Vespa-Ciao.NL
:: waterkoeling cilinderkop

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden waterkoeling cilinderkop

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Javad
    Topic starter

Wat voor nut heeft de waterkoeling van je cilinderkop met een radiator eigenlijk.
      Is dit niet alleen voor de show, ik kan me voorstellen dat je minder snel warmlopers krijgt maar wat zijn eigenlijk de voordelen ervan?

<3 Thunderstone
      Check mijn perso!

Tom ciao

Bijna geen voordelen,
        Het koelt je cilinder alleen beter, maar de gewone lucht gekoelde kop koelt al voldoende.
        Dus eigenlijk is het gewoon voor de show

Javad
        Topic starter

Oke, bedankt.

<3 Thunderstone
          Check mijn perso!

SirJohn
          Bijdrager

@ tom ciao dat ben ik niet met je eens

waterkoeling zorgt voor een meer constante temperatuur van je cilinder en het weer heeft minder effect op je koeling ten op zichte van standaard rijwind koeling ( winter, zomer )

de nadelen van waterkoeling is wel dat er geen lucht in mag zitten en het staat niet echt mooi op je ciao
            en nog weer een onderdeel dat kapot kan en er is ook nog een beperking tot cilindermaten ( 80cc kan niet zomaar in combinatie met een waterkoel systeem worden gebruikt aangezien de kopjes maximaal gaan tot 43 of je moet flink aanpassen )

Jelle
            Moderator

Een eurocilindro LC kop is puur voor show, daarin tegen de polini LC kit werkt wel echt.

speedbuxy
              Bijdrager

Dat moet je niet zeggen jelle.
                De porsche 959 uit de jaren 80 rijd met een lucht gekoeld blok met water gekoelde koppen en dat word bij dat ding zelfs speciaal erbij vermeld.

En de porsche 959 is een beest die met een v6je 2.5liter 325km rijd en 0 tm 100 in 3,7 sec doet:thumb(0 tm 200 in 12sec=))
                Zelfde de nieuwste carrera gt trekt maar 0.2 sec sneller naar de 100, dan de oude 959 uit de jaren 80.
                Dus je zou toch haast denken dat een lc koppen niet echt verkeerd zijn:thumb

Daan777
                Moderator

Luchtgekoeld heeft je motorblok een hoger rendement omdat er minder energie verloren gaat. (waterpomp aandrijven)
                  Op een vespa-blok heb je alleen maar prestatieverlies.

Martino
                  Moderator

@ Daan777; ik ben het hier helemaal mee eens, alleen zijn niet alle waterkoelingssetjes icm. een waterpomp bedoeld.
                    (warm/koudsysteem)

Nou zullen de verschillen op onze vespa’s miniem zijn tussen waterkoeling of niet, ook omdat alleen het kopje maar watergekoeld is en niet de hele cilinder. De bedrijfstemparatuur zal veel constanter blijven. En daardoor theoretisch het vermogen ook.

Jarco
                    Bijdrager

Vraagje:

Weet iemand hoe warm zon cilinderkop en radiator max word? ( eurocilindro )

Martijnvanheerde
                      Donateur

Geloof iets van 60 tot 70 graden 😉

Jarco
                        Bijdrager

Mijn plan was om het kopje en radiator te polijsten en in de hittebestendige blanke lak te zetten.
                          Iemand ervaring met lakken van de kop?
                          Goed plan? slecht plan?
                          Ben namelijk bang dat de lak het nooit houd.

SpeedDemon
                          Bijdrager

Hahaha, de bedrijfstemperatuur zou niet boven de 100/110 graden moeten komen en waarschijnlijk haal je de 80 graden niet eens. Daarom zou hittebestendige lak te duur zijn. (600 graden+)

Ik hou ervan dat als ik echt aan het blaffen ben mijn kopje goed warm word, dan zal hij een rijker mengsel beter verbranden. Ik ben bij mijn P200 van de waterkoeling afgestapt omdat ik niet de performance haalde die ik met luchtkoeling haalde.

Jarco
                            Bijdrager

SpeedDemon :
                              Hahaha, de bedrijfstemperatuur zou niet boven de 100/110 graden moeten komen en waarschijnlijk haal je de 80 graden niet eens. Daarom zou hittebestendige lak te duur zijn. (600 graden+)

Ik hou ervan dat als ik echt aan het blaffen ben mijn kopje goed warm word, dan zal hij een rijker mengsel beter verbranden. Ik ben bij mijn P200 van de waterkoeling afgestapt omdat ik niet de performance haalde die ik met luchtkoeling haalde.

Mischien licht het aan mij maar vind het een beetje wazig antwoord op mijn vraag. 😕

Loek
                              Bijdrager

Eurocilindro LC is echt nutteloos, het ziet er alleen leuk uit.
                                Het kopje krijgt wat rijwindkoeling mee, als ik iets watergekoeld wil hebben is het mijn cilinderwand.

speedbuxy
                                Bijdrager

Ik zal ook niet vooraan staan om te roepen dat het werkt.(zeker niet op een low performances brommer)
                                  Maar echt nutteloos wil ik het niet noemen, lees m,n geplaatste verhaal over de porsche 959 maar.
                                  (als het echt nutteloos was hadden ze er bij porsche ook nooit aan begonnen)

@jarco
                                  Ik denk dat ie bedoeld dat je radiateur niet echt boven natuurlijk warm word en dat de meeste lakken dus wel voldoen.
                                  En ik zou hem niet polijsten voor het spuiten, want daar hecht de lak alleen maar minder op.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.