Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Wel of niet schoonmaken in de winter?
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 1 maand geleden door Miemsie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 januari 2021 om 21:59 #806528
Hallo allemaal,
Ik vroeg mij af of het juist wel of juist niet goed is om in de winter je Vespa (45 km/u) schoon te maken. Mijn vader zei dat modder langer nat blijft, waardoor je brommer sneller gaat roesten. Aan de andere kant zei motovlogger Non Stoppie dat die modder juist beschermt tegen al die pekel die op de weg gestrooid wordt.
Modder ziet er natuurlijk niet zo mooi uit, maar de levensduur van mijn Vespa Si vind ik het belangrijkst. Mijn brommer staat verder gewoon in de schuur gestald. Wat doen jullie en wat vinden jullie het beste? Ik kan nu nog kiezen want er zit op het moment redelijk wat modder op mijn brommer! 😉
Groetjes,
Miko
Ik heb niet een hele hoge pet op van non stoppie.
Persoonlijk rijd ik niet als er pekel ligt, maar dat is meer omdat ik het dan te koud vind.
Mochten ze nou wel gaan pekelen, kan je aan het einde van de pekel periode(die paar dagen) je brommer even wassen/afspoelen zodat de pekel er vanaf is.
Als je lak en dergelijke van goede kwaliteit is rot je brommer echt niet zomaar weg in een winter.Je moet maar zo denken, dat alle zout die je na een rit van je brommer afspoelt, geen corrosie meer kan veroorzaken. Zand onderaan je brommer waarin zout zit, krijgt langdurig kans om in te vreten op je brommerd!
Daarom snel eraf spoelen!Ooit in verleden reed ik veel op de mountain-bike.
Altijd als er zout op de weg lag, nadien goed afspoelen met de tuinslang.
Nooit last van corrosie!31 januari 2021 om 00:42 #806542Bedankt voor jullie hulp! Ik heb geen tuinslangaansluiting, maar een emmer en een borstel zullen het werk ook goed doen. Morgen gaat alle modder (en pekel) eraf! 😛
Wat ook enorm verschil maakt is de stallingsruimte.
Is dat verwarmd? Of een kil hok?Mijn spul staat in een ruimte waar het ook minimaal verwarmd is, wat tot gevolg heeft dat bijv. na wassen of een regenrit, de brommer of motor de volgende dag geheel droog is.
Na een regenrit, zet ik de brommer neer, volgende dag droog. Ideaal.
(P.S. Zet geen elektrisch! kacheltje in de schuur, je ouders of jij krijgen een stroomrekening 😯 )Als je een brommer, na dat deze geheel is opgedroogd, met wd40 inspuit, dan hecht vuil minder goed, helpt tegen roesten, water(al dan niet met pekel) hecht dan ook minder goed, wd40 is een vettig goedje, je kan het na het inspuiten uitpoetsen, sommige laten het gewoon zitten, kan ook.
Spuit niet op zadel, handvatten en banden (zijkant van de banden mag wel, misschien droogt het rubber minder snel uit).
Dus ik zeg, wel wassen.
Het hele jaar.Ook omdat je met je handen en een lapje en dus ook visueel de hele brommer behapt merk je eerder (bijna)mankementen op die later tot grotere defecten hadden kunnen uitgroeien.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.Zo doe ik het met mijn daily:
Ik ga op zaterdag naar de hoge drukspuit hier bij het benzine station. 😎
Spuiten met shampoo, dan afspoelen met water en dan een waslaagje er op.€2,-
Daarna spuit ik met WD40 op de uitlaat en op het blokje. ( in de winter.)Alleen de hoge drukspuit daar wordt hij toch niet helemaal schoon van dus:
1 keer in de 2-3 maanden was ik hem met de hand, door hem eerst helemaal in te spuiten met verdunde Dasty, en vervolgens schrobben met een borstel en spons.
Dan €2,- er tegenaan gooien, voor afspuiten en een waslaagje.
Vol tanken (E5) banden op spanning en ik kan er weer tegenaan.Pas op want Dasty kan je lak aantasten.
31 januari 2021 om 12:27 #806568Bedankt voor jullie tips allebei! Mijn Vespa staat wel in een schuur, maar het is daar ’s nachts gewoon -2 °C, waardoor hij de volgende dag niet altijd droog is. Dat WD40 ook een beschermende functie heeft, wist ik niet. Dat is echt een goede tip! 🙂
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.