Vespa-Ciao.NL
:: welke krukas is dit?

Home Forums Techniek Opvoeren welke krukas is dit?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Lastpak
    Topic starter

ik heb onlangs wat onderdelen uit italië gekocht.
      hier zat een krukas bij in een alfearre doosje, ik ging er dus vanuit dat het een AR kruk was.
      echter na deze kruk beter bekeken te hebben was het zeker geen AR krukas.
      er staat niks in gegraveerd en de drijfstang is net niet helemaal gepolijst,
      ook zat er een brons/koperkleur naaldlager bij.
      de krukaswangen waren ook gepolijst, dit alles duid er op dat het een mazzuchelli race krukas was.
      dat is dus deze:

de gelijkenis is erg groot, dit is mijn krukas:

ziet er hetzelfde uit, krukaswangen zijn gepolijst, drijfstang is half gepolijst, brons/koperkleurig naaldlager, niks in gegraveerd. ook zit er een soort van zwart laagje op de platte kant en op het schroefdraad?

maar het enige wat ik nu dus niet begrijp is dat de timingen van mijn krukas anders zijn?
      robinvs heeft de race mazuchelli krukas in bezit, ik had hem gevraagd een foto te maken van de timingen:

dit zijn mijn timingen:

die van robinvs, de “normale” race krukas, heeft bij de openingzijde een snortiming.
      die van mij lijkt veel meer op brom!?
      hier is duidelijk te zien wat brom en snor is:

wie kan mij vertellen wat dit voor een krukas is?
      ik hoor graag van je.
      mvg,
      joost

Mike
      Bijdrager

wat het is geen idee..

jouw krukas heeft het zoals ik bekijk gewoon brom timingen. en dat van robinvs lijkt haast wel snor… in mijn ogen niet echt een race timing iig..

aan de drijfstangen te zien lijken jullie assen wel op elkaar.. dus denk wel dat t een mazu is.. met brom timing tough

Mike

Lastpak
        Topic starter

robinvs heeft inderdaad snor timingen, maar dat is gewoon de “race” mazu van jmpb.
          maar als je goed kijkt is die van mij ook niet echt brom, want hij heeft die scherpe hap naar voren niet.
          het is in principe schuin aflopend, dus een beetje als een originele getunede krukas.
          alleen dat is op de foto niet goed te zien.
          hier heb ik nog een foto met mijn timingen:

-RobinvS-
          Bijdrager

Misschien is het wel een beetje foto-bedrog maar ik heb nu ook niet de mogelijkheid om dat te controleren, en daarbij hij zit nu in de Evo engine dus dan valt er zowiezo weinig te zien.

Jarco
            Bijdrager

Mijn mazzu ‘race’ van docs overgenomen:
              ( Lijkt ook verdacht op normale brom timing. )

Er zullen vast wel meerdere modellen zijn, maar durf ook wel 90% zeker te zeggen dat de jouwe een mazzu is.
              Misschien is de jouwe bewerkt en daarna opnieuw gepolijst?

( Edit: Je nieuwe eurocilindro kwam ook met een pinasco zuiger. 😛 )

Lastpak
              Topic starter

maar jouw kruk heeft weer niet de gepolijste drijfstang en de normale timingen.
                dus dit is dan de gewone mazu kruk en niet de race versie.
                deze dus:
                http://www.jmpbonderdelen.nl/citta/motordelen/krukassen/krukas-nuova-citta-ciao-standaard-amt002.html
                het lijkt er iig op dat de mijne een mazu is, het moet eigenlijk wel.

bewerkt? daar zeg je wat, het lijkt dat ik wel wat schuur sporen zie op voornamelijk de open zijde.
                en vervolgens weer gepolijst. het is iig ietsjes ruwer als de gepolijste hap eromheen.
                maar ik weet het nog niet zeker:P, ik zal eens kijken of ik een fatsoenlijke detail foto ervan kan maken:con.

edit:

nou dat ging sneller als ik dacht.
                lekker overbelicht maar laat wel duidelijk zien dat hij bewerkt lijkt.
                ik moet wel zeggen dat het op de foto 10x erger lijkt dan het is, in het echt zie je er vrijwel niks van.
                het is erg netjes gedaan.

conclusie: een bewerkte mazuchelli “race” krukas, met brom like timingen?
                wie kan dit bevestigen?

Martino
                Moderator

Laat je niet verlijden door iets op het oog snor of brom timingen te noemen aan de hand van de maatvoering tot aan de zwarte hapjes. Zeker niet als het om ander merk krukassen gaat dan Piaggio. De open en sluit timingen bekijk je aan de hand van de plek van de big-end aansluiting en de totale timing is gewoon hoe lang deze open staat.

Krukas van Robinvs is dus wel degelijk een echte “race” kruk en het oude type Mazzucchelli. (perfect krukje icm een SE overigens en goede cilinder). Timingen staan langer open dan een brom. Hier nog een plaatje.

Krukje van Jarco lijkt me overigens een normale niet race kruk.

Dan komen we bij jou krukje aan en ik heb het vermoeden dat dit wel eens een Olypia standaard kruk kan zijn.
                  Heb er momenteel nog geen foto van bij de hand, maar deze zit bij mij in een SE die al weer onder de brommer vandaan is. Dus binnenkort een fotoupdate wat dit betreft.

