Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Welke squish-waarde icm welke kop?
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 11 maanden geleden door Intellect80.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
21 maart 2023 om 20:07 #819152
Het laatste wat ik nog moet checken bij mijn nieuwe blokje is de squish-waarde.
Nu zijn de 2 vragen:
1. Welke squish-waarde aanhouden? Ik dacht zelf aan 0.7
2. Welke Polini-kop gebruiken? Een 43 (in werkelijkheid 41.xx) of een 46 (in werkelijkheid 43.xx)?Setup:
43 Kit Racing, 0.5mm voetpakking, originele bewerkte carters en krukas, 13/13Graag ook met onderbouwing!
Thnx!
No stress, all fun and a bit of speed22 maart 2023 om 00:10 #819156Goeie vraag.
O,7
Tja het zou leuk zijn als je dat haalde. De zuiger komt meestal niet boven in de cilinder dus Je zou hem eerst moeten afdraaien. En zeker als je een dikke voetpakking of ophoogplaat gebruikt.
Ik rij met een verwisselbare binnenkop die in een afgedraaide dr 43mm cilinder zakt.
Ziet er ongeveer zo uit:
Het voordeel van hem in de cilinder laten zakken is dat hij mooi gecentreerd is en dus de squish rondom mooi gelijk van hoogte is.
De squish altijd minimaal 1mm aanhouden anders heeft het weinig zin. 1 van de redenen voor een squis spleet is namelijk detonatie voorkomen aan de buitenste rand van de cilinder (doordat de zuiger en de kop het mengsel afkoelen).
Is de squis groter dan een 1 mm dan koelt het mengsel te weinig af in de squisspleet.Dit alles doe je natuurlijk om de compressie te kunnen verhogen zonder dat er detonatie optreed.
Het heeft echt wel zin om het goed aan te pakken want een hoge compressie geeft merkbaar meer trekkracht.
Ik heb de verbrandings kamer een toroïdale vorm gegeven zodat het mengsel centraler in de verbrandings ruimte ontstoken wordt. (als je toch bezig bent) Maar een trapezium vorm is ook prima en veel gemakkelijker te maken.Voor je gaat beginnen moet je natuurlijk eerst kijken welke poort timing je gaat nemen, want met een ophoog plaat kan je heel gemakkelijk de hoogte van je spoelpoorten veranderen, maar dat heeft natuurlijk ook invloed op je compressieverhouding en…… je Squis.
Er is ook nog zo iets als squis snelheid maar dan wordt het allemaal wel erg ingewikkeld. Een goede vuist regel is om een squisband van 50 % aan te houden.
Een bestaande kop vlakken, is al een leuke beweging naar een kleinere squis, pas op dat je de afstand tussen de verbrandingskamer en het decompressie kanaal niet te klein maakt, want anders gaat je kop lekken.
22 maart 2023 om 15:20 #819175Squis net opgemeten en kom op 1,4mm bij de 43mm kop.
Later deze week komt er nog een 46mm kopje, daar dan ook de squis opmeten, dan beide laten afdraaien en gewoon testen met welk kopje hij het lkkrste draait. Ik verwacht met een 46mm kop wat minder compressie aangezien de verbrandingskamer groter is. Bij het 43mm kopje icm 0.7 verwacht ik dat het wat te veel van het goede zal zijn..
We gaan het gewoon testen 😎No stress, all fun and a bit of speedAfhankelijk van wat je verwacht van je blokje kan de squish mede bepalend zijn, voor een 43mm blokje met 13/13 carbje is 0,7 al in de goede richting voor een pittig koppel blokje.
Maar als je meer een toer blokje wil en optrekken niet zo belangrijk is dan is 0,9 weer beter, het zal wat meer toeren willen draaien en zal wat spaarzamer met de brandstof zijn plus dat de betrouwbaarheid van het blokje wat beter is.
Maar afhankelijk van de set-up is de ideale squish zeer verschillend, zo kan het maar zo zijn dat twee DR blokjes die gelijk aan elkaar zijn toch verschillen in de squish waarde, het is gewoon uitproberen wat het fijnste loopt en wat je er uiteindelijk van verwacht.
Een spaarzaam betrouwbaar toerblokje zit tussen de 0,7 a 0,9 terwijl een koppel beest al vanaf 0,5 tot 0,7 het fijnste is maar nogmaals het verschilt nog wel eens kwa set-ups.
De KR heeft van zichzelf al flink wat koppel maar het kan natuurlijk altijd beter, zeker met een squish van 1,4 !? dat kan beter !!
Test ze en laat het ons even weten
TICKLING BARN23 maart 2023 om 15:11 #819220Thnx voor de extra info, daar kan ik zeker wat mee.
Aangezien ik maar 2 geschikte koppen heb en ik in de tussentijd wel wil rijden, ga ik eerst de 46mm kop af laten draaien.
Het weer is me te mooi om niet te kunnen rijden ☀️😁
Ik houd jullie op de hoogte👍No stress, all fun and a bit of speed26 maart 2023 om 17:41 #819267Vandaag de 46mm kop gemonteerd en kom dan op een squis van 2mm, de kop is ook precies 46mm tov 1,4mm squis en 42mm bij de huidige kop.
Direct maar geprobeerd met de 46mm kop te rijden, maar wil voor geen meter starten. Gewoonweg te weinig compressie..Ga nu 1,2mm van de 46mm kop af laten draaien.. ben benieuwd..
No stress, all fun and a bit of speed6 april 2023 om 19:29 #819577

Zo het kopje is klaar. De 2e foto origineel 46mm met decompressie.
1e foto afgedraaid 43mm zonder decompressie..Mooi werk weer van Zevenenergie 👌
Kopje is onderweg en wordt volgende week getest, wordt vervolgd..
No stress, all fun and a bit of speedHij is onderweg.
15 april 2023 om 14:16 #819719
Zo.. vandaag maar eens getest.. hier boven de nieuwe en de huidige kop.Nieuw: 43mm 0.7mm squis geen decompressie
Oud: 42,3mm 1,4mm squis met decompressie
De resultaten:
met de nieuwe kop logischerwijs een hogere compressie, waardoor meer koppel duidelijk aanwezig is. De top is ook met 1 km/h gestegen en op toeren loopt het blokje gewoon lkkrder èn hij start nu na 1x trekken ipv 3x. Dus al met al zeer geslaagd en zeker aan te raden 👌Zevenenergie nogmaals bedankt voor de service, kwaliteit en raad.
Nu nog een schakelaar installeren zodat ik hem uit kan zetten zonder dat ik de dop er af moet trekken 😎
No stress, all fun and a bit of speed -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.