Vespa-Ciao.NL
:: vraagje achterkoppeling

Home Forums Techniek Vario vraagje achterkoppeling

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

vlugge japie
    Topic starter

Ik heb een vraagje over mijn achterkoppeling.
      Ik heb mijn achterkopeling voorzien van 2 nieuwe schijven, nadat de oude ‘slingerde’ als de motor stationair draaide, maar nu ik nieuwe schijven heb geplaatst doen deze precies hetzelfde.
      Kan het zijn dat het asje van de segmenthouder afgesleten is?, aangezien de bronze-bus nieuw is?
      Tevens als ik rijd lijkt het slingeren weg te zijn, en kan het kwaad als ik gewoon doorijd?

m.v.g

steve
      Bijdrager

heb je een foto???

Helios
        Bijdrager

Ik zou dit even checken :

Denk dat dit mogelijk je probleem is.

vlugge japie
          Topic starter

Dit was bij mij inderdaad het geval, maar heb het opgelast en de spiebanen opnieuw gefreesd.
            Het gaat bij mij denk ik ook om de eerste schijf met de bronze bus, deze ligt nergens op aan en geleid alleen maar door de bronze bus. Deze nieuwe schijf heeft namelijk als deze over de as geschoven is al speling. Weet niet of jullie dit ook hebben of deze echt spelingsvrij moet zijn.
            En als ik een andere segmenthouder moet halen, zijn deze nog te krijgen? Heb wel iets gezien bij easyparts, maar weet niet of het dezelfde is. Misschien iemand iets liggen voor de verkoop>

mvg

niek1992
            Bijdrager

als de segmenthouder af is, is er weinig aan te doen inderdaad. Een messing bus is eventueel opnieuw te persen in een schijf.

Als jij de koppeling in je hand neemt, hem inveert, en dan de schijf kan wiebelen dan is hij rijp voor de schroot( vanuitgaande dat je net nieuwe schijven gemonteerd hebt ).

Tonni
              Moderator

De segmenthouder slijt eigenlijk niet, omdat de bus van de halfpoelie van zachter materiaal is.

Feit is wel dat de nieuwe halfpoelies die b.v. JMPB te koop heeft, eigenlijk nieuw al aan de ruime kant lijken te zijn en blijkbaar ook niet altijd slingervrij (mijne slingerde tenminste ook al meteen vanaf de eerste montage)

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

vlugge japie
                Topic starter

Kan het kwaad om hiermee te rijden? Het is volgens mij alleen stationair, maar doordat die slingerd zie ik de voorkoppeling ook een beetje radiaal bewegen (krukas), maar is natuurlijk minimaal. En ja er zitten goede lagers in. Iig bedankt voor het meedenken.

PS, zijn die dingen nog nieuw te krijgen?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.