Vespa-Ciao.NL
:: Wat probleempjes met mijn SI

Home Forums Techniek Problemen oplossen Wat probleempjes met mijn SI

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Imbathijs
    Topic starter

Halloo,

voor de winter toesloeg reed mijn vespa prima. toen begon het te vriezen en werden de wegen glad, uit voorzorg kreeg mijn brommert een winterstop en ging ik fietsen.
      week of 2 later ging ik even een stuk rijden.. althans dat was het idee. ik probeerde te starten maar dat lukte niet (nu was het nogsteeds erg koud en hij had lang stilgestaan dus ik gaf hem wat tijd) ik heb denk ik een meter of 500 gerend en geprobeerd te starten.. wilde niet baten dus mijn brommer ging weer op stal een dag of 2 à 3 later stonk het hele huis naar benzine.. bleek mijn hele benzinetank leeg gelopen te zijn:? op mijn reserve tank na.

heel maf dit allemaal, maar toen ging ik vanmddag voorzichtig wat benzine in mijn tank gieten en kijken of het wegliep.. het bleef keurig in de tank (conclusie: geen lek frame, dus zal het wel in mijn blok moeten zitten).
      Ik probeerde mijn brommer te starten, wat lukte!! (overigens met wat moeite) maar stationair lopen wilde die niet.. hij viel uit zodra ik stil ging staan. het is me hierna nog een paar keer gelukt om te starten. totdat er opeens iets ging tikken, behoorlijk hard ook. het komt volgensmij uit mijn koppeling / vliegwiel. dus ik mijn koppeling losmaken en schoonmaken (koppeling is ongeveer een jaar tot anderhalf jaar oud) weer monteren.. het tikken hield aan en als ik nu probeer te starten begint mijn brommer hevig te schudden en zelfs keihard te tikken. ik houd er maar mee op, want het klinkt echt niet goed!

wat is het probleem denken jullie? 😕

**sorry voor het misschien wat langdradige verhaal, maar ik wil graag de hele situatie beschrijven voor een compleet beeld**

mvg, Matthijs

Edjuh
      Bijdrager

Ik zou je koppeling nogmaals demonteren en kijken of het deel dat precies op de krukas past met het halve maantje waar je segmenten opzitten geen speling heeft(of rond is geworden). Als je koppeling loszit kan je vliegwiel ook je spietje verkruimelen, dan zal je brommer niet meer vonken en kan je het vliegwiel onafhankelijk van de krukas draaien. Kijk ook of je krukas nog gaaf is(weer het platte deel waar de segmentplaat op zit).

Ik houd het op een gebroken spie, en dan zit je vliegwiel misschien nog wel vast voor nu waardoor hij nog wel loopt.

Zit de achterste blokbevestiging nog vast? m.b.t. het schudden.

Wat betreft het leeglopen kan ik alleen aan een kapotte of stroeve vlotter denken(in de carb.), maar je moet ook gewoon je kraantje dichtdraaien als je hem stalt.

Hopelijk heb je er wat aan.

Strikert
        Bijdrager

Het is inderdaad de spie had het een tijdje geleden ook ,
          ging hevig tikken en wou niet starten

Imbathijs
          Topic starter

okee erg bedankt heren!

ik ga er morgen nog even naar kijken

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.