Vespa-Ciao.NL
:: Wat heb je vandaag geklust? Deel 2

Home Forums Algemeen Kroeg praatjes Wat heb je vandaag geklust? Deel 2

15 berichten aan het bekijken - 376 tot 390 (van in totaal 428)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
  • 2

Gidion
    Bijdrager

Gister het tankrekje op de Ciao gemaakt
      👌👌

F7385550-F6AE-47D9-8804-151B0D5B41E33418254E-C7F5-4162-9505-AC266FFE85DB557842BA-C3EB-4A2F-9A52-2AF626EDB4362114AB7E-151F-4878-A2AF-E7CBAFF017713BF56C9E-0C99-4FA2-BB7A-9381BD9EABDF

Intellect80
      Bijdrager

PXL_20230614_084837300PXL_20230614_084812260Blijft leuk zo’n oldtimer 😜

Mijn Si is van ’78 en heeft vanaf 2013 in Italië bijna 10 jaar stilgestaan. Uiteraard heb ik vorig jaar als 1e de tank schoongemaakt en ontroest en ik had het gevoel dat ik dat prima gelukt was..

Niet dus lol..
        Na het vinden van kleine roestpartikels in de carburateur blijkt dat de roest weer terug is en niet zo weinig ook..

Dus deze keer wèl goed uitvoeren.. heb de vorige keer de tank niet gecoat, had het idee dat met onze mengsmering en het hoog houden van het brandstofpeil het wel los zou lopen..
        Had het kunnen weten.. dingen nooit half doen 🙈

Dus de tank zit nu vol met een oplossing van heet water en Rostio. Nu minimaal 48 uur (ik pak er 24uur bij voor de zekerheid) en de tank is helemaal blank. Superspul en mag verdund gewoon door de goot. Daarna naspoelen met water en de coating er in gieten en in laten werken..
        Dus geduld…

No stress, all fun and a bit of speed

Wim
        Bijdrager

Daarna naspoelen met water en……..de coating er in gieten en in laten werken.

Je schrijft alsof je na het water direct de coating er al in doet.
          Ik zou na het naspoelen de tank inwendig maar even heeel goed (laten) drogen.
          Zelfs op een miniscuul vochtplekje hecht geen coating.

Gr. Wim.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Intellect80
          Bijdrager

De instructies bij dit product zijn héél duidelijk: 1x doorspoelen en dan direct in de ongedroogde tank de emulsie voor de coating er in.

zevenenergie
            Donateur

Apart… is het wel een kunststof beschermlaag of is het een na bewerking na het zuur?
              Want ik kan me niet voorstellen dat een permanente laag hecht op natte ondergrond.

Niet dat het uitmaakt wat ik denk maar toch…
              Zal wel goed zijn daar niet van… 🙂
              Ben gewoon nieuwsgierig.

1

Intellect80
              Bijdrager

Rostio Tankentroster

Je kan hier even kijken, daar vind je vast meer..
                Weet in ieder geval dat er veel zeer tevreden gebruikers zijn. Een collega van me heeft zijn Enfield met dit spul ontroest en volgens hem het enige product waar de roest niet terug kwam.

Het is iig geen zuur, enige wat ik kan vinden is dat het brandbaar is..

Intellect80
                Bijdrager

PXL_20230616_140723381

AvManen
                  Bijdrager

Low (no) budget trekstarter gemaakt.
                    Verschillende varianten gemaakt en hierop uitgekomen. Klemt met twee zelfborgende moeren en inbus stelschroeven.

Als iemand er interesse in heeft kan ik het bestand delen.
                    IMG_4765IMG_4768IMG_4766IMG_4767

IJskonijn
                    Bijdrager

Low (no) budget trekstarter gemaakt. Verschillende varianten gemaakt en hierop uitgekomen.

Gaaf! Heb je er ook eentje voor een 13mm krukas moer?

No replacement for displacement
                      1

Wim
                      Bijdrager

Even lekker met de Dremel lopen kloten… en de gaten weer dicht gemaakt met 2 componenten vloeibaar metaal lijm meuk van tante Alie uit China.  Nu heb ik daar inmiddels wel positieve ervaring mee.. het was niet het eerste gat wat ik in een carter maakte.. wel de eerste keer dat ik het bewust deed.. 😆
                        Het is een oud contactpunten carter waar ik ooit al eens per ongeluk een klein gaatje in had gedremeld, wat daarna toch nog een hele een poos onder één van m’n Citta’s heeft gezeten. Maar nadat ik ben over gestapt op een blokje met elektronische ontsteking lag deze toch maar weg te stoffen onder werkbank.. Gewoon eens kijken wat er maximaal uitgeslepen kan worden.. 😎  IMG_20230822_210744_919

En weer mooi dicht..
                        IMG_20230823_104614_292

Nu krijgt de DR straks vast wel genoeg brandstof…. :mrgreen:

