Vespa-Ciao.NL
:: Waarom?

Home Forums Perso’s Projecten Waarom?

15 berichten aan het bekijken - 676 tot 690 (van in totaal 846)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

speedbuxy
    Bijdrager

Waarom? :
      maar wat bedoel je precies met de spoelerhoek, de hoofdspoelers?

Ik bedoel de hoek waarmee het de cilinder in komt.
      De spoelers van de Pinasco staan qua graden in een heel andere hoek. (meer naar de kop gericht)
      (je kan dit evt goed waarnemen met het topje van je vinger mits die past natuurlijk:lol)
      En sinds mijn sprint tijd is dit iets waar ik bij cilinders ook altijd even op let en de snellere kits hebben de spoelers meestal wat naar de kop gericht staan is me in die jaren erna opgevallen.
      Maar of het echt verschil maakt weet ik niet dat kan jij nu mooi proef ondervindelijk vast gaan stellen:thumb
      En thx voor de uitleg zal de dremel tzt weer eens opgraven om wat te gaan testen:thumb

Martino
      Moderator

Ik heb altijd juist andersom gelezen betreffende de flow van de spoeler/boosterpoorten.
        Gordon Jenings bijv. schrijft dat het maximale power valt te behalen met hoofdspoelpoorten van 90 graden of minimale hoek naar de cilinderkop. Dit gaat dan wel ten kosten van de powerband en zal je daarom ook rekening moeten houden wat je voor ogen hebt.

Ook dient er vooral gekeken te worden naar de totale aantal spoelers en de plaats ervan in de cilinder. Zo zal je de poort tegenover de uitlaatpoort. Bij onze vespa cilinders dus vaak de boosters. Schuiner moeten laten verlopen dan de hoofdspoelers. Uit eindelijk gaat het om de totale flow van brandstof welke je boven je zuiger kunt krijgen, maar hebben meerdere variabelen hierop weer invloed.

Ik heb zelf wel wat geexperimenteerd met het bewerken van een 41mm DR, maar kon echt geen verschil merken. Ik zal hiervoor toch echt op een bank hebben moeten staan om wellicht verschil te merken in prestaties.

Trouwens; Als laatste wat schuren met wat staalwol doet je kanalen mooi glimmen. Het is in ieder geval wel grappig te zien dat ik eigenlijk hetzelfde werk en alleen mijn schuurrolletjes voor de carters gebruik.

speedbuxy
        Bijdrager

Laagtoerige cilinders vs snelle cilinders spreken dit wel tegen want die lopen meestal qua graden wat omhoog gericht.
          Malossi sport vs Malossi speed.
          110cc Autisa vs 125cc Euro
          origineel rd350 vs (moto gp) TZ 350
          Of m,n reeds aangeschafte origineel 100cc Peugeot vs 120cc Malossi.

Dat zijn allemaal cilinders waar de laagtoerige versie,s ”90 graden” gerichte spoelers hebben ipv naar de kop gericht zoals de snellere versie weer hebben.
          Dus tja wat is dan het beste om vanuit te gaan:?
          Ik weet de oplossing waarom? gaat het gewoon even testen voor ons:D:thumb

Martino
          Moderator

Ik weet de oplossing waarom? gaat het gewoon even testen voor ons:D:thumb

Ja, waarom? ook eigenlijk niet?:D Je hebt de beschikking tot een testbank en de motivatie om de cilinder er straks nog eens vanaf te trekken en de mainspoelerhoek aan te passen. Toch zal je dan automatisch ook je timingen veranderen gezien je poort groter wordt. Ook epoxy in je kanaal stoppen werkt niet helemaal gezien je dan de spoeling weer in zijn totaalheid dunner laat worden.

Edit: Hier trouwens even een plaatje met 2 voorbeelden. Betreffende de 2 hoeken waaronder een spoelpoort de cylinder in kan stromen.

speedbuxy
            Bijdrager

Dit is niet waar ik op doel, dit laat zien dat een recht geplaatste spoeler meer oppervlakte beslaat dan een schuine.
              Nou lijkt het linker voorbeeld wel redelijk op wat ik bedoel alleen zijn die beide hoeken dan wel meteen erg extreem:lol
              (ik zal eens zien of ik een afbeelding met paint kan bewerken om aan te geven waar ik op doel)

Martino
              Moderator

Ooh kijk eens. Zal wat zijn als we langs elkaar heen praten over een toch wel interressant onderwerp. Ga maar even als van Gogh te werk in paint dan. Ik heb hier bijvoorbeeld nog 3 cilinders bekeken met een hoek van ongeveer 90 graden betreffende de mainspoelers.

Polini EVO1
                Gilardoni EVG2
                Simonini 4taps en Simonini Race.

