- Dit onderwerp bevat 845 reacties, 108 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 5 maanden geleden door speedbuxy.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
4 oktober 2011 om 19:08 #282090
Ik zou geen wang van de Mazu op je ATG kruk zetten. Ik heb ook vaker kickkrukjes samengesteld met wangen van verschillende krukjes. Het gat van het bigend komt meestal niet precies overeen waardoor je altijd een onbalans blijft houden.
Leuk idee maar hou die wangen van de ATG maar lekker bij elkaar.
Of begrijp ik je donor plan verkeerd?
<3 Thunderstone
Check mijn perso!4 oktober 2011 om 20:02 #282093normaal gezien zou het geen probleem moeten zijn..
normaal zou het bigend gat toch altijd op dezelfde plaats moeten staan toch?
een kickkruk kan ik misschien in komen dat je hier dan onbalans in kan krijgen maar een vollewangen zou na het richten en blanceren toch niet zoveel onbalans meer moeten hebben4 oktober 2011 om 20:07 #282094Hoezo zou dat bij een kickkruk anders zijn dan bij volle wangen? Overal waar een bigend in zit, zit het op een bepaalde plek, we hebben het hier over 10en van mm, die zeker een grote rol spelen bij de balans van een krukas.
Natuurlijk zou het bij elke kruk op precies dezelfde plek moeten zitten maar dat is helaas niet zo.
Dus evengoed bij een volle wangen kan het gat van het bigend net even anders zitten.
Net zo als bij gewone bromkrukjes.<3 Thunderstone
Check mijn perso!4 oktober 2011 om 20:26 #282095oke ,daar heb je gelijk in , maar ik bedoelde dat bij originele krukassen ook verschil zit in het gewicht van bv. een borm en een snor krukas , en daarom eerder onbalans kan ontstaan . maargoed het gaat dus hooofdzakelijk om de positie van het bigend idd .
kan het niet zijn dat de atg wang gewoon gecombineerd is met een mazzuchelli, en dus zo geproduceerd wordt?btw: waarom? is het niet een idee om je pina blokje eens op een testbank zet?
4 oktober 2011 om 21:14 #282096
AnoniemDit is pure speculatie.
Natuurlijk is het beter om krukaswangen te gebruiken die bij elkaar horen, die zijn natuurlijk bij het ontwerp en productieproces op elkaar afgestemd…
Edit:
Wel vet dat je over de 100 hebt gereden 🙂
4 oktober 2011 om 22:31 #282097@javad
Als je een excentrisch bigend laten plaatsen om je slag te veranderen dan word het bigeind soms wel mm,s verzet zonder dat er ooit over uitbalanceren word gepraat.
(ahoewel ik je theorie wel deel hoor)
Maar in praktijk hoor je ze er nooit over klagen ofzo.5 oktober 2011 om 05:58 #282098Vertigo :
Dit is pure speculatie.Natuurlijk is het beter om krukaswangen te gebruiken die bij elkaar horen, die zijn natuurlijk bij het ontwerp en productieproces op elkaar afgestemd…
Edit:
Dit is geen speculatie maar ervaring. Ik heb 2 krukassen samengesteld met verschillende wangen en beiden hadden hetzelfde probleem, niet uit te richten, de nulpunten zaten bij het bigend en daar kun je niet richten.
Geef jij maar eens een klap op een bigend, dit verschuift niet hoor:?Ik heb dit destijds samen met Tonni gedaan.
<3 Thunderstone
Check mijn perso!5 oktober 2011 om 07:17 #282099@Buxy, Het gaat Javad om het minuscule slagverschil tussen de linker en rechter krukaswang die je hebt als je krukaswangen van verschillende bouwjaren gaat combineren tot 1 kruk.
Das wel raar dat 2 krukken van dezelfde slag onderling verschillen.
Maar daarin tegen het spul is ook italiaans:DAW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno5 oktober 2011 om 07:22 #282100
AnoniemJavad :
Vertigo :
Dit is pure speculatie.Natuurlijk is het beter om krukaswangen te gebruiken die bij elkaar horen, die zijn natuurlijk bij het ontwerp en productieproces op elkaar afgestemd…
Edit:
Dit is geen speculatie maar ervaring. Ik heb 2 krukassen samengesteld met verschillende wangen en beiden hadden hetzelfde probleem, niet uit te richten, de nulpunten zaten bij het bigend en daar kun je niet richten.
Geef jij maar eens een klap op een bigend, dit verschuift niet hoor:?Ik heb dit destijds samen met Tonni gedaan.
Ik doelde persoonlijk meer op de reactie van Kevin. Natuurlijk zitten er verschillen tussen merken krukassen, en deze verschillen zijn zoals je al zegt heel klein. Ik vertrouw er ook wel op dat Tonni en jij dit zorgvuldig hebben uitgetest.
5 oktober 2011 om 13:01 #282101Gezien dit een perso is en geen discussie topic denk ik dat we nu wel klaar zijn met dit onderwerp.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...28 november 2011 om 22:13 #282337
Waarom?Zo, weer even een perso update
Na een tijdje Vespa moe begonnen m’n handen toch weer te jeuken. Ik ben dus de schuur in gegaan en met de kachel aan geeft dit toch weer een vertrouwd gevoel:relax
Omdat het big end lager van m’n mazzu.. krukas kapot was, heb ik deze dus weer vervangen. Geluk bij een ongeluk had m’n maatje Hyco nog precies zo’n kruk liggen waarbij de as zelf gebroken is. Omdat de krukas na nog geen twee mnd nieuw uit de doos al stuk ging was dit een prima kandidaat voor mijn defecte kruk en blijft het ook orgineel:)

Hier de kruk gericht en met een verschil van 0,02mm is ie weer als nieuw.
Verder had ik mijn Atg blokje in de verkoop maar begon later toch weer te twijfelen:P Na lang zoeken heb ik namelijk een polini 46,4 zuiger gevonden in p12 en vond dit een goede reden het blokje toch nog eens tot leven te wekken. Het koste wel wat maar had de totaal 75,- euro er graag voor over en vond het ook zonde om de oude trouwe polini46 in de vuilnisbak te gooien;).
Zuiger Polini 46,4

Voor

Na

Weer helemaal als nieuw geworden:) Morgen wil ik beginnen met het bewerken van de cilinder en wil hierbij de poortjes gelijk leggen, spoelers netter maken en ook de uitlaatpoort verder vergroten.
En voor de mensen die niet van motor onderdelen houden hier nog even een Citta plaatje ter opvulling.

Later meer
28 november 2011 om 22:28 #282338Prutsen met het kacheltje aan is altijd het fijnst 😀
Goed bezig verder! Wat voor draaibankje heb jij? Ben nog opzoek naar een draaibank maar weet nog niet of ik een nieuwe of 2e hands moet kopen.
28 november 2011 om 22:34 #282340lekker bezig man:), ook erg tof dat je krukassen kan richten!
superhandig als je veel gereedschap hebt.ik ben benieuwd wat je er allemaal mee gaat doen.
Waarom? :
Verder had ik mijn Atg blokje in de verkoop maar begon later toch weer te twijfelen:Pwrijf het er nog maar even lekker in:boos:lol
28 november 2011 om 22:37 #282341Heb je die cilinder ook zelf overmaats gehoond?
28 november 2011 om 23:49 #282343Wijs besluit om de agt niet weg te doen

En z,on donor actie is ook altijd mooi dat je van 2 ”waardeloze” producten weer 1 goed produckt kan maken
(heb je je bedrage aan greenpeace dit jaar ook gelijk voldaan:lol) -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.