:: Wat is er slecht aan een cp ontsteking?
-
TonniModerator
Ik gebruik gewoon een standaard schroefje. Dubbel ringetje eronder en vast is vast.
De gevoelige punten van een CP ontsteking:
-de condensator: als er een kooltje tussen de electroden van je bougie komt, KAN dit een lichte ‘kortsluiting’ geven waardoor de condensator het semi-begeeft. De condensator van Vespa is relatief zwak, kan niet heel veel hebben.
Helaas is hiervoor geen sterkere uitvoering beschikbaar.
Hoe vreemd het ook klinkt: je kunt het vaak merken als hij aan zijn einde komt, wanneer je de brommer koud start met je verlichting aan. Als de brommer dan stottert en/of uitvalt is de condensator niet meer goed. Vaak start en loopt de brommer dan wel goed met de verlichting uitgeschakeld.
-de contactpunten: hier is eigenlijk niet vaak echt iets mis mee, maar deze branden in als er iets mis is met de condensator. Je zult ze dan ook even moeten opschuren omdat ze anders geen goede massa meer kunnen maken.
Een groter probleem is tegenwoordig: het nokje dat afbreekt, waardoor de punten niet meer openen. Dit probleem komt veel voor bij de huidige series EFFE contactpunten. (evenals een sleufgat wat niet op de juiste plaats zit, of een slijtnok die echt te lang is)
‘Vroeger’ reed ik ALTIJD met CP, en verving de punten met condensator gewoon 1 à 2 X per jaar, afhankelijk van de hoeveelheid KM’s die ik maakte en in welke mate ik opgevoerd reed.
Ik had er verder weinig problemen mee, behalve af en toe het condensator verhaal.
(Ik reed ook Yamaha FS-1 en daarmee had ik echt NOOIT problemen met de ontsteking)
I came, I saw, and I forgot what I was doing...
Nou dat zijn best veel ervaringen erbij:P
Dank voor de tips enzo:) Ik hou het maar bij me cp:( mij te duur vervangen mss ooit eens een vervangertje als hij er weer eens mee stopt..
is het verstandig als de si die ik nu heb hij (was) geheel standaard, standaard heeft hij 1 cilinder geheel versleten
nu een 43mm mal en ee n13/13 en nog n leuk pijpje, is het dan de moeite om ze te vervangen?
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.