Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Vragen mbt balans krukas en vliegwiel
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 7 maanden geleden door speedbuxy.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
22 augustus 2015 om 08:22 #203393
Ik heb dus nu mijn blokje in elkaar zitten met de Nuova Mazzuchelli AMT202 krukas en ben tot de conclusie gekomen dat die anders gebalanceerd is als een normale krukas. (Blokje trilt erger als mijn vorige blokje met hetzelfde vliegwiel en een Piaggio kick krukas)
Ik ben vandaag dus even gaan kijken of het klopt dat CP vliegwielen niet op het nulpunt gebalanceerd zijn en dat lijkt te kloppen, want als ik ze op een afgebroken as van een krukas zet en dan ergens inhang vallen ze allemaal met het CP afstel gat naar boven.
Nu is dus mijn vraag, waar is de Mazzuchelli krukas op gebalanceerd, en hoe kan ik mijn CP vliegwiel het makkelijkste ook zo balanceren?
22 augustus 2015 om 09:10 #208175Ik heb laatst verschillende krukassen bekeken en hoe ze uit gebalanceerd zijn.
Tussen de standaard bromkruk en de oldtimerkruk zit al verschil. De topracing (bij mij onlangs gebroken)verschilt ook van een DMP kruk.
Om kort te gaan, allemaal verschillend.
Ik dacht vroeger dat de zuiger 50% uitgebalanceerd was maar dat is niet zo.de fabrikant doet dit zo, om de trilling een richting te geven. En wel zo danig dat je er het minst last van hebt.Dus als hij 50 % uitgebalanceerd is kan dat soms meer voelbaar zijn dan bijvoorbeeld 70%.
Bij het racen is trilling vermogens verlies dus balanceert men daar de kruk op 50%.Ik had ook onbalans in mijn vlieg wiel (14,5 gram).Dit was na dat ik het af heb laten draaien.
En heb het vlieg wiel gewoon zo uitgebalanceerd dat hij in alle standen blijft staan.
Ik heb er nog niet mee gereden.Omdat het vliegwiel best ver van de krukwangen zit lijkt het mij niet logies dat het vliegwiel onbalans in de kruk compenseert. Maar dat is mijn visie.8)
Ik heb laatst bij het tunen van mijn DPM krukas getracht op 50% te komen maar dat is niet helemaal gelukt.:D
Had je trouwens het rubbertje er wel in toen je ging meten?:pest
Ik heb trouwens gewoon een soepel lagertje op een afgebroken as gezet. en en het zwaarste punt met stift gemarkeerd. En daar een gaatje geboord en toen aan weerszijde van dat gaatje. Ik kwam uit op 11 gaatjes boren.
Zo zie je maar dat die klote toprasing krukassen toch nog ergens goed voor zijn.:lol22 augustus 2015 om 09:39 #208174Ik heb zowel met als zonder het rubbertje getest maar dat maakte geen verschil. Het rubbertje weegt ook zo goed als niks.
En inderdaad, brekende krukassen kunnen wel ergens handig voor zijn. 😀 Ik heb zelf een asje wat ik van mijn kapotte DMP krukas afgezaagd heb.Ik denk dat mijn krukas gebalanceerd is op het nulpunt in tegenstelling tot “normale” krukassen en dat ik vanwegen die reden zoveel onbalans heb. Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat de Pinasco krukas en mijn krukas gebalanceerd zijn op het Pinasco vliegwiel, maar ik krijg nergens gevonden hoe dat dat vliegwiel gebalanceerd is.
22 augustus 2015 om 12:53 #208170Zo he, ik heb net een halfuur zitten typen om het verhaal helemaal uit de doeken te doen maar bij het plaatsen krijg Ik een error en is mijn verhaal weg :boos
Ik ben er even klaar mee, sorry22 augustus 2015 om 13:27 #208242Daarom af en toe kopieren als je iets langs aan het typen bent. :p
Heb je misschien een kleine samenvatting?22 augustus 2015 om 16:45 #208243Elk vespa vlieg wiel is uitbalans, (heb ik even nagemeten) dus dat heb je goed gezien.
Je verhaal klopt dus. Heb ik weer wat geleerd.:DKorte versie van het verhaal:
Elke krukwang zou 25% van de zuiger en een deel van de drijfstang onbalans moeten hebben.
Echter dat is staandaard niet het geval. De inlaatzijde is een zooitje . De rechter krukaswang compenseert dit gedeeltelijk, maar niet statisch.
Het vliegwiel zorgt voor een dynamisch balans van het geheel.Hoeveel onbalans jou vliegwiel moet hebben kan je achterhalen door je kruk uit elkaar te persen en de losse onderdelen te wegen.
Tis natuurlijk dan wel makkelijker even een pinascowiel op te meten.Ik heb
gewoon de ideale situatie geprobeerd te creëren. Of dat gelukt is weet ik nog niet.
Het blokje waar ik mee bezig ben wil nog niet starten (kapotte ontsteking).23 augustus 2015 om 07:54 #208244Helaas heb ik geen Pinasco vliegwiel om dat na te kijken. :boos
Misschien dat iemand anders die wel een Pinasco vliegwiel heeft even na kan kijken tot hoever die in balans zijn?23 augustus 2015 om 10:27 #208245Heb je al eens met een origineel vliegwiel getest?
Want zag in je perso dat jij een afgedraaid vliegwiel hebt en dat wil sowieso erg trillen.
Hoor Avanti op het eind van dit filmpje maar toen hij even op mijn brom reed met afgedraaid vliegwiel:lol
23 augustus 2015 om 10:30 #208247De standaard vliegwielen hebben allemaal onbalans, maar niet allemaal dezelfde hoeveelheid.
Je hebt er toch meerdere? Met een beetje goochelen ben je misschien die trilling kwijt.;)23 augustus 2015 om 10:53 #208248@speedbuxy
Ik heb alleen getest met de 2 losse CP wieltjes en het ene elec vliegwieletje wat ik los heb liggen. En mijn afgedraaide vliegwieletje trilde helemaal niet hard op mijn vorige blokje waar een kick krukas inzat.@zevenenergie
Helaas zijn de andere 2 CP wieltjes die ik heb niet zo netjes omdat ze allebij een vinnetje missen.23 augustus 2015 om 11:05 #208249De ene kruk is de andere niet maar als je geen knappe wieltjes hebt liggen houd dat op.
Pinasco wieltje zou ik ook niet teveel waarde aan hechten want een Simo kruk voor de 3taps blokjes zou deze ook nodig hebben.
Maar ik heb altijd prima gereden met origineel elec. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.