Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Wel of geen filter
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 februari 2023 om 22:05 #818745
Hallo,
Na flink wat forums gelezen te hebben en de sproeier database al meerdere malen gecheckt te hebben. Stel ik mijn vraag toch even hier.
Ik heb een vespa ciao.
Setup:
65cc 43mm mezoly
Proma citypower
Std krukas
Std luchtfilter
Koppeling heeft groene trekveertjes
12/10 dellorto carburateur sproeier ..
Poelie.80
BromklokZojuist een 65cc (43mm zuiger) mezoly gemonteerd. (Ik vraag mij überhaupt af of het dan echt een 65cc of toch een 70cc is).
Maargoed dat ter zijde.Met sproeier 62 viertakt hij heftig
Met sproeier 58 ook. zonder filter trekt en rijd de brommer dan wel echt heel goed.Natuurlijk gezakt in sproeier en 54 gemonteerd. Deze is met en zonder filter bijna identiek aan elkaar. De brommer rijd zuiver, Echter trekt de brommer dan erg traag op. Pas rond de 20 trekt hij door.
Wat zou ik moeten doen.. ik heb een nieuwe malossi filter liggen. Maar een originele heeft de voorkeur ivm verbruik.
Met de 50cc originele cilinder reed ik met sproeier 43. Bougie was perfect koffiebruin.
alvast bedankt
23 februari 2023 om 22:18 #818748Nu ook gewoon afstellen met sproeier en het filter dat jij wilt gebruiken op bougiekleur, dan is het goed.
Meer vermogen komt er dan niet uit.
Probeer een grotere poelie. Maar pas op voor overtoeren op top.
Je gaat dan sneller trekken maar de top wordt lager.
Je nieuwe cilinder moet ook nog voorzichtig ingereden worden.
Dus voorlopig hoge toeren vermijden, zo’n 500-800km.
Na 3-400km mag je af en toe wel zeer kortstondig pieken in toeren.
Maar houd de bougiekleur wel goed bruin=niet te arm, anders draait je nieuwe spul in de soep.
Probeer anders ook een 12/12 of 13/13. Dan gaat het verbruik wel omhoog.
Dus het topvermogen wat een nieuwe cilinder gaat leveren komt pas richting het einde van de inrijperiode.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.28 februari 2023 om 18:48 #818782Voor de toekomstige geïnteresseerde. Sproeier 50 gaf een mooie bougiekleur en rijd prima bij mij
1 maart 2023 om 13:28 #818786Goed gelukt dus 🙂
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.1 maart 2023 om 13:58 #818788Ik vraag mij even af hoe Wim erbij komt dat je 500-800 km (!) moet inrijden?
Op de site van Vespa Ciao zelf staat het volgende:
“Inrijden van zuiger:
Als je alleen een nieuwe zuiger hebt. Moet je in het begin ook even rustig aan rijden. Je hoeft maar 100 km te rijden, Na die 100 km is de cilinder al genoeg gewend aan de zuiger. Het zelfde geld als bij het inrijden van de cilinder. De allereerste kilometers even 30km/h rijden. Daarna kun je iets harder gaan rijden, niet op topsnelheid, maar met een constant toerental rijden. Als je 100 km gereden kun je gewoon op de top gaan rijden. En ben je klaar met het inrijden van je nieuwe zuiger.”Voor mijn gevoel is het juist altijd de zuiger die ingereden moet worden op de cilinder. Andersom lijkt me minder relevant. Ik kan het fout hebben hoor….
1 maart 2023 om 18:07 #818790Ik deel even wat ik er van weet:
Er zijn drie onderdelen die op elkaar inslijten.
De cilinder, de zuiger en de zuigerveren.
Alle bewerking sporen zijn scherp en als je dus te hard gaat, in het begin, krijg je overmatige slijtage.
De zuigerveren sluiten nog niet helemaal af in het begin, dus als je te veel gas geeft, krijg je blowby van de verbrandingsgassen, En dan krijg je koolaanslag op je zuigerwand en dat wil je niet tijdens, dat de onderdelen op elkaar in moeten slijten.Overdreven langzaam inrijden of lang stationair laten lopen is ook niet goed want de onderdelen zijn nog scherp en als er geen kracht op staat gaan de scherpe randjes er te langzaam vanaf en krijg je onnodige slijtage.
Inrijden is dus echt noodzakelijk.
Daarbij is het goed om te weten dat zelfs de mensen die het “weten”, vaak verschillende methodes hanteren en ook verschillende opvattingen hebben, over hoe lang het duurt voordat een “cilinder” is ingereden. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.