Vespa-Ciao.NL
:: Wat heb je vandaag geklust? Deel 2

Home Forums Algemeen Kroeg praatjes Wat heb je vandaag geklust? Deel 2

15 berichten aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 428)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Thijs_DR_Evo
    Bijdrager

Gisteren eens begonnen mijn H2O op te bouwen. Recentelijk de cilinder naar de eerste overmaat laten boren en die lag al een hele tijd stof te vangen in de kast.

Paar weken eerder vond ik de krukas niet lekker draaien dus cartertjes gesplitst en eens goed gekeken. Eigenlijk niks geks te zien, krukas voor zo ver ik kon zien stond nog netjes in lijn, wangen netjes parallel ed. Nieuwe lagers erin gezet maar het was nog niet je van het. Zeker niet als je het vergelijk met hoe een Parilla kart krukasje draait. Dus uiteindelijk voor de zekerheid maar een nieuwe krukas bestelt van topracing.

Hier meteen de frees in gezet om de inlaat periode identiek te maken aan de krukas die eruit kwam, scheelde wel een paar graden. Maatvoering van de topracing is niet je van het, ik heb de shims aan moeten passen omdat de radius van de wang naar de tap te groot was. Al met al 10 keer de krukas erin en eruit gehad om het goed te krijgen. Uiteindelijk heb ik de paspen uit het blok gehaalt en met 3 carterpakkingen (0,6mm) heb ik de voorspanning gekregen hoe ik het wilde hebben. Achteraf gezien zal dat carter al langer geknepen hebben op de oude krukas.

Vandaag verder met de rest opbouwen.

Herr Flick
      Sleutelbeheerder

Spannende keuze om voor top racing kruk te gaan. Deze zou ik nooit durven te monteren omdat deze vaak breken (top breaking).

Het monteren van de kruk gaat altijd gepaard met de spanning eruit slaan. Een paar goeie tikken op de kruk en carter laat bij mij de krukas altijd soepel draaien. 3 carterpakkingen is zeker niet zoals het hoort namelijk.

Ik zweer bij een originele kruk.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
        Gele Racefrikandel

Thijs_DR_Evo
        Bijdrager

Reacties zijn inderdaad zeer wisselend aangaande top racing krukassen, in de Kreidler en Honda wereld zijn ze er best over te spreken. Ik had helaas geen maagdelijke krukas meer liggen nog te fixen was iig. Origineel nieuw was me echt te veel geld. Iemand trouwens een idee van wat de slotspeling moet zijn bij zo’n H2O?

Florian
          Moderator

Dit is zeker niet zoals het hoort, en onnodig als je de onderdelen en het blok met de juiste kennis in elkaar zet.

Herr Flick
            Sleutelbeheerder

Reacties over het rij gedrag is prima. Maar helaas breekt hij heel vaak bij de spie. Trekt soms het carter en/of ontsteking aan gort.

je kan het er op wagen. Slotspeling zou ik op 0,2 aanhouden bij nieuw. En dan beetje inrijden.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
              Gele Racefrikandel

Thijs_DR_Evo
              Bijdrager

Thanks, ik heb uiteindelijk de L veer op 0,25/0,30 gezet, de tweede op 0,2 mm. Zal me benieuwen hoe deze krukas zich gaat houden. Ik moet zeggen afgezien van die maatfout van de krukradius ziet het er erg netjes uit.

@Florian
                , dit is niet de eerste motor die ik bouw ;).

2

Fredzzz
                Moderator

Geen Vespa, maar het heeft ook twee wielen. Deze vandaag na 6 maand weer “lopend” gemaakt

Peppie1980
                  Bijdrager

Ik heb vandaag mijn probleem opgelost van het ‘citta voorvork op ciao frame ‘

20200408_180204mijn collega Was zo cool om even 2 bussen van HDPE te draaien😁

Strikert
                    Bijdrager

Toch maar de radiateur naar de voorkant verplaatst.12C05632-6E6B-46EF-A92B-9B44C434B219B65F0115-F18B-4A64-8A36-A2925269D40C

zevenenergie
                      Donateur

Komt er ook een filmpje?

Gratje
                        Bijdrager

Vandaag een hele middag wezen storingzoeken aan een polini speed engine met 46mm die ik jaren geleden ooit gekocht had voor weinig. De vorige eigenaar had hem overgenomen van iemand anders maar zelf niets aan gedaan (wilde toch liever malossi rijden).

Jaren later dacht ik ik zal eens kijken. onder mijn citta gehangen. duwen, niets…. af en toe een plofje.
                          Blok eronder uit, en zag al heel snel dat de zuiger verkeerdom zat. (zit er trouwens geen pijltje op een 46mm zuiger van polini?)
                          Het viel mij iig al toen ik door de uitlaatpoort naar binnen keek ik 2 inkepingen in de zuiger dat die constant aanwezig waren. dus sloot nooit goed af.

Snel zuiger omgedraaid, blok er weer onder en ja hoor….Hij startte. maar moest zonder luchtfilter starten en vol gas blijven houden anders viel ie uit.
                          Blok er weer onderuit, blazen op de inlaatpoort en daar was ie dan de valse lucht, ik kon er zo nog lucht doorheen blazen, moest wel flink blazen maar sloot zeker niet 100% af. (de spetters olie en benzine sputterde door de uitlaatpoort)
                          Dus blok maar helemaal uit elkaar gehaald. en tot mijn grote schrik kwam ik dit tegen bij het inlaatvlak:
                          IMG_20200411_195207

IMG_20200411_195230
                          IMG_20200411_195259

Vol deuken, schrammen en voelt compleet gegolft aan, geen wonder dat de krukas niet afsloot.
                          Is dit nog te repareren? of gewoon naar de oud ijzerboer?

Martino
                          Moderator

Toch lijkt het voor een SE mee te vallen er is immers nog een inlaatvlak. vergelijk hem eens met;

Gratje
                            Bijdrager

@martino

Dat is het probleem ook niet. Maar hij is niet meer mooi rond. Als je je vinger er overheen wrijft voel je gewoon vlakke stukken zitten.
                              IMG_20200411_210722
                              IMG_20200411_210644
                              IMG_20200411_212149__01
                              Links sluit hij nog iets. alles daarna niet meer. te veel weggeslepen lijkt het wel

Net of iemand er met de dremel overheen is gegaan om de krassen er uit te halen of zoiets. Maar dan niet al te best.
                              en vooral op de dunne kanten voel je dat het niet meer rond is.
                              misschien weet guru @zevenenergie nog raad te geven? Beun de haas lijkt het inlaatvlak bijgeveilt/bijgedremeld/geboend te hebben. Krukas sluit niet af..

zevenenergie
                              Donateur

Jeetje, zeg, laat ik daar nu toch iets op weten. 🙂

Maar ik moet zo werken, ik zal morgen aan de hand van foto,s uit leggen wat je er aan kan doen.

Gratje
                                Bijdrager

@zevenenergie held dat je bent! Werk ze ik wacht het wel af. Tot die tijd gaat morgen de 46mm op de mallossi mp one.

15 berichten aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 428)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.