Vespa-Ciao.NL
:: wel of niet carter bewerken Malossi Brevettato 43mm

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden wel of niet carter bewerken Malossi Brevettato 43mm

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

karthur8
    Topic starter

Hi,

Ik heb hier een Malossi brevettato 43mm liggen en wil deze op een Citta zetten met standaard brom-carter met snelle krukas , uitgeveilde inlaat 13 mm en een 13/13 carburateur …. maar heb hier 2 vragen over.

vraag 1 :
      Is het echt nodig om in de carter-helften te frezen om de 2 extra spoelpoorten door te laten lopen of mag je de cilinder er ook gewoon zonder bewerking van het carter opzetten ?

Ik weet wel dat het aan te raden is bij de meeste cilinders maar omdat bij deze cilinder een zwaar bewerkte zuiger (zie foto) wordt geleverd vraag ik me af of dit niet gedaan is opdat men het bewerken van de carterhelften achterwege kan of zelfs MOET laten. (op het polijsten van het carter na dan).

Baat het niet,dan schaad het niet’ lijkt me ook geen optie ,je haalt immers bij het frezen niet alleen materiaal maar ook enige carterdruk weg.

vraag 2 :
      Wat voor snelheidswinst ongeveer en eventuele andere voor en nadelen mag ik verwachten als ik de carterhelften bewerk?

Karthur8

Anoniem

Hey welkom op t forum.

2 extra spoelpoorten kan deze cilinder wel gebruiken ja, dat ga je zeker merken maar als je het niet ziet zitten hoeft het niet, je gaat met die extra poortjes zon 5 km harder.

polijsten zou ik achterwege laten, dat is niet nodig denk ik maar daar zijn de meningen verdeeld over:D:con.

als je hem gewoon erop zet nu met geveilde inlaat enz zal die ook zeker goed lopen:thumb

alleen schijnt deze zuiger heel snel te slijten, de cilinder is niet heel betrouwbaar als ik de meningen & ervaringen topics lees, heb hem zelf nog nooit gehad.

Martino
        Moderator

Mijn mening is juist dat je vooral wat meer power overall zal krijgen met die extra boosters. Dit is overigens niet perse nodig, maar verschil zal wel te merken zijn. Je hebt gelijk dat deze Malossi toevallig een van de cilinders is waar de zuigergevoede spoeling wel redelijk is geregeld.

Het verhaal carterdruk kan je wel op de achtergrond stellen. Hier is in de praktijk echt niks van te merken met standaard blokjes uitgevijld of niet.

Het bewerken heeft dus geen nadelen behalve dat het even wat meer werk kost. En kan je tevens je spoelers ook mooi over laten lopen. Die zijn in de Malossi vrij groot namelijk. Wel ben ook ik niet zo fan van deze cilinder vanwege de korte levensduur. Prestaties zijn wel goed voor een 43mm cilinder.

just1991
          Bijdrager

Je zou er een 43mm K-star zuiger in kunnen doen dan leeft hij wat langer

Ik heb mijn blokje speciaal voor deze cilinder laten bewerken door Edjuh en dat liep goed !
            voor hij bewerkt was liep ik tegen de 60 na bewerking tegen de 70

Martino
            Moderator

Toch zal ik de K-star afraden in deze cilinder. Een van de slotjes loopt dan namelijk door een spoelpoort heen.

pepko
              Donateur

@martino: helemaal geen last van? ik rij ook met k-star zuiger, en zelfs met een redelijk grote slotspeling is er niets an de hand.

karthur8
                Topic starter

Nou…allen bedankt voor de informatie !

Het is dus toch wel belangrijk ondanks de aangepaste zuiger om de carterhelften te bewerken en ik ben hier reeds mee begonnen.
                  Wat de zuiger betreft heb ik zelf ook altijd aangenomen dat de zuigerveer-slotjes beter niet langs een open poort kunnen gaan …. misschien dat de vorm van het uiteinde van een veer ook een rol zal spelen.
                  Aangezien just1991 en pepko er blijkbaar geen last van hebben zou het in dit geval dus waarschijnlijk kunnen.
                  Misschien dat anderen er nog iets meer over weten neer te pennen hier….het is toch wel interessant.

gegroet,
                  Karthur8

Martino
                  Moderator

Volgens mij lees je niet helemaal goed.
                    Ik zeg juist dat ik geen K-star zou gebruiken ivm met de slotjes die door een spoeler heen lopen. Dit slijt toch sneller of loopt niet dan wanneer slotjes mooi over het vlees van de cilinderwand lopen.

karthur8
                    Topic starter

Sorry je hebt helemaal gelijk……..
                      Ik heb de tekst aangepast.

:thumb

Ik heb overigens nog 2 tips om het bewerken van het carter te vergemakkelijken.

tip 1: Plaats voor dat je de inlaat gaat opboren een goed passend stukje pijp of bus over het inlaatspruitstuk om de kans op uitscheuren te verkleinen.

tip 2: Als je een mooi strak uitziend resultaat wilt hebben aan de binnenzijde van het carter wat betreft de inlaat kun je een ring maken van een strip ijzer of bijv. een ophangbeugel nemen welke netjes past aan de binnenzijde van het carter en hierin een gat maken met de gewenste inlaat afmeting.
                      De ring goed vastzetten in het carter met 2 klemmen o.i.d ( bijv. 2 griptangen).
                      Neem nu een slijpsteentje van 2 a 3 cm en plaats deze in de boormachine en vervolgens kun je bijna met je ogen dicht een perfect strak gat slijpen.
                      Wanneer je het ijzer van de ring raakt hoor je dit direct …dus te ver slijpen is hiermee verleden tijd.

Hier een foto om het duidelijk te maken:

gegroet,
                      Karthur8

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.