Vespa-Ciao.NL
:: welke sproeier nodig+

Home Forums Techniek Afstellen welke sproeier nodig+

• Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar geleden door ezza.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ezza
    Topic starter

Hallo allen,

Ik heb een vraagje omtrent mijn bougie en sproeier.

Ik ben namelijk laatst overgestapt van een 12/12mm carburateur naar een 13/13mm carburateur omdat ik met mijn Malossi luchtfilter niet de topsnelheid weer terug kon krijgen zoals hij was met de originele luchtfilter. Mijn Ciao is 50cc standaard en staat op geel kenteken.

Ik had met de nieuwe 13/13mm carburateur sproeier 52 geprobeerd (voorheen sproeier 50 met de 12/12mm carburateur + Malossi luchtfilter en sproeier 48 met de originele luchtfilter), alleen wilde hij niet doortrekken, had een dood punten bij het gas geven en liep in het algemeen een beetje vaag.

Nu heb ik de sproeier veranderd naar de sproeier die met de 13/13mm carburateur kwam, namelijk sproeier 66. Hij loopt nu redelijk en trekt in ieder geval weer lekker door zoals hij eerst deed, met sproeier 52 deed hij dat niet. Alleen checkte ik zonet mijn bougie en zag ik dat hij nogal zwart is (zie foto’s hieronder). Ik begrijp wat dit inhoudt alleen weet ik zo snel niet hoe veel kleiner ik wil gaan met mijn sproeier, of ligt het probleem ergens anders?

zwarte bougie 1
      Het grijzere stukje op het boogje van de bougie was ook zwart, alleen ben ik per ongelijk met mijn hoodie eroverheen gegaan.
      zwarte bougie 2

Bij deze vraag ik jullie om jullie advies/mening, alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,
      ezza

2

Mischa
      Bijdrager

66 is veel te groot voor een originele cilinder, dat die daar mee redelijk loopt volgens jou, kan eigenlijk alleen als je ergens valse lucht trekt. Je bougie is ook pik zwart, maak die eerst schoon of pak een ander.
        Probeer dan eens een 54 of 56 hooguit. En vertel eerst wat je setup is, 50 cc zei je, maar welke uitlaat? Snor of brom krukas met originele (snor?)inlaat of uitgevijld?

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

ezza
        Topic starter

Hallo Mischa,

Bedankt voor uw reactie.

Valse lucht zou ik apart vinden maar ik wil het wel eens checken, alles zit wel goed vast dus ik zou zo snel niet weten waar het aan ligt, heeft u nog dingen die ik specifiek moet checken?

De bougie was niet zwart voordat ik sproeier 66 erin heb gedaan, dus dat is echt door deze sproeier gekomen. Raad u dan nog steeds aan om een nieuwe bougie te kopen of moet ik hem dan even schoonmaken met een staalborstel + schuurpapiertje voor waar de vonk plaats vindt. Of moet je een bougie op een andere manier schoonmaken?

Mijn setup noteer ik hieronder.

• 50cc standaard
          • 13/13mm carburateur
          • Malossi luchtfilter
          • Gianelli Power uitlaat
          • Monoaandrijving

En de krukas weet ik zo snel niet, hoe moet ik dat checken en kunnen we er niet vanuit gaan dat het een brom krukas is omdat hij op gele plaat staat?
          En voor zo ver dat ik weet is de inlaat niet uitgevijld.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
          ezza

zevenenergie
          Donateur

Je kan niet vertrouwen op het gele plaatje op je voorspatbord. Er kan van alles met het blokje gebeurd zijn door de jaren heen.
            Maar het maakt in dit geval niet uit. Je inlaat is niet uit gevijld. Dus je moet zelf experimenteren met sproeiers want je inlaatkanaal is geen 13mm.
            66 wordt gebruikt als alles opgevoerd is aan je blokje.( Vuistregel, hoe meer er aan gedaan is hoe groter de sproeier)

Je moet terug tot hij niet meer viertakt. (pruttelt/stottert op top snelheid)
            Dus sproeiertjes aanschaffen en steeds kleiner gaan tot je de juiste afstelling hebt.
            Dus 64, 62, 60, ezvt.

