:: Wanneer cilinder gaar?
-
TJOEPTopic starter
Ik vraag me af:
Wanneer is een cilinder nou ‘op’ als er geen noemenswaardige krassen of vegen inzitten?
Als er een stootrand inzit, die aan de uitlaatzijde hoger is dan aan de bovenzijde van de cilinder, is je cilinder ovaal uitgesleten. Maar ik weet niet precies wanneer je nu op het oog kunt zien en zeggen ‘die cilinder zal niet echt hard meer gaan’
Want ik heb mensen met de meest verneukte zooi na een ‘reviseerbeurtje’
(lees: aluminium van cilinderwand afgeschuurd, ingedeukte zuigerveergroeven in de zuiger weer open gevijld) toch weer vrolijk zien rondscheuren.
Vandaar de vraag…
KayBijdrager
Gaar is een cilinder nooit echt..je kunt hem altijd laten honen.
barryDonateur
@KAY;
honen kan je alleen maar bij gietijzeren cilinders,NOOIT met alu cilinders.
MarccBijdrager
barry :
@KAY;
honen kan je alleen maar bij gietijzeren cilinders,NOOIT met alu cilinders.
idd omdat in die cilinders een nyscasil wand zit…
Kan dus WEL! Nicasyl wand is te honen, alleen word het erg dun maar kan wel!!!!!
Overigens word het wel vaker in lichtere vorm toegepast, het zogenaamde “poetsen”, daarbij worden vlekjes ed met een fijne schijf weggepolijst, slechts voor lichte beschadigingen!
TJOEPTopic starter
Uithonen = alleen die kruislingse krassen er opnieuw inmaken. Effect: Als je de cilinder weer inrijdt met nieuwe zuigerveren zijn kleine oneffenheden en krassen er uit.
Uitboren = de boring een overmaat groter maken, zodat diepe krassen weg zijn.
Klopt dat? En welke van de 2 bedoel je Kay?
Want uitboren en een overmaatse zuiger erin wil ik eigenlijk niet mee laten tellen bij een vespa.
Verander je dan niet de poorttiming omdat de poorten met een bochtje uitkomen in de cilinder?
En zie maar eens een overmaatse zuiger te krijgen van een snelle cilinder.
Of gaat dat wel zo makkelijk?
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.