:: Wat is de functie van deze uitsparing?
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren geleden door AA-T.
-
AA-TTopic starter
Ik sta op het punt om een carter onder handen te nemen en ben dus aan het kijken wat ik wel (en niet) wil weghalen. En als ik dan zo’n carter in mn handen heb vraag ik me toch telkens weer af waar deze uitsparing voor is?
Het leidt nergens naar toe, aan de andere kant zit hij niet, maar waarom juist wel hier?

(Let niet op mn gekriebel in het carter, dit is voornamelijk voor mijn eigen beeldvorming van de flow.)
Geen idee.
Maar maar Het 3 hoekige vlak creëert een vacuüm als de krukas draait, waardoor er olie in het kanaaltje gezogen word en door kan lopen naar de lagers.
Dus ik zou voorzichtig zijn met bij de cilindervoet daar iets weg te halen, want dan gaat dat effect verloren.
Het geeft zowizo geen vermogens winst, want er gaat aan die kant geen mengsel langs de kruk en het carter.
Aan de andere kant overigens wel. Dus daar kan flowen iets opleveren al schat ik in dat dat niet veel is.
Maar dat wist je waarschijnlijk al.
AA-TTopic starter
Oliekanaaltjes blijf ik inderdaad vanaf, op een paar braampjes weghalen na, die zijn zoals je zegt veel te belangrijk.
Ben gewoon wel erg benieuwd naar de functie van die andere uitsparing, lijkt me toch dat er een reden voor is dat ie daar zit.
JoorDonateur
Het kan zijn dat het aluminium daar te dik zou worden om mooi te kunnen gieten. Ivm krimp van heet materiaal
AA-TTopic starter
Kreeg van Crullie nog dit antwoord:
Het is voor mij ook geheim zinnig, maar heb een keer gehoord/vernomen te hebben dat het voor brandstof besparing was/is, het zou meer wervelingen in het carter geven om zo kleinere deeltjes olie en benzine te krijgen die een beter verbranding geven zodat met kleinere carb, en sproeiers gereden kan worden. dus echt voor de snorretjes die 25km/u rijden maar een verbruik hebben van 1:40, was een periode heel zelfs 1:50. lang geleden. Maar zie ze soms ook in/op nieuwe carters, denk dat er nog een gietmal licht en dat ze daarom soms weer voorbij komen. Je weet het nooit met die Italianen.
Lijkt me best een aannemelijk antwoord 🙂
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.