Vespa-Ciao.NL
:: Welke setup voor +/- 70km/u ?

Home Forums Techniek Opvoeren Welke setup voor +/- 70km/u ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Basz
    Topic starter

Aloha Vespa-Ciao leden!

Ten eerste hoop ik niet dat ik een overbodig topic aanmaak, ik heb al wat lopen rondneuzen op het forum maar ik wil graag wat persoonlijk advies.;)
      Ik wil voor mijn Vespa-Si een blokje gaan bouwen waarmee ik rond de 70 km/u wil gaan rijden. Ik ben in princiepe nog echt een noob met het tunen van blokjes, maar probeer zo veel mogelijk te leren, wat hier op het forum erg goed lukt!

Ik heb nu 2 blokjes, allebij volledig standaard met cp onsteking. Wat ik wil gaan doen:
      – 65/70 cc cilinder + cilinderkop kopen (Advies van de meeste hier: een DR evo, 43 mm?)
      – Deze plaatsen op electrische/kick carters, en die uitveilen (?)
      – 13/13 carburateur
      – Vario rijden (welke raden jullie aan?)
      – Kickstart (Is dat mogelijk met elec. onsteking?)
      – Leovince Handmade uitlaat
      – Elec. ontsteking (ik wil remlicht + knipperlicht + claxon erop gaan bouwen, en eventueel. elec. begrenzertje)
      – Proberen de 70 km/u te gaan halen.

Wat mijn vragen dan nog zijn, hebben jullie tips voor mij wat ik heb beste kan gaan doen? En is dit allemaal wel mogelijk?
      Moet ik eerst een electrisch blokje/electrische onsteking op de kop tikken, en dan electrische kick-carters gaan zoeken? Bestaan die uberhaupt wel? Welke krukas zou ik hierbij moeten nemen? :con een hoop vragen waar ik mee zit.

Ik zou jullie willen vragen om advies wat ik het beste kan gaan doen en kan gaan kopen volgens jullie.
      Alvast hardstikke bedankt voor de moeite.

Groetjes,
      Bas(z):thumb

vespa rider
      Bijdrager

je kunt gewoon met cp blijven rijden hoor. en kwa vario moet je naar de vertanding kijken als je beetje snel wilt en nog wat trekkracht kun je het best voor 10,5 vertanding gaan. die staan hier te koop op het forum. en kickstart kan ook gewoon met electrische ontsteking. die carter moet je wel laten uitveilen en boren want dan heeft die 13/13 nut. de cilinder is goed en je kunt veentueel gewoon met standaard kop maar met een 43mm kop loopt wel wat beter( ik rij met standaard kop op dr evo).

Basz
        Topic starter

Hoi Vespa Rider,

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat ik gewoon cp kan blijven rijden, maar aangezien ik een electronische begrenzer op m’n brommert wil gaan bouwen, kan dit niet. Ik ga waarschijnlijk een DR 43mm cilinder kopen van een forumlid (65 ccert) waarbij ik nu aan het nadenken ben hoe ik verder moet. Misschien kan iemand wat diepere uitleg geven over wat ik precies het beste kan doen (die en die kick/elec carters kopen, dat vliegwiel, dat dit) als iemand daar de moeite voor zou willen nemen, zou ik dat zeer op prijs stellen!

Ik ben er zelf al uitgekomen dat; Ik een cilinder moet hebben die beetje pompt voor een 13/13 cab (DR 43mm dus) en mijn inlaat moet uitveilen om de 13/13 cab optimaal te gebruiken. Heeft iemand dan nog tips voor me welke carters ik moet pakken als ik kick wil én electronisch?

Groetjes,
          Bas(z);)

CrossVespa
          Bijdrager

Hey bas voor een remen knipperlicht heb je een derde spoel nodig.

Ik heb nog zo’n bloje in der verkoop (loopt niet) waarschijnlijk is de condensator kapot.

pm me maar als je intresse hebt/

gr max

Edjuh
            Bijdrager

Basz :
              Heeft iemand dan nog tips voor me welke carters ik moet pakken als ik kick wil én electronisch?

Kickstart carters, die zijn altijd electronisch.

Basz
              Topic starter

Kijk:bloos weer wat geleerd!
                Bedankt Edjuh!

swiddy
                Bijdrager

Kickcarter
                  met een dr evo (zeer goede cylinder prijs kwaliteit verhouding)
                  13/13 carb
                  uitlaat zelf even uitkiezen
                  Wat wegvijlen.
                  malossi vario

dan moet 70 zeker! haalbaar zijn

vicious
                  Bijdrager

Even rustig aan maat. Je zegt dat je nog een noob bent met sleutelen. Doe eerst wat ervaring op door de volgende dingen te doen:
                    1. Zorg dat je een BROMblokje hebt (10 mm inlaat), anders regel er een (genoeg mensen die ze verkopen). Je kunt ook meteen een uitgevijld blokje kopen, scheelt je werk.

2. Koop een leuke cilinder, zeer aan te bevelen is 70 DR Evo, een `gouwe ouwe` zeg maar en goed geprijsd voor zijn prestaties.

3. Koop een 13/13 carburateur. Neem om te beginnen sproeier 66, deze zit er wrs bij (later ga je deze nog afstellen). Gebruik je originele luchtfilter (de drie gaten bovenop moeten open zijn en 1 roostertje in het `grote gat` is voldoende).

4. Koop een uitlaat die je kunt betalen en die past bij wat je wil, hard optrekken of hoge top (vind je genoeg info over).

