Vespa-Ciao.NL
:: Welke Kop op 43mm DR-EVO?

Home Forums Techniek Opvoeren Welke Kop op 43mm DR-EVO?

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

tnerual
    Bijdrager

Waarom? :
      Op korte termijn zal er misschien misschien weinig merkbaar zijn in prestaties maar een juiste cilinderkop (verbrndingkamer) bepaald wel je vlambeeld en compressie verhouding. Als dit niet juist is door bijv lekken of in dit geval geen juiste kop is de kans groot dat ie straks lekker gaat bbq’en:duivel Veel kool aanzet of erger detonatie door extra compressi druk (warmteontwikkeling) met als gevolg smeltende delen. Dus beter een 43kopje gebruiken, dan weet je zeker dat het zit zoals het hoort:thumb

Liefst niet beetje overdrijven 😉 Mooi stukje theorie dat je daar neerpent, maar die vlieger gaat niet op.. zeker niet als het over Ciao’tjes enzo gaat 😉 No offence!
      Dit zal heus niet gebeuren, het kan gewoon prima, het is niet optimaal 😉

Oh ja, met die 80cc, is het streng aangeraden een 80cc kop te montere, m.a.w 46mm dia

Martino
      Moderator

Liefst niet beetje overdrijven Mooi stukje theorie dat je daar neerpent, maar die vlieger gaat niet op.. zeker niet als het over Ciao’tjes enzo gaat No offence!
        Dit zal heus niet gebeuren, het kan gewoon prima, het is niet optimaal

Oh ja, met die 80cc, is het streng aangeraden een 80cc kop te montere, m.a.w 46mm dia

Overdrijven? Theorie en praktijk zijn idd wel anders Waarom geeft ook al aan zelf niet de ervaring te hebben met origineel spul.

Maar ik zal jou dan wel eens een echt 46mm kopje willen zien scoren? Deze zijn er namelijk bijna niet! Dus evengoed de aanrader om een 46mm kopje op “80cc” te monteren gaat niet op.

speedbuxy
        Bijdrager

Waarom? :
          Wat ik hierboven aangaf over detonatie etc is wel hoe het werkt bij verbrandingmotoren

Ja dat klopt wel, alleen gaat dit bij vespa amper tot niet op gezien de kopjes van vespa als basis al niks voorsteld.

lupomob
          Bijdrager

Voor je 65 dr zou ik de std kop nemen en die eventueel nog even vlakken.
            Smeltende delen hoef je niet bang voor te zijn, dat gebeurd echt niet.

Succes

Waarom?

Word wel een gezellig topic zo:lol

Onze vespa’s hebben idd vrij weinig compressie en zijn redelijk laagtoerig waardoor dit dieselen/zelfontbranden niet direct zal voorkomen. Omdat ik nogmaals niet veel ervaring heb met orgineel spul ging ik er ook eigenlijk vanuit dat een 50cc kopje een veel kleinere kamer zou hebben (dus compressie verhoging) en dan is de theorie van detoneren niet ondenkelijk;). En geef toe, met wat overdrijven maak je weer heel wat los in de vespa gemeenschap:D:thumb

@tnerual,
              Ik ben blij dat jij weet hoe het zit;) Ook zeer indrukwekkend je uitleg van hoe het wel werkt, respect man!

Vespaheerlen
              Topic starter

Lekker topic heb ik zo geopend haha, maarre… Dus nergens een 46mm kop te koop als ik een 80cc wil met speedengine?

En nog n vraagje, kan ik hier nu wel plaatsen lijkt me,

” Setup ”

Std BROM carters .
                DR EVO 43mm.
                Gianelli City Power.
                13/13 @ Malossi filter.

Welke sproeier heb ik dan ongeveer nodig of beter gezegt bijna precies haha…

En ook met Precies dezelfde setup maar dan met de inlaat uitgeboord en uitgeveild welke sproeier?

