Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Wel of niet "flowen" – opvallende uitkomst
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren geleden door FonS.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Ik volg op YouTube Sniper Racing, een Italiaan die allerlei testjes doet met de ciao, uitlaten, cilinder, ontstekingen noem maar op.
Nu vertelde hij over een discussie die hij had met een vriend over het wel of niet “flowen” van het het carter, meer specifiek over het, tja hoe zal ik het noemen, “drempeltje” in het carter dat net onder de spoelpoorten zit.
Kijk het filmpje maar even:
Dan is het veel duidelijker.Nu heb ik bij mijn Si dat drempeltje ook bewerkt.
De gedachte is dus dat het flowen de doorstroming van het mengsel makkelijker maakt.
De andere gedachte is dat je het juist niet moet doen, omwille van de carterdruk. Het weghalen van materiaal verlaagt de druk en dus de prestatie van de motor.Op het eind van het filmpje zie je de resultaten, inclusief grafieken van de dyno.
En gossiemikkie, dat had ik dus echt niet verwacht.11 maart 2023 om 14:11 #818963He, leuke content is dit.

Er is ruimte genoeg voor het mengsel om te stromen, tussen de krukwangen door.
En als je nu goed kijkt wat je doet, dan zie je dat je de stroming tussen de krukwangen en het carter probeert te verbeteren en daar stroomt praktisch niets.
Dus nee, daar win je niets mee.Dit is niet het flowen waar normaal over gesproken wordt om vermogens winst te behalen.
Met flowen wordt bedoeld het mooi laten aansluiten van de spoelpoorten op het carter. En dat heeft wel zin.Dat drempeltje weg halen, vergroot het volume onder het carter. Maar dat wil niet altijd zeggen dat je daar vermogens verlies mee lijd!
Ik vind de uitkomst van de test misleidend. Als hij niet op dezelfde dag en bij dezelfde temperatuur en lucht vochtigheid gedaan wordt, heb je al een aanzienlijke afwijking.
En dan word hij nog bij twee verschillende carters gedaan, waarbij je nog maar moet afwachten of de spoelpoorten mooi overeen komen op het carter. De timing van alle poorten het zelfde is, en of het ontstekingstijdstip hetzelfde is.
Al met al een leuk filmpje, en het is vooral een test van een italiaan die zijn gelijk probeert te halen 😉 Hoe betrouwbaar is dat?
11 maart 2023 om 14:48 #818967In het filmpje legt hij uit dat verder alles “stock” is, dus onbewerkte cilinders en alles hetzelfde behalve het drempeltje. En voor de zekerheid, hij zat zelf in het “flowkamp” dus hij haalt met de video juist zijn eigen stelling onderuit – en in dat opzicht acht ik de uitkomst juist betrouwbaar 😉
11 maart 2023 om 15:40 #818968Ok, ja mijn Italiaans is wat roestig, ik zal vanavond het filmpje nog eens bekijken.
12 maart 2023 om 00:02 #818982Ik versta er geen letter van. Het verschil in prestaties lijkt vrij groot. Maar wat maakt het verschil? Die bewerking aan het carter? Of de ontsteking? Want er wordt een cp blok met een elec blok vergeleken.
Als je het effect van zo’n kleine bewerking wilt testen, moet de rest van de setup natuurlijk wel 100% identiek zijn. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.