Vespa-Ciao.NL
:: Welke cilinderkeuze? max 50km/h

Home Forums Techniek Opvoeren Welke cilinderkeuze? max 50km/h

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Anoniem

Nu mijn 43mm Dr is overleden, op zoek naar iets nieuws,
      wil 50 Kmh met een citta, zuinig in het verbruik en leuk optrekken, zit aan de 41mm italkit te denken
      maar vind hier op de site niet echt duidelijke info over de cill.
      verder valt het mij op dat in 38,2 mm en 43 mm zat keus is maar daar tussen in is niet erg veel keus.

bart#24

hallo,

ik rij de volgende setup

38,4 dr
        std elec mix carters
        13/13 met malossi red filter @ 62 (meen ik)
        citypower

leuk setupje, trekt heerlijk op en toch een leuke top,

het is voor mij een heerlijk betrouwbaar cilindertje. altijd starten lopen.

zal rond de 55 kmph zijn maar stel je monteert een 12/12 zal hij wel iets minder hoge top hebben.

tevens heb ik groene trekveertjes gemonteert zitten.

hoop je hiermee te helpen gr

beunhaaz
        Bijdrager

maar met welke poelie? Want dan pak je gewoon grotere poelie 😛

Indowess
          Bijdrager

Hallo,

Ik rij op een CITTA ;

38,4 DR
            12mm inlaat ( Belgisch carter )
            12/12 @ 60
            Malossi luchtfilter
            Groene trekveren
            City power
            Poelie 55/60

Rijd geloof ik 50/55

Zelf heb ik de spoelers niet doorgeprikt .

Succes

bart#24

ik rij met pouli 80 trouwens

Edjuh
              Bijdrager

41mm italkit is een opgeboorde standaard cilinder. Zo moet je het bekijken en veel meer kan je er niet over zeggen.

Ik zou eerder een 50DR kopen.

paulhermens

Okee, de DR 38,4 mm lijkt dus beter dan de italkit, maar heeft deze ook last van te ruime zuigerveren zoals zijn grote broer
                  van 43 mm ?

r32
                  Bijdrager

Hoi,

ik had eerst een 41 mm van italkit ( deze liep 1 kilometer harder dan de 50 ccdr) maar trok minder hard op
                    en het verbruik was 1 op 34

Toen met de 50 cc dr lipe hij 1 km minder hard maar trok wel harder op en verbruik was 1 op 38 ( booster poorten niet door getrokken en spoelers in karter ook niet aangepast)

Beiden zaten op een electrisch belgisch (12mm ) origineel carter met een 12/12 carb een polini luchtfilter citypower en een 56 sproeier en 80 mm poelie

Beiden cilinders waren nieuw gekocht.

En inderdaad de 41 mm liep stationair zonder “rammel”geluidjes en de 50 cc dr wel deze had inderdaad ook de ruime zuigerveren net zoals de 43 mm dr.

Al met al zou ik voor de 50 cc dr gaan ( ook ben je technisch gezien niet in overtreding je het een 50 cc ipv een 55 cc)

gr R32

P.s een ander leuk weetje is dat als je de 85 mm poelie koopt van een ciao origineel snor ( 11 of 12 euro)
                    ga je weer een 1,5 kilometer harder dan een 80 mm poelie omdat de “85”mm poelie van een ciao effectief 76 mm is

Mijn citta liep met deze poelie 44 kmh en trok lekker op.

paulhermens

Al met al zou ik voor de 50 cc dr gaan ( ook ben je technisch gezien niet in overtreding je het een 50 cc ipv een 55 cc)

Maak het verschil dan of ik met een 41mm of met een 38,4mm cill. te hard rijd ? politie kijkt naar de top niet de cill.

Even een vraagje tot slot, Hoe lang houd een cill. het vol als er maar één zuigerveer inzit ?

r32
                      Bijdrager

De politie misschien wel maar De verzekeing geld voor 50 cc en dus niet voor 55 cc

Ik zou nooit met maar een zuigerveer gaan rijden bij een DR zit er een L veer en een gewone veer in.

Martino
                        Moderator

Technisch gezien ben je met elke andere dan originele cilinder al in overtreding dus ook met een 38,4mm DR. Of dit nou een 38,4 of zelfs 43mm is maakt dus niet uit. Nou leert de praktijk dat er eerder wordt gekeken naar de max snelheid en niet bepaalde motorische veranderingen. Loopt jou 43mm Dr cilinder netjes 35 op de roller is er niet zoveel aan de hand. Maw loopt je citta met verder origineel bromblok te hard ben je net zo in overtreding als met een te snel lopen getuned blokje. De hoogte van de bekeuring hangt dan van de snelheid af.

Ook het verhaal betreffende de verzekering kan wat afgezwakt worden. In theorie ben je niet verzekerd met een andere cilinder of wanneer je brommer verder niet technisch in orde is. Toch heb ik verschillende verzekeringsmaatschappijen hier nooit moeilijk over zien doen.

Wil je 50km/h en lekker optrekken neem bijvoorbeeld een 41mm DR cilinder en poelie 95. Citty power of Giannelli original en je rijdt mooi 50 en trekt op zoals standaard scooters. Op top tril je alleen wat weg vanwege de wat overtoeren.

paulhermens

@ Martino, bedankt voor het verplaatsen 😉

maar is de 41mm DR dan nog ergens nieuw te koop ?
                            en zijn de 38,4mm DR en de DR 50snel niet gewoon het zelfde ?

Martino
                            Moderator

38,4mm DR wordt idd ook vaak 50 snel genoemd.
                              De 41mm cilinders zijn vooral niet meer nieuw te koop in de bekendere winkels en online shops in NL. Vanuit italie of 2hands marktplaatsen nog wel aangeboden.

paulhermens

kwam DEZE ook nog tegen, iemand een idee wat het is ? is in elk geval zeer goedkoop.
                                Heb ook nog een 41mm malossi gevonden, dus nu weet ik het niet meer, 38,4 mm DR of 41 mm MALOSSI

Robertez
                                Bijdrager

Dat is zo`n 41 mm van italkit, zelfde poorten als 50c standaard (brom), alleen de boring is 41mm.
                                  Ik zou voor ene 50cc DR gaan, lekker optrekken en iets hogere top.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.