Vespa-Ciao.NL
:: Vreemde tik

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vreemde tik

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

HuibR
    Topic starter

Ik heb een probleem met mijn citta dat zich blijft herhalen, eerst had ik hier nooit last van maar kwam een keer opzetten zonder veranderin aan mijn brommer en is niet meer weggegaan. het probleem is: een vreemde tic in mijn brommer die komt bij een snelheid van 36 kmph maar is weer weg bij 50. in het begin is dit minder erg maar dit wordt steeds erger totdat de brommer stopt met lopen. als dan de bougie vervangen word en de ontsteking weer bijgesteld loopt hij weer. dus ik had het idee dat de zuiger misschien tegen de bougie tikt, maar dan zou ik dit toch bij elke snelheid moeten horen?

zou dit probleem met een 2de koppakking opgelost zijn? en verlies ik dan geen compressie?

Alvast bedankt,
      Huib

Vincent Vario
      Bijdrager

probeer eens een extra voetpakking. koppakingen zou ik niet dubbel gebruiken.

Jarco
        Bijdrager

Ik heb weleens een soortgelijk probleem gehad, dit lag echter aan mijn koppeling.
          Heb je mischien een reserve koppeling liggen om dit uit te sluiten?

jeffrey citta
          Donateur

ik heb dit ook met mijn speed engine, al is mijn lagers vervangen, ander krukas, en later nog een ander carter,
            maar heb dit probleem nog steets, ik denk dat dit gewoon aan het carter ligt, anders zou ik het ook niet weten.

ritze
            Bijdrager

ik had dat weer met een versleten big-end lager, wat na 300km KNAL zij en toen alles naar de klote geholpen heeft.
              tikt die ook als je met decompressor in loopt ?

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

HuibR
              Topic starter

nou het blok tikt dus niet constant, als ik loop hoor ik niks speciaals. rijden van 0-36 geen tik, 36-50 tikt en daarna ook niet meer tot 60 ongeveer (dit is pas tot 50 als ie tegen het einde aan loopt, eerst is het bij 36-38 maar dit wordt steeds erger/langer totdat men brommer ermee stopt). mijn koppeling lijkt het me ook niet omdat ik dit eerst met poulie al had, toen overgegaan naar vario, en nog steeds hetzelfde. zal dan binnekort eens een xtra voetpakking erin zetten, nu heeft nog weinig zin, kan hem toch niet aanlopen nu :P.

jeffrey citta
                Donateur

jou brommer stopt er ook mee dat heb ik niet, kijk dan ook is gelijk hoe je zuiger en je cilinder eruit zien, meschien lopen je zuigerveren wel ergens tegen aan 😕

ritze
                  Bijdrager

cilinder eraf en na kijken, zoals jeffrey al zegt kan het ook goed zijn dat er iets met je zuiger aan de hand is.
                    dan kan je ook meteen even naar je krukas kijken :thumb

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                    Link naar Mijn collectie / Projecten.

HuibR
                    Topic starter

Krukas,Zuiger,Cilinder zijn ongeveer 4/500km geleden vervangen/gehoond.
                      Ik zal wel eens kijken daar niet van, maar het lijkt me sterk dat het daar aan ligt.
                      Als de brommer ermee stopt moet ik meestal bougie vervangen en ontsteking weer wat bijstellen(laatstte is niet nodig maar doe ik gewoon) en dan rijd hij weer.
                      In het begin zelfs even zonder tik, maar die is dan na een kilometer of 30 rijden weer terug en wordt de komende 70km weer steeds erger totdat ie er weer mee stopt.
                      Tijdens de tik zegmaar lijkt het ook alsof de brommer “afremd”.
                      Als je het gas constant zou houden en je zou langzaam accelereren, en dan bij 36 aankomen merk je dat hij begint te tikken en lichtelijk in te houden.
                      Ik zal straks als ik weer thuis ben de cilinder er wel even afhalen om te kijken maar ik verwacht niet speciaals te zien 😛

Ik heb je tekst even iets leesbaarder gemaakt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.