Vespa-Ciao.NL
:: Wat zijn de verschillen tussen DR65 en de DR65 Evolution

Home Forums Techniek Overige techniek Wat zijn de verschillen tussen DR65 en de DR65 Evolution

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wim
    Topic starter

Goeie dag,

Een paar jaar geleden heb een Citta opgebouwd met daar onder een DR65 Evo op een bewerkt contact punten blokje, 13/13 met sproeier 70, Malossi luchtfilter, CityPower uitlaat en poelie 55. Dat ding was echt een beest. Ik ‘m zelf nooit op top snelheid gehad voor ik de Citta ruilde tegen een Honda MB maar de nieuwe (en huidige) eigenaar heeft me verteld dat die ruim over de 80 gaat.
      Afijn nu had ik vorige week mijn huidige Citta om laten keuren naar geel kenteken vandaar dat het ook wel tijd werd voor een wat snellere setup. Dus ik heb van de week weer een fris blokje gebouwd, dit keer een bewerkt blokje met elektronische ontsteking en een nieuwer (of ander) type DR65, die ik al eens op een onbewerkt blok had gehad. Op het doosje staat ook niet “Type Evolution”, zoals wel op de vorige stond. Ook deze wordt gevoed door een 13mm gasfabriek met een Malossi filter en de uitlaat gassen verdwijnen eveneens via een CityPower uitlaat. Toen ik bij het afstellen met sproeier 70 begon kwam die amper vooruit. stotteren als een malle. Uiteindelijk bij sproeier 62 uitgekomen waarmee die het beste loopt. (lijkt me best klein vergeleken met het vorige blok wat met sproeier 70 draait)
      Zo op het oog kon ik niet meteen grote verschillen ontdekken maar goed de laatste keer dat ik de Evo van dichtbij heb gezien is natuurlijk ook al weer een paar jaar terug.
      Wat me op viel is dat deze lang niet zo fel is als het vorige blok van m’n oude Citta. Ik begrijp dat een CP blok een lichter vliegwiel heeft en dus wat feller op het gas reageert maar bij dit nieuwe blok met elektronische ontsteking en nieuwe DR65 cilinder heb ik ook het idee dat het van onderuit stukken minder kracht heeft. Met de vorige reed ik met een poelie 55 en die trok alsnog de klinkers uit het wegdek. Nu heb ik een poelie 60 er op een tsja hoe zal ik het beschrijven 🙄 … oké hij komt wel redelijk van z’n plek maar daar is het dan ook compleet mee gezegd!  Ik heb laatst nog een origineel EL blokje gebouwd voor een maat van me. Inlaat bewerkt, 12/12 carburateur, standaard uitlaat met dikke buis en poelie 80.. dat ding trek mij er gewoon uit met optrekken. (met mijn 130 kilo schoon aan de haak kan dit kan natuurlijk ook een beetje aan mijn gewicht liggen :mrgreen: )
      De top heb ik nog niet geprobeerd maar zoals ik nu kan inschatten zal dat bijlange na geen 80+ worden. Voor zo ver ik weet heb ik bij dit nieuwe blok de spoelpoorten op de zelfde manier in het carter door getrokken als dat ik bij m’n oude Citta heb gedaan. Misschien ben ik bij het oude blok net iets verder gegaan met de Dremel als bij dit nieuwe blok.. (ik had geen zin in gaten in het carter te maken) maar echt veel kan dat nooit zijn dunkt me.

Zitten er dan toch zulke grote verschillen in de gewone DR65 en de DR65 Evo? of zou het verschil ergens anders mee te maken kunnen hebben?
      Heeft iemand toevallig ook foto’s van de verschillende DR cilinders?

Wim
      Bijdrager

https://vespa-ciao.nl/tunen/

Hier staan wel war dr cilinders besproken,
        ook de evo, bijna helemaal onderaan, maar
        juist bij die geen foto van de poorterij.
        Vreemd.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

bram0vitz
        Bijdrager

denk dat het hem goed in de poorten kan zitten als ik de foto’s zo zie..
          de dr evo heeft open boosterpoorten die je op je carter door kan trekken en de normale lijkt mij dat er zuiger gestuurde poorten opzitten.

poelie 80 zou idd meer moeten trekken maar met 43mm zou dat aardig gecompenseerd moeten zijn denk ik zo 😉

beetje prutsen hier en daar
          Link naar Mijn collectie / Projecten.

