- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 2 maanden geleden door Jarco.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
6 januari 2011 om 19:23 #184748
Hallo mede sleutelaars.
Ben met een vespa si aan het opbouwen, en heb het carter bewerkt voor een dr evo. Heb nu de inlaat groter gemaakt, maar wou de boosterpoorten ook doortrekken. Maar als je de cilinder en de zuiger goed bekijkt, is het dan wel nodig om de boosterpoorten door te trekken? Als het goed is worden de poorten toch gevoed door de zuiger? Waarom zitten anders de gaten in de zuiger voor de boosterpoorten? Daar krijgen de boosterpoorten hun brandstof toch gevoed? Als het niet echt nodig is om de poorten door te trekken doe ik het liever niet. Want als ik er eens een andere cilinder op wil zetten is het denk ik 100 om 1 dat die poorten dan gelijk zijn aan de dr.Vr gr
Harrie6 januari 2011 om 19:37 #199278Over het algemeen kan je de main-spoelers wel vergroten/aanpassen aan de cilinder. Dit heeft altijd wel baat. Anders word de cilinder namelijk “ondervoed” en krijg je bruine vlekken in je cilinderwand. De booster-poorten zijn volgens mij inderdaad ook gedeeltelijk gevoed door de cilinder, Maar deze is voor de helft niet werkend. Mede omdat je hemd 2 gaten mist voor het voeden via de zuiger.
Ik zou deze iig gewoon doortrekken. De main-spoelers zijn 9 van de 10 x wel hetzelfde als andere cilinder (behalve de DEPS’jes). En van de boosterpoortjes valt ook wel altijd wat te maken hoor ;). Gewoon aanpassen, krijg je de meeste prestaties.
6 januari 2011 om 21:22 #199279maar het hoeft dus idd niet!
zou je het wel doen haal je er gewoon meer prestatie uit.
6 januari 2011 om 22:53 #199280ik zou het wel gewoon doen, Prestaties worden 10x zo hard. vooral optrekken gaat beter/sneller
en zoveel moeite is het niet.7 januari 2011 om 00:25 #199281Zie nog eens alweer 1 uit friesland das de 2e al deze week in 2jaar tijd

Maar je heb gelijk dat de boost spoelers spoeling krijgen via de gaten in de zuiger, alleen is dit vere van optimaal omdat het niet echt mooi in een rechte flow naar binnen loopt maar meerdere bochten moet nemen.
Dus spoelers doortrekken zal altijd helpen, want het verbeterd de flow voor die spoelers een heel stuk dus kunnen ze meer binnen halen per run
En voor evt andere cilinders in de toekomst hoef je het ook niet te laten, want 60% van de vespa cilinders hebben dezelfde spoeler vorm als de DR heeft.
En de overige 40% voelt en past ook vrij goed op een DR aangepaste blokje
Dus het is eigenlijks alleen maar win win
7 januari 2011 om 08:50 #199282Antwoorden lijken mij duidelijk genoeg.

Slotje.
( Topic tarter, mocht je meer wil weten kan je altijd een PM sturen, of in het kleine vragen topic terecht.
) -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.