Vespa-Ciao.NL
:: Welke cilinder voor meer koppel?

Home Forums Techniek Opvoeren Welke cilinder voor meer koppel?

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Flippo
    Donateur

@ Rens040; Dit is op een standaard cilindertje en carters niet echt de moeite. Als je een grotere cilinder hebt wel, en dan zou ik je aanraden om je het geld van een brom kruk te besparen en je snor kruk tunen. 😉

rens040
      Topic starter

Keej thnx!

Ik wilde net in mijn vespa het blok wisselen voor een blokje dat ik gereviseerd heb.
        Alleen nu kwam ik er dus achter dat het blokje in mijn vespa met elec ont is en het nieuwe met cp.

Dit maakt me niet veel uit want ik heb nog een oud vespatje staan en dan zet ik het gereviseerde blokje daar wel in.

Maar het een en ander viel mijn op…
        Met name bij de inlaat..

Het standaard Cp snor blokje heeft een inlaat met de bekende hardstalen bus.
        Maar mijn elec snorblokje heeft dit niet.. sterker nog de inlaat lijkt groter.. 12mm of zo ( schatting )
        alleen er zit wel een 12/7 carb op.

Is er hier op de site een overzicht met welke types carter er zijn?
        Ik kon het niet vinden iig

Flippo
        Donateur

Alle carters zijn hetzelfde, alleen hebben sommige snorblokken een kleinere inlaat (de harstalen bus). Wat een snorblok een snor maakt is dat deze een kleinere carb en snorkruk heeft. Dit in combinatie met een snorklok en poullie 95 of 105 zorgen ervoor dat je brommertje maar 25/30 km/h loopt.

:!Er zijn veel meer verschillen tussen de carters. Bijvoorbeeld de grote van de spoelkanalen.

Lennaert
          Sleutelbeheerder

Vergeet niet de begrenzing in de carters waardoor grotere diameter cilinders niet passen.
            Verschil zat dus.

beun_ciao
            Bijdrager

Er zit heel veel verschil in carters, snors zijn meestal minder gevijld om het zo maar te zeggen.

Flippo
              Donateur

Weer wat geleerd. Dat van de spoelkanalen wist ik helemaal niet!
                Maar in principe zijn er 2 verschillende blokken, snor en brom. Te herkennen aan de krukas meestal, dus daar ben je dan al een stuk wijzer mee om te weten of je blok snor of brom is.

Om je vraag trouwens te beantwoorden, naar mijn weten is er geen apart topic hier op het forum met alle verschillende soorten carters.

rens040
                Topic starter

Nou ik heb ook weer wat geleerd, ik ging het blok reviseren van de vespa waar ik het meeste mee ga rijden.

Ik heb het blok uit elkaar gehaald.
                  Dat het nog liep snap ik niet, onderste zuigerveer was gewoon deels weg en ook de clip van de zuigerpen miste.
                  Ook goede krassen in de cilinder natuurlijk.

Maar nu blijkt mijn carter dus een “belgen” carter te zijn.
                  ( 12mm inlaat en groter inlaatvlak aan krukas )

Is dit een voordeel?
                  Ik bedoel is dit carter ook sneller tov een “normaal” onbewerkt carter?

ritze
                  Bijdrager

ik merkte zelf weinig verschil met mn kick 12mm groot inlaat carter, maar het zou wel moeten schelen ten opzichte van een std brom carter.

en welke cilinder ga je nu kopen? de creco of dr ?

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                    Link naar Mijn collectie / Projecten.

rens040
                    Topic starter

Cilinderkeuze ben ik nog niet helemaal uit.
                      Op het brommertje waar ik dagelijks mee naar mijn werk ga komt zowiezo de std cilinder weer op.

Het andere blokje ga ik wat sneller opbouwen gewoon voor de fun.
                      Maar hoe dat er uit komt te zien weet ik nog niet.

Eerst zorgen dat mijn dagelijkse ciao goed loopt.
                      Deze blijft helemaal standaard ( met belgisch carter )
                      Op 12/12 carb en Proma cc na dan.

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.