Wim
          Bijdrager

De DR Evo heeft open boosterpoorten die je op je carter door kan trekken,
            en de normale lijkt mij dat er zuiger gestuurde poorten opzitten.

De enige poort die niet zuigergestuurd is is de inlaatpoort.
            De gewone DR43 die nu te koop is heeft nog steeds
            poorten die je in het carter door kan trekken.

https://www.jmpbonderdelen.nl/65cc-cilinder-citta-ciao-si-dr-p10.html

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Wim
            Topic starter

ja die DR65 die ze tegenwoordig verkopen hebben idd ook de open spoelpoorten zoals de Evo heeft.. zo schaal 1 op ’t oog lijken ze dus ook identiek aan elkaar te zijn.. daarom ben ik wel benieuwd waar het verschil nu in zit.. of ik heb ‘m blok niet zo goed bewerkt als de vorige, of er moet wel een duidelijk verschil in de cilinders zitten want de prestaties zijn toch best anders

bram0vitz
              Bijdrager

De enige poort die niet zuigergestuurd is is de inlaatpoort. De gewone DR43 die nu te koop is heeft nog steeds poorten die je in het carter door kan trekken. https://www.jmpbonderdelen.nl/65cc-cilinder-citta-ciao-si-dr-p10.html Gr. Wim.

ho my bad, zat op het forum naar de foto’s bij cilinder tuning te kijken. en wellicht iets verkeerd verwoord..
                blinde boosterpoorten is dat de correcte benaming voor wat ik bedoelde mischien?

beetje prutsen hier en daar
                Link naar Mijn collectie / Projecten.
                1

Martino
                Moderator

Vroeger was er alleen maar een DR op de markt en later is hiervoor in de plaats de DR evo gekomen, De “normale” DR is al lang uit productie en alleen de DR evo is nog te koop. Evolution is de naam die deze nieuwe cilinder kreeg, maar dit is geen evolutie op de oude DR cilinder geweest. Het zijn compleet verschillende cilinders. Ook niet vergeten dat ze beide met verschillende zuigers komen.  Zie hier een plaatje:

DR1
                  Links de oude DR, rechts de DR evo

Tegenwoordig worden de DR evo’s verpakt in een ander piepschuim doosje en zijn er ook wat slechte badges hiervan geweest welke wat minder presteerde en vast/warmloop gevoelig waren. Wil je overigens nog een oude DR, dan kan je voor een Olympia 43mm kiezen, dit is een exacte kopie, alleen staat er dan geen DR op de zijkant, maar een Y.

De oude DR was een veel mildere cilinder qua prestaties en te herkennen aan de 3 hoeksvoedingskanalen welke naar 2 spoelpoorten overgaan, 2 zogenaamde blinde boostpoorten.
                  De hoogte van de uitlaatpoort ligt wel bijna een 0,5cm lager dan bij de Evolution.

Nu de Evolution heeft grotere spoelkanalen welke dmv een brug zorgen voor 4spoelpoorten en dan de 2x open boosterpoorten. En dus niet vergeten een uitlaatpoort welke hoger in de poortmap ligt en hierdoor beter tot zijn recht komt in hogere rpm.

DR2
                  beide cilinders naast elkaar, links de oude DR, rechts DR evo

DR3
                  Poorterij oude DR

DR4
                  Poorterij DR evo

Je schrijft dat je de cilinder uit de originele doos hebt gehaald aan het art.nr. zal je het verschil ook kunnen zien:
                  Oude DR: KT00038
                  DR Evo: KT00067
                  De cilinderkitjes dus inclusief kopje hebben dan wel weer een ander art.nr., maar deze heb ik niet zo paraat en waarschijnlijk heb jij alleen de losse cilinder?

En ja, er zit nogal veel verschil tussen de prestaties van deze cilinders de DR evo is gewoon een stuk sterker en wil meer rpm hebben.

Wim
                  Topic starter

Bedankt voor de foto’s en informatie..
                    Wat ik juist had begrepen is dan het oude type DR veel krachtiger was dan het nieuwe model.

Maar goed dan zijn de cilinders verder dus wel gelijk die ik heb gebruikt bij m’n oude citta en m’n huidige. Ik heb toch wel het nieuwe type DR zo te zien.  De nummers op de doosjes die ik nog heb liggen zijn beide KT00067.

Dat m’n vorige Citta zo veel meer kracht had zal dan toch meer aan het bewerken van het blok hebben gelegen denk ik.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.