Lastpak
                  Topic starter

uitgaan van de spie? dat wist ik nog niet:), dat maakt het wel lastiger.

grappig dat je zegt dat dit een prima kruk is met se en goede cilinder, robin zelf had samen met nog iemand met vrijwel dezelfde setup(hij vertelde allebei een se en goede cilinder), robin met de race mazu en de ander met std brom. de brom kruk liep sneller.

de kruk van jarco had ik inderdaad gezien als de normale versie.

olympia?! het wordt steeds spannender, leuk om te horen.
                    je benoemt deze als standaard, dan ga ik dus uit van standaard brom timingen.
                    dat is wel gaaf, dan heb ik in ieder geval een kruk waarvan ik weet dat hij beter is als snor.

dan heb ik nog een vraag, aangezien ik met kickstart rijd, vormt het een probleem als ik een 5 tands kick wang om laat persen in deze kruk? of zorgt dat voor onbalans? dat is eigenlijk het laatste wat ik wil.

Martino
                    Moderator

Nog eens even lezen Lastpak.(Je was wel heel snel met reageren ;)) Het gaat om de afstand van het centrale punt van je big end tot aan de afstand van de opentijd en sluittijd. Ik kijk niet naar die “zwarte” hapjes omdat deze verschillend zijn per soort krukas. Of zoals bij een halfvolle Pinasco krukas niet aanwezig zijn.

Deze oude versie Mazzucchelli heb ik in een SE icm 43mm Polini gehad nadat ik eerst met precies dezelfde setup op een bromkrukas na heb gereden. Het verschil in prestaties was merkbaar beter met de Mazzucchelli. Vooral het middengebied werd hij hiermee veel krachtiger.

Ik denk dat de vergelijking van Robinvs minder secuur is omdat je hier te maken hebt met toch 2 verschillende blokken.

Nog een ouder filmpje van dit blokje met racekruk.

Ik denk aan een standaard Olympia vanwege de soort drijfstang en dat het lijkt je ook standaard even grote opentijd te hebben als een Piaggio krukas. Alleen dat zwarte kleurtje op het platte vak is dan wel weer iets wat je vaak bij Mazzucchelli weer ziet.

Lastpak
                      Topic starter

dan ga ik me nog even verdiepen over de timingen van een krukas, weer wat leesvoer:).

momenteel zit ik dus met een krukas geleverd in een alfaerre doos en zakje, het uiterlijk van een mazuchelli/olympia en een openingstijd van een olympia. een vreemde eend in de bijt, dat mag duidelijk zijn:lol.

edit:
                        het zorgt niet voor problemen als ik er een 5-tands kick wang in laat persen?
                        aangezien ik alleen met kickstart rijd.

El Citta
                        Donateur

Lastpak :
                          grappig dat je zegt dat dit een prima kruk is met se en goede cilinder, robin zelf had samen met nog iemand met vrijwel dezelfde setup(hij vertelde allebei een se en goede cilinder), robin met de race mazu en de ander met std brom. de brom kruk liep sneller.

Denk dat je het over mijn blokje hebt in dit geval. Maarten geeft terecht aan dat je de krukassen zo niet kunt vergelijken. We rijden ook met verschillende uitlaten. En buiten dat is elk blok anders zoals vaak gezegd wordt.

Offtopic: Uiteraard kun je je krukas ompersen naar een kick-krukas. (zie ook Javad’s perso).

EDIT: Opniew een goede toevoeging van Maarten wat betreft het ompersen van een complete krukwang:thumb (zie 2e post hieronder)

Lastpak
                          Topic starter

volgens mij bedoelde robin inderdaad jou, ik wist niet dat er zoveel verschil in de setup’s zat.
                            dat maakt het veel logischer inderdaad.

bedankt voor je antwoord met betrekking tot het ompersen.

@maarten, nogmaals bedankt. als het richten niet mag baten weet ik genoeg. ik heb het ook gezien in javad’s perso.
                            ik heb inmiddels een ander origineel kick brom krukas kunnen vinden:thumb.

Martino
                            Moderator

Overigens zie je op de foto van Robinvs duidelijk dat de kruk niet goed gemonteerd is geweest of een lager is stuk gelopen aan de kant met uitgaande as. Misschien een shimring vergeten? Je ziet namelijk dat de lager op de wang is in gevreten. Dit zal de prestaties tijdens het draaien ook zeker hebben beeinvloed.

Tip; niet beginnen met het ompersen van hele krukaswangen die niet bij elkaar horen. Zelfs met het richten is in de praktijk gebleken dit niet mooi meer wordt en je te ruime onbalans tussen je wangen houdt. (Zie ook weer Javad) Ik zal daarom alleen het kickasje zelf in de oude as middels een perspassing ompersen.

Lastpak
                              Topic starter

het is al even geleden, maar ik weet het eigenlijk nog steeds niet.
                                vandaag zag ik wel een advertentie op subito, waarin dezelfde krukas werd verkocht volgens mij!
                                echter zit deze wel in een alfearre zak, ik denk dus dat mijn krukas een oud model alfearre krukas is!
                                de advertentie:
                                http://www.subito.it/accessori-moto/albero-motore-piaggio-si-benevento-37107039.htm

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.