Vespa-Ciao.NL
:: welke cilinder?

Home Forums Techniek Opvoeren welke cilinder?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

imprezapino
    Topic starter

Ik heb een citta van het nieuwe type. )elektronische ontsteking)

Nu wil ik de cilinder vervangen omdat de orginele een 23,5 mm uitlaat poort heeft.
      Ik wil graag een cilinder met een uitlaatpoort van 22 mm.
      Kan ik dit zomaar vervangen en zo ja: kunnen jullie mij een goede cilinder aanraden.
      Ik wil graag een 13/13 carb monteren en een snelheid van rond de 45/50 km/h halen.
      Ook zag ik dat er verschil zit in zuigerpennen (10 en 12 mm) weten jullie welke er in het nieuwe cittablok zit??

superindo
      Bijdrager

ja dat kan je gewoon vervangen.

waarschijnlijk kun je cilinders tot 65cc (43 mm) er op monteren.

pen 10 of 12 maakt niet uit voor de cilinder, wel voor de zuiger.

Martijnvanheerde
        Donateur

Je cilinder moet er toch af dus kun je meteen kijken. Pen 10 denk ik. Bij pen 12 zit er een busje in de krukas. Ik zou gewoon een std cilinder met een kleine poulie monteren. http://www.jmpb.nl

FonS
          Bijdrager

normaal gezien heb je pen 10 (12 wordt al lang niet meer gebruikt, die vind je wel vaak bij oldtimer ciao’s enzo)

maar.. gezien je uitlaatpoort 23,5mm is bestaat de kans dat je een ‘begrensd’ carter hebt.
            dan is de opening in het carter (waar de cilinder invalt) net ietsje kleiner dan normaal, zodat er alleen de cilinder inpast die er origineel op zat (of een andere van een begrensd blok, maar een ‘gewone’ originele of snelle cilinder past niet).

dit kun je wel oplossen met een dremel en/of halfronde vijl en wat tijd, maar dan moet wel je carter uit elkaar om geen vijlsel e.d. in je carter en bij je krukas te krijgen.

qua cilinder is de 43mm DR evo altijd aan te raden, dit is de beste keus (prijs/kwaliteit/behaalbare snelheid).
            JMPB verkoopt ze voor 60 euro, en bijna iedere brommershop heeft ze wel.

een 50cc snel van DR scheelt maar weinig in prijs, maar de prestaties van een 43mm zijn vele malen beter.

in principe haal je de 45/50 ook wel door gewoon je inlaat te vijlen (zie how-to’s) , een 13/13 erop te zetten, een kleinere poelie en eventueel een betere uitlaat te gebruiken 😉 (en dus je originele cilinder behouden, ligt aan je budget en of je zo’n begrensd carter hebt)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.