Vespa-Ciao.NL
:: wat aanpassen voor simonini zij inlaat ?

Home Forums Techniek Opvoeren wat aanpassen voor simonini zij inlaat ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

mxmonster
    Topic starter

mijn vraag is of je de zijinlaat op een orgineel carter kunt bouwen ?
      of je nog meer aan moet passen zoals een andere krukas enz ?
      of dit zin heeft met een 70 cilinder of alleen grotere cilinders ?

ArvidW
      Donateur

Ja, past op ori carter.

Nee, andere krukas moet niet maar is wle aan te raden

Ja dit heeft zin met 62.4cc cilinder, maar pak carburateur niet te groot !

Je moet ook nog je inlaat dichtstoppen met iets;)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

mxmonster
        Topic starter

welke maat carberateur ongeveer 16 mm ? is toch eht kleinste wat kan of niet en zijn hier evengoed van die luchtfilters voor te krijgen ?

ArvidW
          Donateur

Ik zou op een ongetunde 43mm cilinder niet groter dan 18mm gaan.

Ik heb zelf nu 16mm op mijn getunde DR zitten en dat gaat prima, groter zou best kunnen.

Wat ik op mijn 50cc’tje met 16mm carb merk dat het kwa topspeed geen ruk uitmaakt, 13.13 loopt er evenhard op (trekkracht is met 16mm wel iets groter)

Heel groot kiezen heeft imo dus weinig zin en geeft alleen maar gezeur met afstellen.

Home made engine dyno

gekkehenk
            Bijdrager

ArvidW :
              Ja, past op ori carter.

Nee, andere krukas moet niet maar is wle aan te raden

Ik ben dit ook van plan te gaan doen mocht ik niet gaan voor het uitvijlen van mijn carter.

Ik ga een 50cc van Athena gebruiken maar ga ik er op achteruit door de orginele krukas te blijven gebruiken of heb je meer pestatiewinst met een orgineel carter die aangepast is en een aangepaste krukas?

Ik ben hier nog niet bekend mee want ik reed hiervoor alleen maar met speedengines.

Michel
              Bijdrager

Met een volle wangen krukas i.c.m. een zij-inlaat verhoogt je carterdruk, omdat er geen hap in zit die normaal je inlaat regelt.
                Je kruk hoeft dus niet aangepast te worden maar er moet gewoon een andere kruk in maar zoals eerder werd aangegeven kan je met dezelfde krukas blijven rijden. Ik denk dat je het verschil niet zo heel erg zal merken. Toch zou ik het in mijn geval wel doen, het ligt er net aan wat je te besteden hebt. Een zij-inlaat met volle wangen komt al gauw op 240 euries. Dan moet je de carburateur nog kopen.

ArvidW
                Donateur

Athena 50 en een zij-inlaat ?

Hmmm, doe d’r dan maar een 16mm’tje op, heel veel meer zou ik er niet proberen doorheen te stampen:|

Ik denk trouwens dat je de 150euro van een krukas beter aan iets anders kunt besteden, waarschijnlijk haal je dan meer vermogenswinst.

Home made engine dyno

mxmonster
                  Topic starter

ik heb een dr 70 als ik dan gwn een zijinlaat koop en dan een 16mm carberateur kan toch ook met deze krukas of nie dat gewoon

Tom ciao

Ja dat gaat, is al 10x gezegd 😛

mxmonster
                      Topic starter

dus 16mm op dr 70 evo met bewerkt carter en krukas is genoeg ?

de papkarre
                        Bijdrager

ja

Tom ciao

Je kunt eens 18 proberen, dan zal ook nog net kunnen, maar meer niet

Jelle
                            Moderator

met een simo zij-inlaat zou ik de krukas niet bewerken (ivm. carter druk)

gekkehenk
                              Bijdrager

ArvidW :
                                Athena 50 en een zij-inlaat ?

Jij hebt een AW50er gebruikt. Dat liep toch best wel mooi. Gezien de extra poorterij van de Athena en een goede uitlaat moet dat toch wel wat doen lijkt mij, plus dat naar mijn weten (lezen) het beter presteert.

ArvidW
                                Donateur

ArvidW :
                                  Wat ik op mijn 50cc’tje met 16mm carb merk dat het kwa topspeed geen ruk uitmaakt, 13.13 loopt er evenhard op (trekkracht is met 16mm wel iets groter)

Verschil in prestaties tussen gevijld carter en zij-inlaat met 16mm zijn echt nihiel, het lijkt echt super veel beter te lopen (mooie bulderende carb onder je, je weet dat je 16mm hebt, lekker aan het gas hangen)

Maar meet je dan de acceleratie op een bepaalde afstand en vergelijk je die met wat je met je 13mm’tje gemeten had en dan zie je echt maar weinig verschil.

Topspeed is hetzelfde, topspeed rechtopzittend is hetzelfde.

En volgens sommige met 50athena staat de cilinder niet te springen om een getunde krukas of een echt grote inlaat.

Er is natuurlijk een verschil, maar of die 300euro in totaal waard is… not so sure:P

(maar het is wel een ubervette setup, veel origineler kan bijna niet, je zult ws de eerste zijn :D)

Home made engine dyno
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.