Ik zou de deotest doen om te zien of dat hij geen valse lucht trekt, anders ben je volgende maand nog bezig.
            Dus bij het spruitstukje voetpakking en de kop spuiten.
            Succes!

ezza
            Topic starter

Hallo zevenenergie,

Bedankt voor uw reactie.

Met de gele plaat bedoel ik dat hij op geel kenteken staat, en dus een geel kenteken heeft.

Zou u in het kort mij kunnen uitleggen waarom mensen hun inlaat uitvijlen en wat het precies inhoudt? Ik heb er op deze site namelijk al enorm veel over gelezen maar als u het nog eens kunt verduidelijken zou ik dat erg waarderen.

En hoe weet u zo snel dat mijn inlaatkanaal geen 13mm is? Hoe zou ik dat kunnen checken?

En ja, sproeier 66 leek mij ook al veel te groot maar dat was zo snel mijn enige hoop omdat hij dus zo raar reed met sproeier 52, wat in principe gewoon een prima sproeier zou moeten zijn voor mijn setup (gelezen in: sproeier database).

In die context heb ik heb nog nooit van de term “viertakt” gehoord, maar hoe u het uitlegde, heeft mijn Ciao dat niet, hij rijdt nu best goed en pruttelt/stottert niet op top snelheid. En met het testen van de sproeiers, merk ik dat direct of moet ik eerst een stukje hebben gereden voordat ik het verschil merk? Ook voor de bougie, hoe lang duurt dat voordat de bougie aanpast op de afstelling die ik heb (qua kleur/uiterlijk van bougie)?

Ik zal toch maar even de deotest moeten doen ja, ik zal even kijken hoe dat precies werkt en zal het morgen even proberen.

Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet,
              ezza

ezza
              Topic starter

Update:

Ik heb de deotest gedaan en ik ben er achter gekomen dat hij valse lucht trekt bij de aansluiting van de carburateur en de inlaat. Als ik daar 2 seconden deo spuit, valt hij uit. Volgens mij trekt hij ook een klein beetje valse lucht bij de uitlaat, maar hij valt dan in ieder geval niet uit. Dit is tevens nog wel met sproeier 66 en de oude bougie, ik ga vandaag ook even een nieuwe bougie en sproeiers 62, 58, 56 en 54 halen, sproeiers 52, 50 en 48 heb ik thuis liggen. Ik sla sproeiers 64 en 60 over.

Hoe kan ik de valse lucht bij de aansluiting van de carburateur en de inlaat oplossen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
                ezza

Mischa
                Bijdrager

Probeer het plastic busje van je carburateur te vervangen, het gedeelte wat over je inlaat schuift. Als je uitlaat wat lekt, is opzich niet zo’n ramp, maar minder tegen druk betekent grotere sproeier. Dat verklaard wel de grote sproeier. Probeer de problemen op te lossen en je sproeier kan dan kleiner

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
                  Link naar Mijn collectie / Projecten.

ezza
                  Topic starter

Hallo Mischa,

Bedankt voor uw reactie.
                    Alleen heb ik nog wel iets wat ik moet toevoegen.

Met de 13/13mm carburateur kwam ook zo’n busje, die al in de carburateur zit (zie onderstaande foto).

20250304_075421

Moet ik daar misschien iets mee doen, want dit busje is net nieuw dus ik neem niet aan dat die nu al aan vervanging toe is. Of hoort dat busje om de inlaat te zitten waarop je de carburateur dan schuift? Of moet hij andersom? Want ik heb de carburateur namelijk zo gemonteerd.

Ik zie uw reactie graag tegemoet en alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
                    ezza

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.