Vespa-Ciao.NL
:: Wat doen voor 50cc snel of 70cc

Home Forums Techniek Opvoeren Wat doen voor 50cc snel of 70cc

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

nostromo
    Topic starter

Hallo, heb een mooie vespa si en wil de cilinder vervangen. Carter is standaard, wel met 13/13 carb en kruluitlaat.
      Wat kan ik het beste doen, een 50cc snel of 70cc. Weet niet de verschillen en wat moet ik aanpassen bij zo’n aanpassing. Het liefste veil ik de carter niet uit.
      Wie heeft de ervaring en een duidelijke uitleg. Bedankt.

(2e hands een cilinder is ook een optie, dus wie?)

Jarco
      Bijdrager

Als je niks aan je carter wil doen en tog sneller wil rijden met harder optrekken dan zal je voor voor de 70cc moeten gaan.

Maar deze rijd natuurlijk wel beter met aanpassingen aan het carter.
        Zowiezo beter om je inlaat naar 13mm te boren/vijlen, om de voeding van de cilinder te optimaliseren.
        dit geld eigenlijk wel voor beide, zowel de 50cc snel als de 70cc.

Eigenlijk wil ik dan wel weten hoe hard je wil gaan rijden?

nostromo
        Topic starter

Ik zag dat mn cilinder wat cilinderwandschade ging vertonen, en zoek dus een goede vervanger. ook houdt ie af en toe in bij bijna vol gas. Zit nu sproeier 56 in. Zeker te groot met Malossi luchtfilter?
          Zo rond de 60km/h is prima.

Welke 70cc raden jullie aan, en hoef ik dan alleen de cilinder en zuiger te vernieuwen???

Thnx

pepko
          Donateur

70DR of de 43mm Creco (die laatste is lekker goedkoop, de eerste is ook relatief goedkoop en heeft nog nooit iemand teleurgesteld. alleen zal je wel harder gaan dan 60 denk ik :P) ik zou wel van uitlaat wisselen,
            want de leo krul loopt niet zo best op 70 cc vind ik.

Anoniem

ik vind de leokrul eigenlijk wel lekker rijden op 70cc.
              trekt lekker op vanaf het begin en heeft een leuke boost die idd helaas iets te vroeg op houd.

met poelie 80+ groene trekveren van polini zou het zeker goed moeten lopen, de 60 haal je dan zoiezo.
              de 43mm creco zal tegen de 60 lopen, de dr zou de 65 precies moeten halen op een std carter.

met een 50 dr/athena + poelie 80 zou je btw ook de 60 zeker aan kunnen tikken, maar dan is er niet zoveel kracht onderin als met de 70 cc:thumb

nostromo
              Topic starter

Ik denk toch dat ik maar het carter ga uitveilen. Zal even kijken bij de HOWTO’s
                Een 70cc heeft mijn voorkeur, ook las ik iets over laagtoerige en hoogtoerige cilinders, wat betekent dat?
                En moet ik ook de cilinderkop vervangen bij montage 70cc. Misschien nog andere aanpassingen nodig???

Hoor van jullie.

Edjuh
                Bijdrager

Laagtoerig betekent dat hij niet veel toeren draait, en zn kracht meer in het onder- en middengebied ligt. De meeste 43mm cilinders noemen we hoogtoerig(hoewel ze relatief nog weinig draaien, maar we zijn een ciao forum…), zoals de polini, malossi, DR. Hier zit onderling ook verschil in maar de kracht komt pas vanaf het middengebied los en gaat dan een stuk langer door dan bij laagtoerige cilinders.

Een voorbeeld: standaard cilinders, 41mm PW, 43mm Olympia(hoewel die een stuk meer toeren draait dan de anderen) noemen we laagtoerig.

Deze passen beter bij een ongevijld carter, en leveren toch wat snelheid op (de std. even uitgezonderd). Er staat een 43mm olympia te koop op het moment, die lijkt me goed passen bij jouw wensen. Mocht je er sneller mee willen dan is het een kwestie van carters bewerken en een snelle uitlaat monteren.

Cilinderkop hoef je niks aan te doen.

nostromo
                  Topic starter

Edjuh :
                    Laagtoerig betekent dat hij niet veel toeren draait, en zn kracht meer in het onder- en middengebied ligt. De meeste 43mm cilinders noemen we hoogtoerig(hoewel ze relatief nog weinig draaien, maar we zijn een ciao forum…), zoals de polini, malossi, DR. Hier zit onderling ook verschil in maar de kracht komt pas vanaf het middengebied los en gaat dan een stuk langer door dan bij laagtoerige cilinders.

Een voorbeeld: standaard cilinders, 41mm PW, 43mm Olympia(hoewel die een stuk meer toeren draait dan de anderen) noemen we laagtoerig.

Deze passen beter bij een ongevijld carter, en leveren toch wat snelheid op (de std. even uitgezonderd). Er staat een 43mm olympia te koop op het moment, die lijkt me goed passen bij jouw wensen. Mocht je er sneller mee willen dan is het een kwestie van carters bewerken en een snelle uitlaat monteren.

Cilinderkop hoef je niks aan te doen.

OKE thanks. Hoef ik dan ook niet de spoelpoorten aan te passen(veilen enzo), past ie meteen dus?
                    Als ik mnn carterinlaat wel ga uitveilen, heeft dat effect met die olympia. En hoeveel uitveilen?

Bedankt.

Edjuh
                    Bijdrager

Je hoeft niks aan te passen, de olympia poorten zijn al kleiner dan standaard…(toch wil hij best vooruit).

Vijlen heeft altijd nut. Olympia met standaard inlaat is goed voor 55-60, met vijlen 65.

nostromo
                      Topic starter

Edjuh :
                        Je hoeft niks aan te passen, de olympia poorten zijn al kleiner dan standaard…(toch wil hij best vooruit).

Vijlen heeft altijd nut. Olympia met standaard inlaat is goed voor 55-60, met vijlen 65.

Ok, misschien stomme vraag, maar is 43mm een andere benaming voor 70cc(of is t 50cc)?
                        Heb nog een std carter liggen en die wil ik dus bewerken. Hoeveel zou ik moeten uitveilen(wil niet de fout maken te veel uit te veilen) en met welke sproeier zou ik goed uitkomen.

Bedankt.

joosten
                        Bijdrager

43 mm is idd een andere benaming voor 70 cc( som ook wel 65 cc genoemd)
                          Kijk eens bij How to’s, daar staan wel een paar topics over het uitvijlen van je carter, je kunt daar ook foto’s vinden over het uitvijlen voor 50 cc, zo kun je zien heoveel je zelf ongv. moet vijlen. Welke sproeier je nodig hebt zou ik neit met zekerheid kunnen zeggen, ik denk vooraan in de 50, maar dat is bij elk blokje weer opnieuw de vraag

sucses!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.