Vespa-Ciao.NL
:: Wat heb je vandaag geklust? Deel 2

Home Forums Algemeen Kroeg praatjes Wat heb je vandaag geklust? Deel 2

15 berichten aan het bekijken - 361 tot 375 (van in totaal 428)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

zevenenergie
    Donateur

Vandaag een zo goed als nieuw Polini speed engine gerepareerd.
      Het blok liep zwaar.
      20230330_120835

De krukas liep aan op het inlaat vlakje.
      IMG-20230330-WA0001
      Je kan zien dat waar de krukas niet tegenaan gelopen heeft, een stukje hoger is, dus er is aardig wat van af.

Ik heb hem op de juiste maat gekottert:
      20230330_135334

De lager passing van het kleine carter is te ruim,Het lager valt er zo in. Dus dat gaan we ook repareren.
      Toch niet zo leuk van polini.

Crullie
      Donateur

Toch niet zo leuk van polini.

Klopt, ik heb ook al 2 nieuwere gebruikte carters van polini hier op de werkbank gehad en dat is me toch bagger, lijkt wel China kwaliteit, volgens mij moet Polini zich achter de oren krabben want dit gaat niet goed komen.
        Blij dat ik nog 3 oudere speedengine carters heb, de oudste is al 32 jaar jong en loopt nog steeds heel goed. :thumb

TICKLING BARN

zevenenergie
        Donateur

@Crullie
          Ja, het is wat…

Lagerpassing gerepareerd, door het uit te draaien en er een Ergal 7075 T6 ruimtevaart aluminium ring in te zetten, met de juiste passing.
          .WhatsApp Image 2023-03-30 at 17.05.59

En het is weer een net blokje 🙂
          WhatsApp Image 2023-03-31 at 09.24.23

Crullie
          Donateur

Nice, weer een echte Speed Engine :thumb

TICKLING BARN

TifSi
            Bijdrager

Ziet er weer keurig uit, vakwerk.

Ik wist dat het vliegwiel wel eens aanloopt op de speedengine, maar dat kan dan ook door de conische dikte van de krukas komen, dat die te dun is, maar van deze minpunten had ik nog niet gelezen.

Ik wou rond de vakantie ook eens rond kijken naar een speedengine carter, maar dit geeft te denken, want als ergens een slecht exemplaar tussen zit weet ik hem altijd te krijgen 😉

Is de Malossi mp one ook beter van kwaliteit?

1

Sokkendief
              Bijdrager

Even een trekstartje op mijn Citta gezet.20230331_164524

Intellect80
                Bijdrager

Ik heb een kickstarter kruktap op een volronde Mazzucchelli krukas geklust. Gedraaid, geslepen, gefreesd, gehard en ontlaten: vollewangen krukas kickstart asje (14) Oude kruktap verwijderd en uitgedraaid: vollewangen krukas kickstart asje (3) Samengeperst en uitgelijnd: vollewangen krukas kickstart asje (12)Klaar.

Erg nice.. ook al getest? Iets om te onthouden voor in de toekomst.. 😇

No stress, all fun and a bit of speed
                  1

zevenenergie
                  Donateur

Het is een dienst die ik aanbied en waar mensen van gebruik gemaakt hebben.
                    Werkt perfect. :thumb

Wim
                    Bijdrager

Ipv het vierkant plastic ome Alie trekstartertje een beter model geplaatst.
                      Nu was het alleen even een probleem om de juiste meenemer te vinden.. nou ja het vinden was geen probleem maar ik had zoiets van.. ik ga geen 20 euro voor zo’n klein dingetje betalen. Na een poosje zoeken dan maar besloten die zelf te gaan maken. Nu beschik ik helaas niet over een draaibank enzo dus ouderwets beunwerk met ijzerzaag, vijlen, boormachine en een dremel.

Begonnen met een stuk aluminium wat ooit een schokbreker van een Honda MB wasIMG_20230413_145218_717

Beetje hakken en zagenIMG_20230413_145331_835

En dan geduldig met de Dremel spelen tot er een beetje model in komt
                      IMG_20230413_171916_212
                      Het begint er op te lijken
                      IMG_20230413_171945_564Geen commentaarIMG_20230417_145009_597
                      Grondplaatje gemaakt

IMG_20230417_141837_118

Laagje 9005 er op en gemonteerd..
                      IMG_20230417_170707_024

1

Intellect80
                      Bijdrager

Aardig netjes gedaan zo met de Dremel in de losse hand 😁 Ben wel benieuwd hoe lang die gaat houden aangezien hij van alu is.. 🤞

No stress, all fun and a bit of speed
                        1

zevenenergie
                        Donateur

Aan het ouderwetse handwerk, zie je wat iemand in huis heeft, zeg ik altijd. :thumb

1

Wim
                          Bijdrager

Het is dat is dat ik nu even tussen twee banen in zit of te wel in de WW. Fijn dat het er is maar het is natuurlijk geen vetpot om van 70% van je laatst verdiende loon rond te komen. Vandaar dat ik dit zelf maar even ben gaan maken ipv 1 kopen voor een paar tientjes. Dit had ik liggen en behalve een beetje tijd (en dat heb ik genoeg nu) en stroom koste het verder niets.
                            Het is idd afwachten hoe lang die het gaat houden maar ik weet nu hoe ik het moet maken dus ja als die besluit te gaan breken dan maak ik me gewoon weer een nieuwe 😎 .. misschien dan wel uit ijzer ipv aluminium. Of wellicht heb ik dan al weer een baan en koop ik me gewoon een goeie.

1

Crullie
                            Donateur

@wimhuizinga

Nice, mooi werk Kerel :thumb

TICKLING BARN

Wim
                              Bijdrager

En nu de Citta verder klaar is ben ik bezig met een projectje om van ouwe meuk wat ik had liggen en hier en daar wat tweedehands spul van MP,  een rijdend brommertje te bouwen. Het wordt wel een Frankenstein model aangezien er van diverse brommers onderdelen gebruikt worden. Het frame is van een Citta, de voorvork is deels Citta en deels Vespa Si. Achterbrug en wielen van een Si en de spatborden van een Tomos. Aangepast stuur van een Honda MT. Enzovoort enzovoort . Het kan allemaal nog veranderen naarmate het project vordert.IMG_20230417_203254_154

1

Shark
                                Donateur

Nice Wim, knap werk!

15 berichten aan het bekijken - 361 tot 375 (van in totaal 428)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.