Vespa-Ciao.NL
:: wat moet ik veranderen als ik 80 cc erop zet

Home Forums Techniek Opvoeren wat moet ik veranderen als ik 80 cc erop zet

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

timonen
    Topic starter

ik heb een standaard vespa ciao en ik wil er 80 cc erop zetten maar moet ik hiervoor nog dingen veranderen?

W-Y
      Bijdrager

Dan zal je joun blok moeten laten uitfrezen voor een 46mm cilinder. (80cc)
        Je kan ook andere carters nemen zoals speedengine maar dan is het niet standaard meer!

Het grootste wat op een standaard blokje past zonder aanpassing is een 43mm cilinder. (65cc)
        Deze zijn er in diverse types zoals Polini, DR etc…
        http://www.jmpbonderdelen.nl/ciao/motordelen/cilinders.html

xinix
        Bijdrager

Je blokje kotteren ala beunstyle kan, met een 50mm lamelschuurschijf, werkt overigens perfect!… of er eentje kopen bij jmpb, beter kun je een evo of speedengine op de kop tikken, een geschikte kruk, een andere carb + luchtfilter, andere varioverhouding trek en drukveer, of als je standaard koppeling met pouli hebt er andere trekveertjes indoen (blauwe polini) zo heb je meer toeren bij het optrekken, en een geschikte uitlaat, eventueel kun je je brug verstevigen en extra veren voor bijzetten.

timonen
          Topic starter

moet dit allemaal voor 80 cc of is dit alleen handig?

W-Y
            Bijdrager

Zoals Xinix zegt, kotteren met een 50mm lamellenschuurschijf kan maar er zijn ook mensen hier op het forum die dit kunnen kotteren met een frees! Dit is natuurlijk een stuk netter. Dit is wat er in ieder geval moet gebeuren wil je met je spul (blokje) die je nu hebt een 80 cc willen rijden. Je zal dan tenminste nog een grotere sproeier erin moeten zetten. Maar ik neem aan dat je dat wel snapt ;).

misterd11
              Bijdrager

Voor een 80cc moet je een standaard blok laten kotteren (uitfrezen), er blijft daarna weinig ‘vlees’ over om je poorten nog goed door te vrezen. Je moet ook je inlaat laten uitvijlen. Als je een speedengine koopt, past de 80 polini zo op, i.c.m. standaard bromkruk uit een standaard blok. Inlaat is daar ook al veel groter en de poorten van je cilinder lopen goed door in het carter, daarom is dit een makkelijker optie voor je denk ik, maar wel een duurdere. je moet zowieso wel met een 13mm carb gaan rijden, met sproeiertje 78 geloof ik, bij beide manieren (stnd getuned blok of speedengine)

timonen
                Topic starter

kost dit veel?( je blok laten kotteren?)

Martino
                  Moderator

Genoeg bedrijfen die dit kunnen doen tegen een redelijke prijs.(Gok een eurotje of 30) Of Fons of Herr-flick eens vragen gezien zij een Malossi frees hebben.

@ Misterd11; Sproeier 78 is wel heel erg groot in een 13/13. denk eerder aan rond de 72.

beunhaaz
                    Bijdrager

@Martino, verkeerd gegokt. D8 dat ook namelijk, voor alleen al het inspannen tellen ze zich al 60 euro omdat onze blokjes een rare vorm hebben (zijden ze tegen mij) en dus ben je voor het kottere ook nog eens 50 euro +- kwijt… Tel uit je winst 😛

timonen
                      Topic starter

en als ik er 70 cc eronder zet moet ik dan nog iets veranderen? want ik zoek een cilinder die snel is en waar ik verder niks hoef te veranderen of een klein beetje

beunhaaz
                        Bijdrager

70cc gaat altijd. Mits je een CP blok hebt (contact punten) , bij een elec blokje heb je kans dat je dus moet afdraaien , en denk dat ze zich daar zelfs niks voor tellen (is namelijk zo wijnig, en 5min werk ongeveer)

Martino
                          Moderator

@ beunhaaz; Dan zijn de prijzen wel snel gestegen. Betaalde voor dit kotteren hier in het noorden 50,- gulden namelijk. Met een beetje marge kom je op 30,- euro uit. Mooi staaltje inflatie.

In ieder geval zoekt de topicstarter het nu anders en zal een snelle cilinder met 43mm boring of kleiner zeker leuk kunnen presteren. Kijk eens tussen het meningen en ervaringen topic/cilinders. Genoeg te vinden of dergelijke cilinders. En zal dit topic wel hernoemt kunnen worden? Er geldt wel hoe meer je bereid bent te bewerken aan je blokje de cilinder beter tot zijn recht komt en er ook meer is uit te halen. Denk aan het bewerken van de inlaat of spoelen boosterkanalen bijv. Toch zijn bijna alle cilinders tot 43mm wel plug and play.

timonen
                            Topic starter

@martino waar moet ik dan de topic in veranderen ?(naam)

RaymonBlaauw
                              Bijdrager

ik zal gewoon, een 65/ 70cc cilinder er op gooien
                                als je het goed doet kan je je 50cc kop houden voor een hogere compressie
                                met je originele krukas 😉

13/13 achter achter tussen de 66/ 75 sproeier in en een goeie uitlaat

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.