Vespa-Ciao.NL
:: Welke afstand schuift vario?

Home Forums Techniek Vario Welke afstand schuift vario?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TJOEP
    Topic starter

Hallo,

mijn brommer loopt momenteel niet goed met het blok dat ik er net onder heb gezet.
      Was ik even aan ’t kijken wat ’t allemaal kon zij en toen kwam ik op ’t idee eens te meten hoe ver de (Malossi) vario in kan schuiven.

Het verschil in maximale in en uitschuiving is ongeveer een halve cm. Dit is weinig vind ik. Achter komt de V-snaar ook niet volledig onderin(90mm schalen)
      Als ik de vario eraf haal, kan hij wel verder inschuiven.
      Maar als hij gemonteerd is, schuiftft hij zo ver naar binnen totdat hij gelijk staat met de plaat die de rolletjes tegenhoud. (zeg ’t maar als je deze zin niet begrijpt, dan leg ik ’t uitgebreider uit) En dan voel en hoor ik ook een metaal tegen metaal tikje.

Is dat bij jullie ook zo, of hoort hij verder te kunnen inschuiven? Want volgens mij moet hij ongeveer net zo ver kunnen schuiven als de rolletjes dik zijn…

joey636
      Bijdrager

leg de zin eens uit:P
        maar mij lijkt dat die set-up tog wel harder moet kunnen ja

Ties
        Bijdrager

ik zie die zin geeneens staan?
          losdaarvan, ik kan je niet helpen jungske…benniet zo into-vario

weet alleen dat er iets geveild moet worden bij malossi vario en dat hij tot die tijd “begrensd” is….wellicht is dat je probleem…

Tonni
          Moderator

De Malossi vario is niet begrensd, dus een halve centimeter verschuiving is niet zo als het hoort. Dan zou een originele nog meer doen. Ik zou hem dan toch eens nakijken op braampjes of zoiets.
            Normaal start de snaar op de bus en eindigt vrijwel bovenin bij de malossi…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

TJOEP
            Topic starter

@Yoey635:
              OK, uitleg van ‘de zin’:
              Bij een gemonteerde malossi vario zit van links naar recht gezien eerst het zwarte afdekplaatje en vervolgens de dikke variopoelie met de rolletjes erin. In maximale uitslag staat de linkerrand van de vario van bovenaf gezien gelijk met het zwarte afdekplaatje. Het afdekplaatje komt dus niet buiten de vario.
              Beetje moeilijk uit te leggen zonder foto’s hè. Zie Tonni’s avater, daar staat een Malossi vario op.

En als je de setup bedoelt die ik links heb staan, die loopt nu dus geeneens 80. Het loopt wel gewoon, maar amper power. Trekt nergens naar, terwijl het dat wel gedaan heeft. Maar k heb ff van blok gewisseld. En nu ik dit er weer onder heb, loopt ’t dus niet goed meer :boos.

En nog een correctie: De vario hoort niet net zo ver uit te kunnen schuiven als de de rolletjes dik zijn, maar als het verschil in hoogte van de loopbaan van de rolletjes. Ik zal die eens opmeten…

TJOEP
              Topic starter

Zo staat ie zonder uitslag

Zo op maximale uitslag.

Hoort ie bij maximale uitslag niet bijna zo te staan?

Want de verschuiving die ik nu dus heb is slechts een halve cm ofzo.

Dit is het dek van de variopoelie. Icm 90mm achterpoelie.
                Maar volgens mij komt ie nu niet eens zo hoog. Het kan zijn dat deze ‘plek’ die je nu ziet zo hoog kwam bij een ander blokje van me, en bij dit niet eens zo hoog komt. Want k heb ‘m niet schoongemaakt tijdens het wisselen. Bij m’n scooter komt ie in iedergeval zeker hoger. Tot aan 3mm onder de rand zelfs…

Tonni
                Moderator

Misschien een rare vraag: Heb je de vario compleet gekocht en gebruik je dus wel de bijgeleverde geleidebus? Ik kan me er niks anders bij voorstellen als dat je bus te kort is. Ik neem tenminste aan dat je dit probleem niet hebt als je de vario los hebt?
                  Foto’s wordt het ook niet echt duidelijker van helaas.. Slecht te zien.

De uitlag van de vario hoort nogmaals veel meer te zijn als een halve cm..

.-{2F4OV}-.

Bij mij loopt de snaar ook net zo hoog als bij jou laatste foto. Ik krijg hem volges mij ook bijna niet hoger. Alleen met zeer zware rolle, maar dan trekt hij voor geen meter meer;)

En de uitslag moet idd zo zijn als op de 5e foto. Dat moet wel, want anders schuift hij egt te weinig uit.

Ik zie ook dat je je vario niet hebt aangepast:o Je moet de randjes op de geleidebus afvijlen tot de zwarte plaat gelijk komt te liggen met het uiteinde van de geleidebus. Of heb je nooit startproblemen gehad?

Welke snaar gebruik je? Malossi Special Belt?

Hoezo heb je bij je setup je krukas niet ingevuld?

TJOEP
                    Topic starter

@Tonni:
                      Ik dacht dat ze wel duidelijk genoeg zijn. Je ziet hoe ver die zwarte plaat eruit komt: Totdat ie gelijk staat met de rand van vario. Maar hij komt er niet uit, en dat hoort denk ik. Is dat bij jou zo?
                      Ik heb de vario compleet gekocht bij Mopshop. Dus de bus hoort erbij.

@2F4OV:
                      Heb nooit startproblemen gehad. Met de Malossi Special Belt niet. Heb nu een andere snaar, en ook daarmee niet.
                      Wel pakken de startsegmenten soms niet goed…

Ik vind ’t zeer vreemd, omdat er eigenlijk niets fout kan zijn. Braampjes zitten er niet op…

Olivier
                      Bijdrager

Mijn mhr vario schuift ook zeker niet zoveel als in jou filmpje tonni.

De geleidingsbus gaat ook erg stroef in de voorvario, hoe dat kan weet ik niet. Ik zie geen braampjes zitten ofzo maar hij valt er gewoon niet doorheen, het laatste stukje moet ik echt heel hard douwen.

Verder zie ik hem onder het rijden ook niet echt eruit komen.. 😕

Tonni
                        Moderator

Hier een kort filmpje van de vario..

Klikken en opslaan of openen

PoliniCiao
                          Bijdrager

ik zie ze allemaal? ook die van je voorvario

Tonni
                            Moderator

Beetje vreemd dat je doorgelinkt wordt naar mn webspace hoofdpagina, zet ik er een link bij om zo te openen, werkt het niet. Best wel vaag, maar ja, ik ben dan ook geen computerfreak…

erwinko
                              Bijdrager

bij mij werkt ie wel hoor :O

Mooi filmpje Tonni 😀

TJOEP
                                Topic starter

Hé Tonni bedankt voor dat filmpje man!
                                  Ik weet nu zeker dat mijn vario dus niet ver genoeg inschuift.
                                  Hoe dat komt weet ik nog niet, maar ik weet iig dat daar flink wat te winnen valt.
                                  Mijn hoofdvraag is in ieder geval beantwoord nu…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.