Vespa-Ciao.NL
:: weer een dikke aanloper!

Home Forums Algemeen Oude topics weer een dikke aanloper!

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

edje
    Bijdrager

niet fet neeh
      als dit je 2e keer al is ?
      moet er tog iets niet kloppen denk k

Thijs_DR_Evo
      Bijdrager

Kijk eens of de drijfstang/krukas niet krom is.

grz Thijs

Vincent Vario
        Bijdrager

je drijfstang krijg je echt niet krom, krukas ookniet , die breken omdat ze zo hard zijn, buigen nooit.

Thijs_DR_Evo
          Bijdrager

Vincent Vario :
            je drijfstang krijg je echt niet krom, krukas ookniet , die breken omdat ze zo hard zijn, buigen nooit.

Wedden van wel. Misschien niet 123, maar het kan wel degelijk. Bij te hoge piektoerentallen kan een drijfstang wel degelijk krom worden door de massatraagheidskrachten. Nu zal dat bij een brom-krukje niet zo snel het geval zijn, maar ik kan me voorstellen als je twee keer kort achter elkaar een flinke vastloper krijgt, de drijfstang wel degelijk krom kan worden. Zeker met een 100cc (80 echte cc’s dacht ik) op zo’n klein krukasje. Gooi iets maar eens in 1 keer stil van 10000 RPM naar 0, das echt een gruwelijke klap natuurkundig gezien. Bij motorfietsen trekken ze vaak krom vanwege te hoge toerentallen, in welke richting ze kromtrekken laat ik even in het midden.
            Iig als dat ding ook maar enkele seconden (is een heel klein deel van een graad) getordeerd of gebogen is, kan ik me best voorstellen dat de zuiger dan op een gegeven moment vastvreet, omdat deze dan scheef naar boven gedrukt wordt.

grz Thijs

November Rain
            Bijdrager

Edjuh :
              Als het warm is zit er minder zuurstof in de lucht dus theoretisch gezien zou je iets rijker moeten rijden toch?

Nou het is in ieder geval klote, 2e cilinder!! Ik heb het wel vaker gehoord, die cilinder voor de rs50 heeft volgens mij hetzelfde probleem. Maar ja het is toch alu dat zou ook minder snel vast moeten lopen, misschien kun je eens kijken waar het precies mis is gelopen?

jaah maar ook omdat het warmer is komt er een warmer mengsel in de cilinder waardoor reactie sneller is (verbrandingsreactie) dus dat heft mekaar op…. het ligt er een beetje aan hoeveel toeren ie maakt. .bij een laagtoerige kun je beter een groter gat in de zomer in je filter maken en met een hele hoogtoerige setup beter wat meer benzine.. maar dat laatste merk ik zelfs nog niet eens bij mijn malo blok…

coda
              Topic starter

De kruk en alles is ok hoor,hij rijdt ook nog wel fatsoenlijk,maar ik denk dat ik toch even had moeten wachten met volgas rijden.
                Ik had het al een tijdje vol open (30 sec) en hij ging steeds harder,gelukkig was het een mooi recht en vlak stuk fietspad en had ik beide handjes aan het stuur,hij slipte gewoon mooi rechtuit dus.

Ik denk dat ik alles van Simonini verkoop,ik heb geen zin om nog eens in te rijden,als iemand interesse heeft moet ie het maar laten weten.