Herr Flick
                        Sleutelbeheerder

Nice! Ik hoop dat het goed gaat met het gat bij de hoofdspoelpoort. Wat ik altijd blijf zien is dat de mix/epoxy toch op den duur los gaat zitten en het gat weer zichtbaar is.
                          Denk ook om je vliegwiel aan de andere kant – komt ook vrij nauw langs die vlakke kant.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                          Gele Racefrikandel

Wim
                          Bijdrager

Ik ben me wel bewust dat dit geen blok gaat zijn waarmee ik enorme afstanden mee af ga leggen 😉 Het risico dat het toch weer los laat blijft altijd bestaan natuurlijk. Het hoeft opzich ook niet lang heel te blijven.. als het maar asociaal hard gaat. Misschien bij een volgend blokje ipv dicht smeren maar eens dicht solderen met van die staafjes aluminium proberen.  Nu heb ik dit vloeibare metaal spul al wel eerder uit getest en het heeft tot op heden nooit los gelaten dus ik heb wel aardig vertrouwen in.. je kan er zelfs kapotte uitlaten mee dicht smeren dus temperatuur zal geen probleem zijn.
                            Ja aan de vliegwiel kant is gewoon 0,0 ruimte. Dit wordt nog wel anders als ik m’n vliegwiel heb laten afdraaien. Dan kunnen de poorten nog groter hahaha. Maar dat is voor een volgende keer als het blokje weer eens uit elkaar moet 😎

Wim
                            Bijdrager

Nou, even een kleine update.. het experiment is nog niet echt geslaagd. Wat ik ook probeer er zit gewoon geen leven in. Geen enkele slag nog geen klein pufje.. hij doet niks nada noppes.
                              De setup bestaat uit:
                              Een (behoorlijk) uit gedremeld blok, aangepast naar de poorten van een DR65..en uiteraard een 13mm inlaat. Dus ook een DR 65cc cilinder weliswaar met een gewone originele 50cc kop. De zuiger heeft voor het in elkaar doppen nog twee nieuwe verse zuigerveren gekregen. Een splinternieuwe Dellorto 13/13 carburateur (geen imitatie meuk) met daar in een sproeier 64.. (ben begonnen te testen met sproeier 74). Een Malossi luchtfilter. Een berekende, bewerkte krukas met nieuwe lagers en keerring natuurlijk.  Nieuwe condensator en nieuwe contactpunten afgesteld op 0,40 – 0,45 en zelfs nog op 0,5 in het kader van je weet het maar nooit. Hij vonkt verder prima. qua bougies heb ik B5 tm B8 geprobeerd.
                              Aan de natte bougie te zien komt er genoeg brandstof naar binnen. Ik heb het blok getest op lekkage dmv het een klein beetje onder druk te zetten en dan rondom wat zeepwater spuiten.. maar nergens een bubbeltje te ontdekken.

Maar wat me wel op is gevallen dat wanneer ik de boormachine op de krukas zet en ‘m dan flink laat draaien dat de carburateur dan blaast.. Dit lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling.. zo’n ding hoort toch juist te zuigen lijkt me.

Misschien heb ik dan toch het blok wat te veel uit gedremeld, dat de carterdruk nu niet meer is wat het hoort te zijn? of kan er nog iets zijn wat ik compleet over het hoofd zie?

IMG_20230824_194813_031

IMG_20230824_194832_550

IMG_20230824_194849_777

IMG_20230824_194721_607

Wim
                              Bijdrager

De DR zuiger goed om?

Inlaatvlakje/krukas goed luchtdicht,
                                dus als krukas de inlaat afsluit kan jij geen lucht meer naar binnen blazen.
                                Even met je mond aan het spruitstukje dus 😯

Ontsteking op tijd?
                                Spietje, nok en vliegwiel nog op hun plek?

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Wim
                                Bijdrager

Het is apart.. dit is niet het eerste blokje wat ik maak en over het algemeen krijg ik de meeste storingen wel verholpen. Dit gaat mij dus ook even de pet te boven. Alles zit goed verder. De zuiger zit gewoon zoals het hoort met de 4 gaten naar boven. De nieuwe zuigerveren hebben ook niet te veel of te weinig speling bij het slotje. De inlaat dicht keurig af.. als die dicht is kan je er totaal geen lucht in blazen. Tsja er valt bij deze brommertjes niet zo veel af te stellen qua ontsteking. De contactpunten had ik in eerste instantie gewoon op 0,4..maar omdat er niets gebeurde ben ik ook gaan proberen met iets minder en juist weet wat ruimte tussen de punten. Ook dat hielp niets. Het vliegwiel en spie zijn netjes in orde, geen uitgelubberde passing verder.
                                  Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik de inwendige ruimte zo groot heb gemaakt dat dat tenkoste van de onderdruk in het blok is gegaan.. omdat, wanneer ik de boormachine op de krukas zet, er lucht uit de carburateur komt ipv dat die juist aanzuigt.

15 berichten aan het bekijken - 376 tot 390 (van in totaal 428)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.