Vespa-Ciao.NL
:: Wat heb je vandaag geklust? Deel 2

Home Forums Algemeen Kroeg praatjes Wat heb je vandaag geklust? Deel 2

15 berichten aan het bekijken - 391 tot 405 (van in totaal 428)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wim
    Bijdrager

Is er aan de kruk(wang) timing gefreest?
      Dus dat de inlaat nog/al open staat terwijl de zuiger al naar beneden gaat.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
      1

Wim
      Bijdrager

Ja daar dat is wel wat ingekort ook.. maar slechts een paar mm. Heb het heel beperkt gehouden. Heb wel krukassen gezien waar behoorlijk meer van afgezaagd was.

Edit:

Net toch nog even gekeken en idd de inlaat is nog heel even open wanneer de zuiger al weer naar beneden gaat… Dat zal het probleem dan wel zijn.. morgen maar even een onverslepen krukasje d’r in doppen en kijken wat die dan doet.

1

Wim
        Bijdrager

Daar zijn we weer….dit keer meer succes. 😆
          Vandaag het blok maar weer uit elkaar gehaald. De oude verslepen krukas er uit.. lagers er af gehaald en die weer op een oude onverslepen krukas gezet en die weer in de prachtig dicht geboetseerde carters gezet, nieuwe pakkingen er tussen en hoppa weer dicht. De carters hadden geen eens tijd om af te koelen 😉   en toen was het klaar..
          Of toch niet…
          Uiteraard kwam er weeeeeer een nieuw probleem bij. Op de een of andere manier moest nu m’n vliegwiel gaan aanlopen. De krukas was toch niet zo kaars recht als ik had gehoopt maar omdat dat de enige krukas was die ik voor handen had en ik moest en zou dat ding vandaag aan de praat krijgen, heb ik het a’la Beun de haas op gelost. Even een m10 bout, met daar om heen een laag tape voor het centreren, door het vliegwiel te steken en goed vast zetten. Die vervolgens in de boormachine langzaam laten draaien en dan een lamellenschijf op de flex er tegen aan houden. Op die manier het vliegwiel een beetje kleiner gemaakt tot die nergens meer tegen aan kwam…  En ja hoor nu doet ie het eindelijk.. en ook nog behoorlijk fel op ’t gas.
          Vooralsnog alleen even het blok laten lopen op de werkbank. Morgen maar eens afstellen als die onder belasting moet draaien. Hoogst waarschijnlijk mag die dus nog een keer uit elkaar voor een frisse krukas maar goed dat is een zorg voor later.. eerst maar eens kijken hoe die het doet verder.

Dus Wim je had helemaal gelijk wbt krukas. Ik was toch even wat te enthousiast geweest met het bewerken van de krukas.
          Weer wat geleerd!..
          Helaas dat het me een krukas heeft gekost maarja.. lekker belangrijk.. dat was toch ook al niet de allerbeste meer die ik had liggen. Tsja naar school gaan om wat te leren kost ook geld

1

zevenenergie
          Donateur

Vandaag heb ik 5 van die dingetjes gemaakt voor de ondersteuning van een koppeling.

Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-22 om 16.22.19_89e2df25
            Van de oude was het schroefdraad dol:
            Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-22 om 16.22.19_0a31bd08

Dit zijn ze:
            20231202_141502

Ik heb ze gemaakt uit een gelegeerde staal soort en ik heb ze een warmte behandeling gegeven zodat ze nog sterker zijn.
            20231202_141346

Wim
            Bijdrager

Vandaag heb ik 5 van die dingetjes gemaakt voor de ondersteuning van een koppeling. Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-22 om 16.22.19_89e2df25

Oow, ik denk trekstarter achter?
              Idee soms?
              Meer omwentelingen per trek 😉

Is dat uitvoerbaar?
              Voor de liefhebbers dan hoor.
              Ik heb trappers.

Gr. Wim.

zevenenergie
              Donateur

Altijd leuk om over na te denken, maar het is niet praktisch omdat je dan je startsegmenten nodig hebt en daar wil je juiste van af.

Wim
                Bijdrager

Oja, klopt.
                  Je kan zo niet direct op de krukas natuurlijk.

Gr. Wim.

3

zevenenergie
                  Donateur

Vandaag een Dellorto phgb ad 21mm gemallosifiseerd.

