Home › Forums › Techniek › Elektrisch › weerstandjes led licht
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren, 10 maanden geleden door bastiaan.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 mei 2012 om 15:41 #158302
hallo heren ik had een vraag over mijn led licht:
Voorkant:

nu gaat het om de achterkant:

ik heb de ledjes in groepjes van 3 ingedeeld nu was mijn vraag als mijn citta 8 – 10 volt draaid welke weerstand moet ik dan hebben voor een groepje van 3 leds met waarschijnlijk 20MaAlvast bedankt!
@ kan dit eventueel ook opgelost worden met gelijkrichter en spanningsregelaar.
30 mei 2012 om 22:13 #160733heb je allen dit?
Of heb je ook een printplaatje met de electronica die de spanning en/of stroom afstelt op de led lichtjes?Het is denk ik wel op te lossen met een 78l06 dat is een 6volt spanningsregelaar en die stoot dan 100mA uit, maar dat is de weinig Ampere voor als ik het goed zie 14ledjes per groepje.
De 3 groepjes staan in serie ga ik vanuit?
Alleen als je de 3 groepjes in serie zet zal de 6volt dus opgeslokt worden door de 3 in serie geplaatste groepjes.De 7806 is dan ook weer geen oplossing dan zit je met 1000mA/14 lampjes is iets meer dan 70mA per ledje, en die fikken dan door.
Ik zie eventjes geen andere mogelijkheid.
Als je spanningsregelaar gebruikt moet je wel gelijkrichten, grote condensator durop, en dan nog 2 kleine condensatoren voor de nog kleine rimpelspanningjes.
31 mei 2012 om 11:07 #160736Hey bentwi bedankt voor de reactie,
Het is de bedoeling 7 groepjes van 4 leds. Er komen dan 3 groepjes van 5 ledjes. De in totaal 10 groepjes (7 van 4 en 3 van 5) komen per setje in serie die serie verbindingen komen in parallel te staan. Welke weerstandjes heb ik nodig voor de groepjes van 4 en welke weerstand heb ik nodig voor dat ene groepje van 5.
Edit ze komen parallel te staan.
31 mei 2012 om 20:08 #159952kijk eens in d datasheet van een lm 317 of lm 350 (iets zwaarder) deze kun je als constant current gebruiken ,dit wil zeggen dat je hem als stroom regulator kunt gebruiken .
[url]http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf[/url] afbeelding 4
Voordeel is dat de spanning zichzelf aan past ,De led’s blijven constant branden ook al geef je veel of weinig gas.
Maximale spanning is 37 V wat uit je blok mag komen anders gaat de regulator stuk.
Gelijkrichten met een brugcel 1,5 A
Condensator moet zijn een elko 330uF , (er wordt ongeveer 100uF geteld per 1 A )
Voorbeeld :
3 ledjes 20mA / 2 V .in serie , dit 10 x parallel, de stroom die je dan nodig hebt is 10 x 20mA =200mA
De weerstand van de regulator bereken je als volgt: 1,2 / I = R (1,2V is de spanningsval over de weerstand en is een vaste waarde)dus : 1,2/ 0,2 = 6 ohm dit wordt dan 6,8 ohm 1/4W
Mocht je vragen hebben hoor ik het welAls er interesse is in voorbeeld wil ik wel een How to schrijven (Als de moderators meelezen)
31 mei 2012 om 20:40 #160508Hey Roland bedankt voor je reactie,
Ik zie alang dat je verstand van hebt ik ik snap het nu min of meer.
Zou je voor extra duidelijkheid een schema’tje willen tekenen voor me zit geen haast achter.groeten,
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.