Vincent Vario
                Bijdrager

Thijs_DR_Evo :

Vincent Vario :

Wedden van wel. Misschien niet 123, maar het kan wel degelijk. Bij te hoge piektoerentallen kan een drijfstang wel degelijk krom worden door de massatraagheidskrachten. Nu zal dat bij een brom-krukje niet zo snel het geval zijn, maar ik kan me voorstellen als je twee keer kort achter elkaar een flinke vastloper krijgt, de drijfstang wel degelijk krom kan worden. Zeker met een 100cc (80 echte cc’s dacht ik) op zo’n klein krukasje. Gooi iets maar eens in 1 keer stil van 10000 RPM naar 0, das echt een gruwelijke klap natuurkundig gezien. Bij motorfietsen trekken ze vaak krom vanwege te hoge toerentallen, in welke richting ze kromtrekken laat ik even in het midden.
                  Iig als dat ding ook maar enkele seconden (is een heel klein deel van een graad) getordeerd of gebogen is, kan ik me best voorstellen dat de zuiger dan op een gegeven moment vastvreet, omdat deze dan scheef naar boven gedrukt wordt.

grz Thijs

Als je cilinder bij de 10000 RPM vastloopt breekt je drijfstang direct af, Ik heb nog nooit kromme drijfstangen gezien, en de drijfstang van de simo is wel wat anders als die van een vespa, die is langer en een stuk sterker.

Bij race motoren zou het misschien nog kunnen, omdat deze een zuiger hebben die maar 20mm lang is, maar zo`n lange simonini zuiger kantelt niet zomaar, waarom laat ik even in het midden 😀

..

Thijs_DR_Evo
                  Bijdrager

Neu hoor, heb er zat gezien die krom waren. Bij MB’tjes trekken ze op een gegeven moment scheef, als in van links naar rechts. (dus haaks op de pistonpen)
                    Anyhow, heb thuis nog een GSi 16v drijfstang liggen, zo krom als een hoer, kom maar kijken als je het niet gelooft ;). En heb ook al verschillende getorste Carillo drijfstangen gezien.

grz Thijs

Dennis500
                    Bijdrager

Ik ben het helemaal met Thijs eens. Een drijfstang kan wel degelijk krom trekken zonder
                      af te breken.

Ik ben vrachtwagenmonteur en ik heb wel eens een drijfstang van een Daf 95 gezien waarvan een
                      zuiger was vastgelopen. De drijfstang was gewoon helemaal dubbel gevouwen.

maar niet gebroken…..

mulder[sst]

vincent doet wel heel eigenwijs, drijstang kan wel krom een gewone krukas kan al helemaal snel krom zijn (zonder dat je het met je blote oog ziet) na het monteren zie je dan opeens dat je vliegwiel alle kanten opgaat.

zodra je een echte vastloper hebt, staan de segmenten niet meer uit omdat je krukas dan niet meer draaid en er geen middenpuntvliedende kracht is.
                        Als je met een schok stilt stond, is dat met die theorie niet te verklaren maar dat zal wel ergens aan liggen.

Warmlopers van te veel smering kan je ook zeker krijgen, dan word hij ook te heet. Als je 1:25 oid gebruikt.

Ik zou van simo niet verachten dat die wand zo brak is dat hij vastloopt, welke carb is er gebruikt en goed afgesteld? En is er geen clipje los geschoten oid?

Thijs_DR_Evo
                        Bijdrager

mulder[sst] :
                          zodra je een echte vastloper hebt, staan de segmenten niet meer uit omdat je krukas dan niet meer draaid en er geen middenpuntvliedende kracht is.
                          Als je met een schok stilt stond, is dat met die theorie niet te verklaren maar dat zal wel ergens aan liggen.

Jawel, vergeet de startsegmenten niet, deze worden naar buiten geslingerd door het achterwiel. (via de riem en poelies)

grz Thijs

Vespaflappie
                          Bijdrager

1 Woord: Powerseal….

Deze mensen liggen wel een degelijke laag aan….Simonini cilinder is helemaal niet duur en jij bent echt niet de eerste die er last van heeft….Beter laat je er gewoon ene goede wand induwen en je rijd weer als een tiet:)

Ik vind het maar raar, inrijden met alu cilinder zou eigenlijk geeneens nodig zijn(mits afgewerkt)…Aangezien de wand superhard is en maar heel minimaal slijt zou ene zuiger nooit inslijten,alleen scherpe randjes ed eraf(maar dat kan ook met afwerken)….

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.