5. Koop een bougie met de juiste hittegraad (7 dacht ik).

6. Als je het blokje toch open hebt: plaats een nieuwe condensator en contactpuntjes, stel ze af op 0.35.

7. Koop een poelie+snaar die past bij wat wil, hoge top (kleinere poelie) of hard trekken (grotere poelie). Wacht met de poelie tot het laatst om goed te kunnen bepalen welke je nodig hebt.

8. Eventueel nog de trekveren in de koppeling vervangen door strakkere (genoeg info over te vinden).

9. Wacht nog met vario, krukas niets aan doen en begrenzer KUN je op de carburateur maken (is een how to van dacht ik).

Deze zaken zijn wel te doen als beginner. Je zult er echt hard mee gaan. Denk aan een redelijk kostenplaatje. Als je gaat beginnen: neem er RUIM de tijd voor, zeker het splitsen van je blok en plaatsen van cilinder behoeft aandacht en zelfkritiek. Sommige dingen zullen niet gemakkelijk gaan en het kan hopeloos lijken. Neem dan effe rust, ga iets anders doen. Bedenk je goed: JIJ gaat straks gevaarlijk hard rijden op je brommertje, dus zorg dat alles goed werkt. Besteed extra aandacht aan je remmen. Op deze site zul je echt alle info, meestal met foto`s, kunnen vinden die je nodig hebt. Ga niet gelijk aan hardcore sh*t beginnen, zoals 80cc evo engine en dergelijke. Doe hiermee ervaring op. Succes!

ArvidW
                    Donateur

vicious :
                      stel ze af op 0.35.

Doe maar 0.45 / 0.50

Maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens :p Rustig aan alles leren

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                      Home made engine dyno

Loek
                      Bijdrager

Haha, bij mij moeten de CP’s echt op 0.45 staan want bij 0.30 liep hij nog maar 30.

vicious
                        Bijdrager

ArvidW: ik heb ze zelf altijd op 0.35 gezet met 70 dr en 13/13. Liep imo net beter op hogere toeren. Ze slijten wel wat sneller.

Basz
                          Topic starter

Hey allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Sorry dat ik nu pas reageer!
                            @ Vicious, in praktijk ben in inderdaad nog een noob qua sleutelen. In theorie heb ik via dit forum al behoorlijk wat kennis opgedaan, maar heb dat in praktijk nog niet waargemaakt. In ieder geval erg bedankt voor je stappenplan!

Ik ben opzoek gegaan naar een kickblok en een DR evo 43mm cilinder + kop. Ik heb van goedguus een aanbod gekregen voor een compleet kickblok mét Dr evo 43mm cilinder + kop. Precies waar ik naar opzoek ben dus, alleen.. zijn spoelpoorten zijn al compleet doorgetrokken en zijn krukas is al bewerkt. Ik weet niet of dit handig is voor mij, aangezien je dan een (neem ik aan) stuk harder gaat. (Toch?)

Als ik dit blok niet zou kopen, ben ik van plan om:
                            – Kicblok te zoeken (brom?)(zonder cilinder, maar een cilindertje meer op de plank doe ik niet moeilijk over)
                            – DR evo 43mm cilinder + cilinderkop
                            – 13/13 cab. kopen + sproeiersetje
                            – Leuke uitlaat erbij zoeken
                            – Bromklok + Pouli + snaar zoeken (Heb pouli 80mm en 105 mm incl. snaren)

Nog op of aanmerkingen?

Groetjes,
                            Bas(z);)

#NAAM?

Proma cc wilt prima lopen op die setup, en verder zou ik dan 80mm poulie pakken.

vespa-si-owner
                              Bijdrager

dr 43mm is een goed plan. je kan dan eventueel je hele carter bewerken. dus inlaat uitboorgen en spoelpoorten door trekken. hier is een how to over: [page=http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=13206][/page]
                                ik zou gwn lekker cp blijven rijden kickblokjes zijn best wel duur en veel geauwehoer.
                                13/13: jaa altijd doen. zeker als je je carter bewerkt.
                                vario is ook erg duur en ook wel lastig als je noob bent dus daar zou ik mee w8en.
                                kickstart heb je een apart blok voor nodig.
                                ik zou iid voor een proma cc gaan heb ik ook en bevalt prima.

suc6 ben benieuw of het wat word

Basz
                                Topic starter

Hey Vespa-SI-Owner,

Ik heb al een kickblok bestelt bij Sil! Dus het word zowiezo een kickblok. Vind dit ook fijn, want ik wil een electronische begrenzer erop bouwen!

Als ik hem binnen heb zal ik gaan posten hoe het er mee zit!
                                  Ik ga zowiezo op zoek naar een 13/13 dellorto carburateur compleet en een DR evo 43mm cilinder.

Inlaat uitbooren en spoelpoorten doortrekken ga ik pas doen als ik er een tijdje mee hebt gereden. Ik had ook een compleet kickblok kunnen kopen met DR evo 43mm cilinder + kop, waarbij alles al maximaal was getuned! (Spoelpoorten, krukas, enzovoorts). Heb hier niet voorgkozen omdat ik toch wat rustiger aan wil beginnen, en dan rustig aan verder wil gaan, inlaat uitveilen, vario rijden komt allemaal hopelijk wel goed!

Ik laat wel wat weten.
                                  P.s. ; Als iemand wat heeft liggen (13/13, leuke uitlaat, DR 43mm cilinder + kop) mag je altijd PMmen!

Bas

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.