- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 12 jaren, 5 maanden geleden door JoeriH.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
12 september 2013 om 17:15 #183534
Ik zou andere velgen op mijn Ciao willen zetten, maar mijn huidige velgen zijn 17 inch en de velgen die ik zou willen plaatsen zijn 16 inch
Wat heeft dit voor gevolg?
Ik rij vario met 1:10,5 vertanding / setup zie hier langs
BVD
12 september 2013 om 17:32 #201710Je gaat iets harder trekken en een iets hogere top hebben. Maar echt merkbaar zal het niet zijn.
Verder gaat je teller meer aangeven als je werkelijk rijdt. Of je moet natuurlijk een telleraandrijver voor 16 inch monteren.
Je Ciaotje zal wat steviger op de middenstandaard staan en je hebt grotere kans dat je met een uitlaat een stoeprand raakt maar als je een beetje normaal rijdt zal dat wel meevallen :D.
12 september 2013 om 17:34 #201711Toch juist een lagere top wilk?
12 september 2013 om 17:46 #201570Klopt idd hij gaat harder trekken en een lagere top hebben ben nog niet helemaal wakker :P. Zou wel mooi zijn anders 🙂
12 september 2013 om 17:55 #198004Heeft dit gevolgen voor de afstelling van mijn vario?
Zal het een paar km/h schelen of meer?😀 bedankt voor de reacties
12 september 2013 om 18:32 #201713In de praktijk zal het vaak niet zo veel schelen deze ene inch in je velgenmaat. Belangrijk is natuurlijk de omtrek van de bijhorende band. Gezien het ook aan het type buitenband licht hoe groot de totale wielomtrek is. En in jou geval zal het maar zo kunnen zijn dat de kleinere wielomtrek een grotere trekkracht en hogere top geeft zoals Wilk1985 per ongeluk had geschreven. Dit komt door de vertanding die voor jou setup misschien wel te zwaar is.
Ik las namelijk dat je een vrij lage top hebt voor de setup je er onder hebt liggen. Misschien dat het blokje niet genoeg power heeft?
13 september 2013 om 15:59 #201721Vandaag de originele druk en trekveertjes vervangen, nu allebei de kleur geel.
Iets zwaardere rollen geplaatst, nu 7,5 gram ( was 7 gram en 8 gram was al te veel )Optrekken is nog veel beter geworden, voorwiel komt los bij weg rijden.
Topsnelheid blijft exact het zelfde : 67 Km/h
Raar dat de top zo laag is en dat hij helemaal niet wijzigt met de andere veren en rollen.Zou iemand weten waardoor het zou komen ?
@Martino Het optrekken is heel goed, dus het lijkt mij dat er wel power in het blok zit.
13 september 2013 om 16:23 #201722Door het vervangen van veren veranderd er niks aan je top snelheid. Trekveertjes verhogen het aantal toeren waarmee de koppeling aan grijpt. De drukveer zorgt dat er meer spanning op de v-snaar komt te staan zodat er minder verlies in slippen zich voordoet. Je top snelheid kan wel verlagen bij een te strakke drukveer. In dit geval beperkt de drukveer het berijk van de v-snaar.
Het optrekken zal ook goed moeten zijn, maar met jou setup zal je toch echt richting de 80 km/h moeten gaan op top.
Snaar komt wel mooi onderin tussen je koppelingspoelies te liggen en de snaar hoog genoeg bij je vario?
13 september 2013 om 16:28 #201723De snaar komt er nu mooier uit de koppeling ( 2 mm +/- )
Maar hoe hoog zou hij moeten komen in de voorvario?
13 september 2013 om 16:36 #201724Hoe hoog hij voor moet komen te liggen is moeilijk precies te zeggen. De beperkende factor zijn toch de schijven van je koppeling. Je kan deze afstrepen met een stift om te zien of deze streep helemaal mooi onderin wegslijt. Maar wat mij opvalt is dat je geen 90mm schijven hebt maar 100mm op de foto. Dit verklaart ook zeker een lagere top, maar toch zal je nog iets harder moeten kunnen.
13 september 2013 om 16:42 #201725Je hebt gelijk de schijf is 100mm ( net gemeten, foutje )
Als ik 8 grams rollen plaats rij ik nog maar 61 Km/h.
Met 7 grams rollen maakt hij te veel toeren met wegrijden.
Dus wat kan je dan nog doen?Ik zou nog een mix kunnen proberen met 7 en 7,5 grams rollen
13 september 2013 om 16:45 #201726Wacht eens even dus wanneer je zwaardere rollen monteerd ga je langzamer op top? Dit is wel vreemd gezien de vario juist eerder mooi uit varieerd met zware rollen. Zal ik nu juist lichtere rollen proberen. Zo licht totdat je in topsnelheid weer omlaag gaat vanwege overtoeren en het niet uit kunnen varieren van je vario.
13 september 2013 om 17:53 #201727Net even geprobeerd met rollen om en om
Lichter 7,5 – 7 – 7,5 – 7 – 7,5 – 7 ( grams rollen ) toen was de top 62 Km/h ( – 5 km/h )
&
Zwaarder 7,5 – 8 – 7,5 – 8 – 7,5 – 8 ( grams rollen ) toen was de top 64 Km/h ( – 3 km/h )Voor de duidelijkheid met alleen 7,5 grams rollen is de top 67 Km/h
Foto van Polini vario
Snaar komt tot zwarte streep, waar het weer recht word
14 september 2013 om 10:11 #201237Aan de foto van de voorvario te zijn krijg ik het gevoel dat de snaar nog een stukje hoger zou moeten kunnen bij maximale uitslag… Heb je niet toevallig een foto van hoe de snaar op/in de schijven van de achtervario ligt?
14 september 2013 om 11:23 #201455Als de foto niet heb, dan maak ik hem even 🙂
De snaar zit volgens mij los genoeg, als ik nog iets losser zet kan ik hem niet meer gestart krijgen omdat hij dan te veel slipt om de krukas rond te krijgen.

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.