:: Waarom slotspeling checken belangrijk is bij nieuwe zuigerveren
-
Bij nieuwe zuigerveren is het belangrijk om de slotspeling te checken. Vaak is de speling te klein waardoor de veren de cilinder niet goed afsluiten.
Zie hieronder een foto van een voorbeeld:

Op de onderstaande foto’s zie je wat het gevolg is als je hier mee gaat rijden:

Je ziet hier 2 warmlopers, een wat oudere en een verse (“mijn” warmloper)
Wil nog even toevoegen dat dit niet mijn blokje is en ook niet door mij in elkaar gezet. Heb deze te leen en na 3km blaast de voetpakking er tussenuit.
De eigenaar reed met een 12/12 en citypower,. Nu met een 13/13 en Proma Cannon en dus wat meer toeren een wat stevigere warmloper.
Nu is mijn vraag aan de nog wat meer ervaren forumleden: zijn deze cilinder en zuiger met een hoonsteentje nog te redden?
No stress, all fun and a bit of speed

WimBijdrager
Bij nieuwe zuigerveren is het belangrijk om de slotspeling te checken. Vaak is de speling te klein waardoor de veren de cilinder niet goed afsluiten.
Zie hieronder een foto van een voorbeeld: 
Nu is mijn vraag aan de nog wat meer ervaren forumleden: zijn deze cilinder en zuiger met een hoonsteentje nog te redden?
Nee, groeven en krassen betekend eerst volgende overmaat boren dan pas ruimen/honen/slijpen.
Hoonsteenstje in de boormachine kan nooit, dat gaat echt alle kanten uit.
Is voor hobbyisten zelfs nog te slecht.
Boren en/of Honen kan je alleen laten doen.
Slotspeling op de foto lijkt mij al te ruim.
Die gaat die warmlopers niet veroorzaken.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Ja dat loont zich dat niet met deze PaiWai cilinder
WimBijdrager
Ja, haha, die mag de bak in.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Nieuwe zuiger moet wel gemonteerd worden. Je kan er best met een boormachine hoonsteentjes doorheen halen met constante frequentie op en neer bewegen. Groeven zullen best wat wegtrekken en ‘t zal best wel lopen met een nieuw zuigertje, vroeger vask zat gedaan met warmloopsporen. Ideaal is ‘t niet. Beste is een nieuw cilinderkitje voor paar tientjes ipv al die moeite en halfgare cilinder.
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.