🙂

hansieb
                Moderator

Zo rond de sproeier standaard zo rond de 60-66 uitgeveild 66-70

@martino
                  Welke afmetingen heeft deze kop dan ? http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=605

Vespaheerlen
                  Topic starter

@ Hansieb dankjewel.

En die Malossi kop, past die op een 80cc Polini?

En ik heb een Vespa Si , dus heb een andere kop nodig….:P

Robke15
                    Bijdrager

Ik had ook eerst een std. kopje en die is ook gaan detoneren, en heb er laatst een 43mm kopje opgezet voelde niet zoveel verschil maar loopt wel mooier heb ik het idee

misterd11
                      Bijdrager

ik heb 3000km gereden met een 50cc kopje op een 43dr evo, ken makkelijk, beetje koolaanslag door mix van pompstation. Maar voor prestaties maakt het niks uit. Haalde ook gewoon bijna de 80 op stnd getuned carter i.c.m. vario 1 op 13,5

speedbuxy
                        Bijdrager

Waarom? :
                          dat een 50cc kopje een veel kleinere kamer zou hebben (dus compressie verhoging) en dan is de theorie van detoneren niet ondenkelijk;)

Zet dat idee dan ook maar van je af:lol want ik rijd op m,n evo met een polini 38mm hd kopje waarvan de deckheight zo strak is dat ik zelfs een kop paking moest monteren omdat de zuiger anders tegen de kop kwam.
                          Maar heb hier nooit detonatie mee gehad.
                          Dus moraal van het verhaal is dat je bij vespa niet snel detonatie krijgt.
                          (kopjes hebben ook allemaal een vrij bolle verbrandings kamer ivm bv een snellere scooter cilinder)

Anoniem

Idd, zoals buxy al zegt maakt het vrij weinig uit, maar als je het graag wil, niemand houdt je tegen 🙂

(@buxy kun je dan niet beter een voetpakking erop doen? Dan komen alle poorten weer net een stukkie hoger te liggen :))

Ik denk dat de topicstarter zo wel genoeg informatie heeft.

poorten liggen bij de euro zonder pakking al 100% perfeckt

Martino
                            Moderator

@ Hansieb; Ik heb destijds alleen bedoelde 46mm kopjes nagemeten en dat zijn er in totaal heel wat geweest. De 46,5 en 47mm Malossi cilinders heb ik hierin dus niet mee genomen. Het enige 46mm kopje wat ik ben tegen gekomen was een Eurocilindro/Simonini kopje zonder Deco(de vierkante). Over het algemeen kan je stellen dat Polini kleiner dan 44mm gebruikt en zelfs levert bij hun 46mm kit. Dit geld voor 3 soorten generatie kopjes. Pinasco doet er 45mm kopjes bij. Eurocilindro heeft dus beide, maar vooral 43mm mocht je er een kopje bij hebben aangezien ze meestal niet in kit vorm kwamen.

Sowieso is het wat betreft passende kopjes nogal raar in onze vespa wereld. Enkele voorbeelden.

Polini 41mm LC heeft 38,4mm kopje
                              Malossi 41mm Ipermatic heeft 43mm deps kopje erbij

Het is al heel wat dat je eenzelfde boring kopje bij je kit zal krijgen.

Wil je een passend DR kopje voor je cilinder dan is hij net even wat groter dan 43mm. Dus zo nauw komt het in de praktijk allemaal niet en zoals algemeen al is geadviseerd is kan je prima je originele kop gebruiken. Zonder daar merkbaar mindere prestaties van te hebben tov een “43mm kopje”

Wel kan ik zeggen dat Detonatie echt wel kan optreden op de vespa. De Polini kopjes met centraal bougiegat die speedbuxy schetst zijn gewoon prima in orde maar ik heb zelf wel een keer last gehad met een standaard 43mm Polini met bijhorende weliswaar 41,4mm kopje uit dezelfde doos. En ook bij een Autisa heb ik zelfs zo erg last van detonatie gehad dat de zuiger putjes had geslagen in de kroon. Van deze cilinder weet ik helaas niet meer welk kopje ik had gebruikt.

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.