaal .

De lagers moet je eerst om de krukas monteren ( krukas zonder lagers In plastic zakje in diepvries leggen voor een tijdje dan lagers verwarmen ,als je geen verwarm plaatje hebt dan in een pannetje met kokend water voor een tijdje Wel in de plastic laten welke eromheen zit ,dan kun je de lagers er zo zonder kloppen monteren (vergeet de opvulschijfjes niet)

Dan krukas met lagers even droogmaken daarna weer in zakje in vriezer voor een tijdje

Carters Verwarmen ( Eerst het grote) dan krukas monteren nu pakking Monteren daarna verwarmd kleine carter Monteren
                      Schroeven kruislings Aandraaien.

En als alles bijna vastzit even met kunststof hamer een klein tikje geven op carter
                      Geven zodat de krukas soepel draait,daarna alles vastdraaien En kijken of nog soepel draait

Dan alles laten afkoelen ,daarna afdichting Pas plaatsen.

Succes.

P.s ik had met mijn setup ( bijna dezelfde als jouw ) Sproeier 56 Wel met 12/12 En citty puffer

Martino
                      Moderator

Ik gok dat je jou krukas wil bewerken, maar ik zal hier ook lekker vanaf blijven. Door het vergroten van je inlaatvlakje verander je al iest aan de inlaattiming. Het bewerken van de krukas zal je eerder een nadelig effect opleveren als je niet weet wat je precies wilt weghalen en hoeveel. Zorg dat je in ieder geval een bromkrukas gebruikt en je zit goed.

Betreft welke methode je de lagers demonteerd en monteerd. Voor het demonteren ken ik eigenlijk maar een goede methode door middel van het gebruik van een lagertrekker. Om vervolgens nieuwe lagers te monteren kan je beide opties kiezen. Lagers eerst in de carters of eerst om je krukas. Een ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur. Er zijn op het forum wel verschillende topics over te vinden.

PH96
                        Topic starter

@r32 bedankt voor de uitleg! trok het een beetje lekker dan met die setup?

@Martino, ik wil mijn krukas juist niet bewerken maar ik vraag me of mijn krukas al bewerkt is?
                          ik zal nog even een foto plaatsen van me eigen krukas om te laten zien wat ik precies bedoel.

naast de rode lijn zie je de kantjes van de hap, die niet recht zijn zoals je ziet, kan dit kwaad? of kijk ik dan te secuur? hier ook nog een foto van me cartertje, iemand tips om hem weer mooi strak & glanzend te krijgen?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.