Vespa-Ciao.NL
:: Welke vario op vespa si?

Home Forums Techniek Vario Welke vario op vespa si?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Mrveld
    Topic starter

Ik heb een vespa si brommer die nog (bijna) volledig standaard is. Ik heb hier dus nog geen kleinere poelie op gedaan. Ik heb hier alleen een city power uitlaat onder gedaan, met bijbehorende sproeier. Nu rijdt hij met 1 persoon erop best prima (max snelheid 47 km/u), maar met 2 personen is dit al iets minder. Het grootste probleem is dat hij gewoon langzaam optrekt (vooral met 2 personen).

Hierdoor wilde ik graag een vario er op zetten. Ik weet dat dit het probleem van het langzaam optrekken zeker zou verhelpen, maar van de dingen die ik lees lijkt het alsof hij hiermee ook topsnelheid zou inleveren. Dit zou voor mij niet wenselijk zijn omdat ik eigenlijk het liefst net iets harder dan 50 ga (ik moet er mee op de weg, tussen de auto’s).

Heeft iemand hier enig idee wat het effect zou zijn van bijvoorbeeld een 1:11.5 90mm standaard vario op mijn topsnelheid? En bijvoorbeeld een 1:13 90mm vario van polini.
      Want de vario van polini zou een grotere range moeten hebben, wat handig is voor de topsnelheid, maar met de lagere overbrenging zou ik daar weer op in leveren.

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een vario waarmee hij niet langzamer rijdt dan dat hij nu doet (het liefst zelfs een klein beetje harder).

speedbuxy
      Bijdrager

Een vario gaat altijd snelheid inleveren tov pouli overbrenging.
        Het kost het blokje namelijk kracht om de vario te laten varieeren. Iets wat bij pouli niet het geval is.

Mrveld
        Topic starter

Dat snap ik, maar een vario zou er tegelijk ook voor moeten zorgen dat ik een grotere overbrenging kan realiseren toch? Ik heb nu nog de standaard 94 poelie er op zitten, de juiste vario zou een snellere overbrenging dan dit moeten kunnen bereiken, wat dan zelfs zou kunnen leiden tot een hogere topsnelheid. Of heb ik dit dan verkeerd begrepen.

speedbuxy
          Bijdrager

Een zwaardere overbrening zal je blokje dan simpel weg niet trekken. Als je pouli verhouding nu mooi/goed staat. Dan kost vario daar een kleine 5km van.
            Plus punt. Met z.n 2en rijd je misschien wel gelijk als alleen, omdat vario de belasting van 2 pers wat makkelijker maakt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.