Toch allemaal cilinders welke te boek staan als snel. En idd van het plaatje moet je vooral kijken naar dat linkse gedeelte. Dat het misschien wat extreem oogt, lijkt mij alleen maar makkelijk om het verschil in te verbeelden. 😉

Volgens mij waren we er via de msn wel uit toch of moet ik nog een foto maken en waarom? z,on topic nog wat meer aanvullen?:lol

@waarom?
                Als je het weg wil hebben zeg je het maar hoor want het leek Martino en mij ook wel een idee om hier eens een topic over te openen;)
                Maar jij bent eerst het proef konijn of dit wel de moeite waard is of dat het verhaal wat we hierboven besproken hebben meer een optie iets is dan dat je er wat uit kan herleiden.
                Maar de Pina en Athena zijn op dit gebied 2 tegen polen van elkaar dus ben wel benieuwd hoe je deze kit straks gaat ervaren of betitelen.

ritze
                Bijdrager

simo carters zien er zeer netjes uit,
                  en volgens mij gebruik jij het potje “belgom“ polish veelvuldig 😛

alleen ik doe de banen leggen op een heel andere manier als de rest van het forum.

mijn diepst gefreesde punt, ligt ook het dichts bij de krukas, en word richting de cilinder steeds ondieper.
                  hierbij probeer ik de flow speed naar de cilinder in te versnellen in plaats van de vertragen.
                  ik bedoel dat water door een smal beekje sneller stroomt dan een brede beek

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                  Link naar Mijn collectie / Projecten.

Waarom?

Bedankt weer voor de leuke reacties:thumb

@Speedbuxy en Martino,

Weer een interessante discussie ontstaan waar ik stom toevallig ook druk mee bezig ben geweest. Omdat ik eerder al eens een Pina46 heb “verpest” doordat ik de spoelers tever naar de uitlaatpoort had gericht wilde ik dit nu voorkomen. De spoelpoorten in de cilinderwand zelf heb ik nu niet bewerkt omdat deze standaard al groot zat zijn. Wel heb ik de invalhoek veranderd door de spijltjes aan te passen. Ik heb even geen orginele foto van een Athena46 maar zoals jullie wel weten moet het mengsel letterlijk om de spijl (bult) heen om vervolgens onder +-90 graden de cilinder in te stromen. Nu heb ik dit aangepast waardoor het mengsel niet meer “de bocht om hoeft” waardoor het mengsel nu meer naar de cilinderkop gericht staat, +-120 graden.

@Ritze,
                    Het is misschien wat oneerlijke concurrentie maar ik polijst hiermee:D

Ik weet hoe deze theorie werkt. Dit is ook precies de reden dat ik het niet heel erg vind dat de boosters van mijn Athena wat aan de smalle kant zijn. Wat je zegt over het steeds diepper laten zakken naar de krukas toe is een goede, die ga ik onthouden:thumb

Crullie
                    Donateur

Wat Ritze zegt heeft weer indirect te maken met waarom spoelers onder een hoek van 90 graden staan of wijder, is van veel factoren afhangkelijk en dat is me toch een lijst.
                      Lijkt me verstandig om een Topic te openen want ik denk dat zoiets niet in een Perso past :thumb

TICKLING BARN

Waarom?

Weer even een update,

Het heeft even geduurd omdat ik nog geen krukas had maar gister middag was ie dan eindelijk binnen:) Omdat ik aankomende zondag de Sluis tot sluis tour wil gaan rijden word het dus flink doorwerken om de boel optijd af te krijgen. De krukas zit er inmiddels al in dus verwacht dat dit wel gaat lukken.

De vorderingen tot nu,

Natuurlijk de krukas!

Het was de boedoelling om later eens een grotere uitlaatflens op m’n cilinder te maken maar kon het toch niet laten:D
                        De binnen diameter is nu 25mm en de uitlaataansluiting is nu 30mm. De volgende stap is om de Calibrata aan te passen zodat deze ook daadwerkelijk 30mm word. Dit gaat me alleen voor dit weekeind niet meer lukken en komt later wel:thumb

voor

Na de operatie:@

Omdat ik het gewoon een mooi plaatje vind:) Alleen ben ik vergeten het Pinasco vliegwiel erbij te leggen..

En tot slot een plaatje van de citta hoe deze en nu bij staat. Ik heb de voorvork 3cm ingekort maar wil later de Citta verder gaan verlagen (zowel voor als achter)

Ik hoop zaterdag te gaan afstellen en wil de tour gebruiken om lekker in te rijden8)

Jelle
                        Moderator

Dat ziet er allemaal weer ubergeil uit max!

Is dat goed te doen, een grotere uitlaatpoort op een alu cilinder plakken en heb je ook een foto van de poorterij?

Florian
                          Moderator

Gaaf man:thumb

Het roze spoilertje wat je gewonnen hebt met de VCM heeft ook een goed plekje gevonden zie ik:D

(PS: Ik heb nog een mooie roze ”Simonini racing” sticker voor op je demper?)

Lastpak
                            Bijdrager

netjes gelast zeg! vraag me toch af hoe je dat hebt kunnen doen, aluminium cilinders trekken vaak krom door de hitte.

trouwens, ik hoop mijn citta snel opgebouwd te hebben zodat ik kan blazen met je ex atg blok:thumb.

edit:
                              gebruik jij trouwens andere lagers(2 x c3 volgens mij)? waarom eigenlijk? hogere tolerantie omdat het blokje zoveel toeren zal maken?

Lennaert
                              Sleutelbeheerder

Kijk is aan daar is het dan het teken dat je aan de start zal verschijnen leuk!
                                Ben erg benieuwd en het zal jou kennende wel onwijs leuk lopen.

Piet30
                                Donateur

ui, that looks very clean 🙂

15 berichten aan het bekijken - 676 tot 690 (van in totaal 846)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.