Vespa-Ciao.NL
:: Welke vario rollen, trekveertjes malossi

Home Forums Techniek Vario Welke vario rollen, trekveertjes malossi

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Sven-L
    Topic starter

hallo allemaal,

wie weet kunnen jullie mij helpen.
      ik heb een vario gekocht en ga hiervoor nog een malossi voor vario kopen.
      de vario drukveer ga ik vervangen voor de gele malossi drukveer.
      ik vroeg mij alleen af welke rollen ik ongeveer nodig zou moeten hebben voor mijn setup?
      ook heb ik nog een setje malossi trekveertjes liggen. maar zou ik die er wel op doen? of kan ik beter de originele erop houden.

alvast bedankt!

Wilk1985
      Moderator

Ik zou sowieso eerst proberen wat het doet met deze drukveer voor je de drukveer wisselt, dan kun je mooi vergelijken wat het beste resultaat geeft.

Qua rollen zou ik ergens bij 8 beginnen en vanaf daar naar beneden gaan tot het perfect is, even uitgaande van de setup die je links hebt ingevuld.

Sven-L
        Topic starter

Oke bedankt!
          Ik zou er van de week mee bezig.

Edit:

Hij zit eronder en hij rijd mooi! heb er nu 8 gram rollen in. Eerst 7.5 geprobeerd alleen dan zat die toch erg hoog in toeren.

Het enige probleem dat ik nu heb is dat ik de citta alleen met 2 personen aan krijg.
          Het lijkt of die teveel compressie heeft maar ik denk dat het met de overbrenging te maken heeft.
          V-snaar staat echter niet te strak en de decompresseur is nieuw.
          iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? zonder kick block?

Step-han
          Bijdrager

Sven-L :
            Oke bedankt!
            Ik zou er van de week mee bezig.

Edit:

Hij zit eronder en hij rijd mooi! heb er nu 8 gram rollen in. Eerst 7.5 geprobeerd alleen dan zat die toch erg hoog in toeren.

Het enige probleem dat ik nu heb is dat ik de citta alleen met 2 personen aan krijg.
            Het lijkt of die teveel compressie heeft maar ik denk dat het met de overbrenging te maken heeft.
            V-snaar staat echter niet te strak en de decompresseur is nieuw.
            iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? zonder kick block?

Ik heb ook sinds kort een vario op mijn citta. Ik rij ook met een DR65 maar dan met een citypower uitlaat. Heeft inderdaad enorm veel compressie, maar als ik mijn decompressie hendel indruk hoef ik echt maar 3 of 4 stappen te zetten en mijn citta slaat aan. Ik zit dan overigens wel op de citta met aanlopen, anders slipt mijn achterwiel.

Ik heb 8,5 gram rollen erin, en heb nu een top van 63 km/h op de GPS.

Sven-L
            Topic starter

Ik heb nog niet gemeten op GPS hoe hard die gaat, maar mooi rijd die zeker!
              ik had een top one op de kop kunnen tikken voor 20 euro. dacht dat is altijd de moeite waard.

over de compressie:
              wanneer ik de compressie hendel ingedrukt heb start die überhaupt niet. Ook niet als ik het wat laat laveren.
              Als ik goed op het zadel druk en blijf door rennen (ook al slipt die) dan pakt die hem uiteindelijk wel.
              Alleen heb het idee dat mijn achterband dat niet zo leuk vind :P, Hij start overigens verder wel snel.

Step-han
              Bijdrager

Sven-L :
                Ik heb nog niet gemeten op GPS hoe hard die gaat, maar mooi rijd die zeker!
                ik had een top one op de kop kunnen tikken voor 20 euro. dacht dat is altijd de moeite waard.

over de compressie:
                wanneer ik de compressie hendel ingedrukt heb start die überhaupt niet. Ook niet als ik het wat laat laveren.
                Als ik goed op het zadel druk en blijf door rennen (ook al slipt die) dan pakt die hem uiteindelijk wel.
                Alleen heb het idee dat mijn achterband dat niet zo leuk vind :P, Hij start overigens verder wel snel.

Ik heb een citypower uitlaat omdat ik een stille uitlaat wil, mooi een wolf in schaapskleren nu.

Ik denk dat er dan toch iets mis is met je decompressie, als je deze hendel in drukt moet juist de compressie dalen en moet het dus makkelijker aan te lopen zijn.

Ik ga op de citta zitten, trek de decompressie hendel in, loop een paar stappen vooruit, laat de hendel los, dan slaat hij aan, geef een beetje gas bij, en klaar. Ik werk overigens niet met een choke.

Heb je wel een goede snaar? Ik kon die van mij ook moeilijk aan krijgen in het begin maar dit lag aan een versleten snaar die ik bij de vario aankoop erbij kreeg. Heb nu een Gates 1050 snaar en het aanlopen is geen probleem meer.

Sven-L
                Topic starter

decompressie werkt wel, misschien wat onduidelijk vertelt. mijn fout.
                  zodra ik de decompressie indruk draait het wiel namelijk wel. zodra ik het loslaat tja… dan moet je er heel wat voor doen.

Met de vsnaar heb ik er een continental 13×1150 onder (heb een si subframe). staat niet te strak en slipt niet.

Wilk1985
                  Moderator

Ik denk dat er in de achterkoppeling geen startveren in de startsegmenten zitten, die worden er vaak uitgehaald om het aanlopen wat te vergemakkelijken aangezien dat met sommige snelle vario’s lastig gaat.

Het zal waarschijnlijk al een stuk makkelijker gaan als je tijdens het aanlopen op je zadel gaat zitten, zodat je wat druk op het wiel zet.

De veertjes kun je los bestellen, kosten 0,50 per stuk. Zie ook:

https://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/koppeling/startsegmentveer-citta-ciao-p-st.html

Hiermee zal je meer sneller moeten lopen voordat je koppelingssegmenten uitklappen, maar de kans is wel groot dat je brommer dan ook meteen start op het moment dat ze uitklappen.

Sven-L
                    Topic starter

Het lukt me nu om de brommer te starten.
                      ik ga op het buddyzitje zitten/liggen en heb de decompressie hendel in. dan loopt het wiel een beetje aan.
                      Door de decompressie hendel een beetje te laveren en vol gas te geven start die.

Met de decompressie hendel los zit er bijna geen beweging in het wiel.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.