Was eerst zo:
                    Screenshot 2025-09-09 at 11-38-25 CARBURETOR PHBG 21 AD
                    Is nu zo:

20250909_111454
                    Ik heb er een ook ring ingezet zodat de O-ring van het mc-proparts spruitstuk goed tot zijn recht komt en potdicht afsluit.20250909_111609

Omdat een phgb ad een viertakt carburateur is, heb ik er een 2 takt verstuiver ingezet, Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-01 om 12.52.45_d0ef9910
                    met bij behorende atomiser:

Screenshot 2025-09-09 at 12-05-11 9654 AU-type 2-takt Verstuiver Naaldbuis voor Dellorto PHBG carburateur
                    Plug and Play:
                    20250909_112030_0220250909_111918
                    Stelschroeven aan de juiste kant 😎

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.
                    2

bram0vitz
                    Bijdrager

Stukje vakwerk weer!

beetje prutsen hier en daar
                      Link naar Mijn collectie / Projecten.
                      1

Rikus
                      Bijdrager

Vakman in alles

Variociao
                        Bijdrager

IMG_0396

Bromsnor

Daniel citta 0.5
                          Bijdrager

Ghehe ik ken dit, ik heb ook al vanalles mee gemaakt met std carters en 65dr.
                            Wat je nog kan doen is contact puntje even opschuren, op 0.5 zetten en heb je er een koppakking tussen? Soms wil het helpen dat die er niet tussen zit verder vind ik je sproeier aan de kleine kant zou voor 70 gaan B7hs is voldoende
                            Zit je sproeier goed vast success verder

Burn rubber not your soul

Smallride
                            Bijdrager

Nou, even een kleine update.. het experiment is nog niet echt geslaagd. Wat ik ook probeer er zit gewoon geen leven in. Geen enkele slag nog geen klein pufje.. hij doet niks nada noppes. De setup bestaat uit: Een (behoorlijk) uit gedremeld blok, aangepast naar de poorten van een DR65..en uiteraard een 13mm inlaat. Dus ook een DR 65cc cilinder weliswaar met een gewone originele 50cc kop. De zuiger heeft voor het in elkaar doppen nog twee nieuwe verse zuigerveren gekregen. Een splinternieuwe Dellorto 13/13 carburateur (geen imitatie meuk) met daar in een sproeier 64.. (ben begonnen te testen met sproeier 74). Een Malossi luchtfilter. Een berekende, bewerkte krukas met nieuwe lagers en keerring natuurlijk. Nieuwe condensator en nieuwe contactpunten afgesteld op 0,40 – 0,45 en zelfs nog op 0,5 in het kader van je weet het maar nooit. Hij vonkt verder prima. qua bougies heb ik B5 tm B8 geprobeerd. Aan de natte bougie te zien komt er genoeg brandstof naar binnen. Ik heb het blok getest op lekkage dmv het een klein beetje onder druk te zetten en dan rondom wat zeepwater spuiten.. maar nergens een bubbeltje te ontdekken. Maar wat me wel op is gevallen dat wanneer ik de boormachine op de krukas zet en ‘m dan flink laat draaien dat de carburateur dan blaast.. Dit lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling.. zo’n ding hoort toch juist te zuigen lijkt me. Misschien heb ik dan toch het blok wat te veel uit gedremeld, dat de carterdruk nu niet meer is wat het hoort te zijn? of kan er nog iets zijn wat ik compleet over het hoofd zie? IMG_20230824_194813_031 IMG_20230824_194832_550 IMG_20230824_194849_777 IMG_20230824_194721_607Ik heb al 2 keer gehad dat nieuwe imitatie ontsteking delen mooie vonken maar niet lopen. Orginele spoelen en bobine gebruiken en effe punten en condensator gebruiken was de oplossing

zevenenergie
                              Donateur

Je bent enthusiast met de dremel in de weer geweest :thumb Maar voor een DR 43 zijn twee hapjes uit het carter  en het pas maken van de spoelpoorten ruim genoeg.

Het slechte lopen komt denk ik door je krukas-timing en niet door het vergroten van je carter ruimte, al heeft een italiaan laatst aangetoond met een dyno test dat dat een negative invloed heeft op het vermogen.
                                Ik zou als ik jouw was even de krukas timing opmeten en deze gegevens delen.

2

zevenenergie
                                Donateur

Vandaag heb ik dit geklust:
                                  Jac kwam met de vraag of ik zijn Vario asje kon repareren:

Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-04 om 12.41.52_47d82480

Ja, dat kan ik wel zei ik.  Ok, doe dan maar zei Jac.  Ok, ga ik doen zei ik toen.

Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 18.43.51_56adaa3dMet dank aan Shark voor de maten.:thumb

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.
                                15 berichten aan het bekijken - 391 tot 405 (van in totaal 428)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.