:: Welke poelie en vsnaar nemen
-
Ik wil graag een andere poelie kopen, ipv een 80 een 70. Maar er zijn 2 soorten, een poelie van €3 met 1 gat in het midden en eentje van Malossi met meerdere gaten op jmpb onderdelen. Ook is er een gekartelde riem en gladde riem, wat is het verschil tussen de poelies en de vsnaren? Originele poelie is nu ook met meerdere gaten en gladde riem.
AA-TSleutelbeheerder
De kwaliteit van poelies is tegenwoordig helaas niet heel best, maar theoretisch is de kwaliteit van de Malossi poelie net iets beter.
In de praktijk zie ik echter maar 1 reden om voor de Malossi poelie te gaan. Met een priem/schroevendraaier steek je door één van de gaten in de poelie waardoor je de poelie kan blokkeren op je brug. Hierdoor kan je deze makkelijker (de)monteren, dit is vooral een voordeel wanneer je met spaakvelgen rijdt.
Wat betreft de v-snaar. Het idee achter een getande riem is het verhogen van de buigzaamheid aangezien deze sterk wordt gebogen rond de koppeling en poelie. JMPB heeft hier ook een stukje over geschreven, hier kan je ook gelijk lezen hoe het vervangen in zijn werk gaat:
JMPB: V-snaar vervangen Vespa Ciao / Gilera Citta
Welke snaar nu beter is is onderwerp van discussie, ze hebben allebei hun voordelen en ook Piaggio lijkt over de jaren heen niet echt een voorkeur gehad te hebben aangezien zowel de getande als de gladde snaar standaard op brommers gemonteerd is.
De getande snaar “pakt” de poelie wat strakker doordat hij een beetje om de poelie en koppeling heen gevouwen wordt, voordeel van de gladde snaar is onder andere dat hij meer oppervlak heeft.
Hallo, hoe vervang ik mijn v snaar en poeli?
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.